Samorządów wydatki na promocję

W tym roku samorządy wydadzą na reklamowanie się prawie 20 mln zł mniej niż rok wcześniej. Ale wydatki miast znowu wzrosną

Aktualizacja: 10.07.2011 19:10 Publikacja: 09.07.2011 19:00

Samorządów wydatki na promocję

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W ubiegłym roku gminy, powiaty, miasta i województwa w Polsce wydały na akcje promocyjne 626,6 mln zł, o prawie 10 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym wydatki spadną o 3,1 proc., do 607, 4 mln zł - szacuje Ministerstwo Finansów, które prognozy sporządza w oparciu o poziomy wydatków w I kwartale. - Poziom tych wydatków zależy od wpływów jednostek samorządowych, być może ich spadek przekłada się na niższe wydatki na reklamę - zauważa Tomasz Tęcza, media manager z domu mediowego SPC House of Media.

607 mln zł

- wydadzą w tym roku samorządy na promocję szacuje Ministerstwo Finansów

Nie wszystkie jednostki będą jednak cięły wydatki na promocję. Paradoksalnie, więcej niż rok wcześniej wydadzą na nią miasta, które i tak inwestują w nią najwięcej (43 proc. wszystkich samorządowych nakładów na promocję prognozowanych na ten rok). W tym roku na kampanie reklamowe i inne akcje promocyjne miasta wyłożą 260,4 mln zł. Rok wcześniej było to 257,2 mln zł, a pula uwzględniała przecież dodatkowe wydatki związane z ubieganiem się przez wiele z nich o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Zdaniem Tomasza Tęczy, w tym roku powodem dalszych wzrostów mogą być zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. Rozgrywki w ramach mistrzostw odbędą się w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. - Na pewno te miasta, które będą gościły kibiców piłki nożnej, będą się promować mocniej - uważa Tęcza. Potwierdzają to np. plany Gdańska. Jego budżet reklamowy wyniósł w ubiegłym roku ok, 9 mln zł (w tym 1,58 mln zł to sama promocja związana z konkurowaniem o tytuł ESK 2016), w tym planuje wydać na analogiczne cele już ok. 13,5 mln zł.

Ale pieniędzy na reklamę nie będą żałować też miasta, na których stadionach meczów Euro 2012 nie będzie. Katowice, które w ubiegłym roku na promocję wydały 7,84 mln zł, w tym planują zwiększenie tej sumy do 8,82 mln zł. Lublin, który jeszcze w tym roku walczył o tytuł ESK 2016, już wydał w tym roku na reklamę 3,51 mln zł, choć w całym ubiegłym było to niecałe 3,66 mln zł.

Eksperci z agencji reklamowych podkreślają, że rosnące wydatki na promocję to szerszy trend, a nie tylko efekt pojedynczych wydarzeń wymagających zorganizowania doraźnej akcji promocyjnej. - Nie zachęcamy samorządowców do zostawania członkami naszej organizacji dlatego, że chcemy więcej zarabiać płaconych przez nich składkach. Samorządy i państwo to po prostu coraz poważniejszy partner branży reklamowej - podkreślał w rozmowie z "Rz" Jacek Olechowski, wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA w Polsce, które namawia samorządy do wstępowania do organizacji, by lepiej orientowali się w specyfice branży reklamowej. Eksperci narzekają trochę, że samorządowcy wciąż zbyt skromnie korzystają z możliwości, jakie daje im reklama. - Ich ulubionym medium jest outdoor. Jest prostszy realizacyjnie niż kampania telewizyjna, nie wymaga wynajmowania ekipy produkcyjnej ani studia telewizyjnego. Dziwi mnie jednak, że wciąż tak rzadko jako relatywnie tanie medium uzupełniające wykorzystywany jest Internet. Na billboardach kampanii samorządowych zbyt rzadko widać odnośniki do internetowych stron kampanii - mówił "Rz" Marek Staniszewski, wiceprezes Y&R i szef strategii grupy agencji reklamowych Young & Rubicam Brands.

Coraz więcej na reklamę wyłożą też w tym roku województwa, które coraz częściej prowadzą swoją przemyślaną politykę promocyjną. Według prognoz resortu finansów ich wydatki na reklamę wzrosną o więcej niż jedną piątą, do 77,5 mln zł. Spadną natomiast nakłady na reklamę gmin i powiatów.

W ubiegłym roku gminy, powiaty, miasta i województwa w Polsce wydały na akcje promocyjne 626,6 mln zł, o prawie 10 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym wydatki spadną o 3,1 proc., do 607, 4 mln zł - szacuje Ministerstwo Finansów, które prognozy sporządza w oparciu o poziomy wydatków w I kwartale. - Poziom tych wydatków zależy od wpływów jednostek samorządowych, być może ich spadek przekłada się na niższe wydatki na reklamę - zauważa Tomasz Tęcza, media manager z domu mediowego SPC House of Media.

Pozostało 84% artykułu
Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break