Rada miasta podjęła uchwałę w sprawie ułatwienia osobom niepełnosprawnym dostępu do świadczeń medycznych. Uchwałę podjęto na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.
Uchwałę zakwestionował wojewoda. Uznał, że przywołany przepis nie przyznaje radzie gminy kompetencji do podjęcia uchwały w materii, która z mocy szczególnych przepisów należy do właściwości prezydenta miasta oraz dyrektorów placówek ochrony zdrowia.
Na takie rozstrzygnięcie nadzorcze skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego złożył prezydent miasta. Stanął on na stanowisku , że podejmując uchwałę w sprawie ustalenia kierunków działania dla prezydenta miasta w sprawie ułatwienia osobom niepełnosprawnym dostępu do świadczeń medycznych, rada miasta uczyniła zadość wymaganiom stawianym przez przepisy prawa, gdyż wskazała jedynie na konieczność zajęcia się przez prezydenta sprawami mieszczącymi się w zadaniach gminy, a niewymienionymi wprost w zakresie działania poszczególnych organów gminy.
Rozpatrując sprawę, WSA stwierdził, że zaskarżona uchwała ustala kierunki działania prezydenta miasta w sprawie ułatwienia osobom niepełnosprawnym dostępu do świadczeń medycznych. Zasadniczym celem działań określonych w jej § 1, jak ustalił WSA, jest ustanowienie na terenie miejskich placówek ochrony zdrowia funkcji tzw. asystenta osoby niepełnosprawnej, który ma być wybierany ze specjalnym numerem telefonu i adresem internetowym i w którego kompetencjach będzie organizowanie pacjentom wizyt na terenie danej placówki zdrowia po uprzednim zgłoszeniu konkretnego zapotrzebowania.
Podstawą uchwały jest art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.