Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie korzyści ekonomiczne przynoszą systemy rowerów miejskich europejskim miastom?
- W jaki sposób rozwój infrastruktury rowerowej jest wspierany przez fundusze Unii Europejskiej?
- Dlaczego w niektórych polskich miastach intensywnie rozwijają się systemy rowerów publicznych, podczas gdy w innych tracą na popularności?
- Jakie zmiany i innowacje są planowane w systemach rowerów miejskich, takich jak w Krakowie czy Trójmieście?
Aż 300 mln euro zyskują europejskie miasta dzięki funkcjonowaniu systemów miejskich rowerów, a do 2030 r. ta kwota może wzrosnąć do 1 mld euro – wynika z raportu firmy konsultingowej EY. Jest jednak warunek: rozwój tego sektora musi być traktowany priorytetowo przez miejskie samorządy. Badanie zlecone przez dwie wiodące instytucje w zakresie wzrostu ruchu rowerowego w Unii Europejskiej – Urban Mobility oraz Cycling Industries Europe – pokazało, że inwestycje w rower miejski przekładają się na wymierne oszczędności w obszarze zdrowia publicznego, ponadto w kwestiach społecznych i środowiskowych, a także przynoszą bezpośredni zysk finansowy.
Okazuje się, że każdego roku miejskie rowery zapobiegają emisji niemal 46 tys. ton CO2. Poza tym przynoszą 30 mln euro oszczędności, bo kierowcy mniej czasu spędzają w korkach. Pozwalają też uniknąć prawie 1 tys. przewlekłych chorób, co zmniejsza wydatki służby zdrowia o 40 mln euro. – Korzystanie z rowerów publicznych obniża koszty podróży nawet o 90 proc. w porównaniu z autem – komentuje wyniki badania Jakub Giza, dyrektor ds. rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej w Nextbike Polska.
Ćwierć miliarda euro dochodu
Sam sektor rowerów miejskich tworzy nowe miejsca pracy. Systemy rowerów publicznych zapewniają w całej Europie 6 tys. etatów i przyczyniają się do wytworzenia 224 mln euro dochodu dla mieszkańców. EY prognozuje, że do końca obecnej dekady dzięki rowerom publicznym uda się uniknąć emisji 224 tys. ton CO2, uniknąć ponad 4,2 tys. przewlekłych chorób i wesprzeć niemal 13 tys. miejsc pracy.
Czytaj więcej
W Warszawie, Gdańsku i Krakowie rower jest najbardziej efektywnym środkiem transportu w porannym...