Miasto wstaje po powodzi

II miejsce w rankingu „Europejski samorząd” w kategorii miasta na prawach powiatu

Publikacja: 19.07.2011 10:35

Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega, liczy, że odnowiona infrastruktura nad Jeziorem Tarnobrzes

Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega, liczy, że odnowiona infrastruktura nad Jeziorem Tarnobrzeskim przyciągnie turystów

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj

Największe inwestycje podkarpackiego Tarnobrzega to drogi. – Dobre drogi to podstawa rozwoju gospodarki, także tej lokalnej. W naszym przypadku te inwestycje po części wymusiła powódź z ubiegłego roku – przyznaje Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega. Zalane zostało 42 proc. powierzchni miasta (36 km kwadratowych).

W ubiegłym roku za prawie 4 mln zł (z czego ponad 600 tys. zł wyłożyło miasto) zmodernizowano drogi w centralnej części miasta. Tarnobrzeg otrzymał z budżetu UE, a dokładnie z Funduszu Solidarności, 1,7 mln zł na remonty dróg oraz odbudowę przepustów zniszczonych w wyniku powodzi. Trwa modernizacja drogi wojewódzkiej nr 723 (wartość projektu to prawie 6 mln zł), kolejny etap już jest przygotowywany. Remonty przechodzą także drogi gminne i powiatowe, wszystko jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tarnobrzeg przygotowuje się do podpisania umowy, która pomoże odbudować obiekty infrastruktury sportowej zalane w wyniku powodzi.

W 2010 r. budżet prawie 50-tysięcznego Tarnobrzega wyniósł 255,9 mln zł (łącznie z rządową pomocą na usuwanie skutków powodzi), z czego środki unijne stanowiły 25,2 mln zł. W tym roku budżet miasta będzie nieco mniejszy: 240,03 mln, w tym fundusze unijne – 40,6 mln zł.

Z pomocą unijnych pieniędzy Tarnobrzeg m.in. buduje euroboisko na osiedlu Serbinów, ociepla szkoły, buduje zadaszony stadion na 4 tysiące miejsc, modernizuje zabytkowy kompleks zamkowo-parkowy na cele muzealne, kulturalne i wystawiennicze.

Plany na przyszłość?

– Jezioro Tarnobrzeskie zwane kiedyś Machowskim – wskazuje prezydent Mastalerz – to jedyny taki zbiornik w Polsce, a może i w Europie. Powstało w wyrobisku górniczym Kopalni Siarki Machów. Ma pierwszą klasę czystości, wspaniały mikroklimat. Od 1994 r. wyrobisko stopniowo likwidowano i przekształcano w zbiornik wodny. Proces zakończył się w ubiegłym roku. Rekultywacja, którą sfinansowano głównie z pieniędzy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, kosztowała miliard złotych! – Chcemy ten potencjał wykorzystać dla rozwoju gminy i zainwestować w sportowo-turystyczną infrastrukturę. Liczymy, że za rok zbiornik zostanie skomunalizowany. Dziś należy do spółki Skarbu Państwa – dodaje Wojciech Malicki, dyrektor kancelarii prezydenta Tarnobrzega.

Jezioro Tarnobrzeskie to prawdziwa perełka: prawie 500 ha wody, 40 m głębokości i doskonałe warunki do żeglarstwa, windsurfingu i dla pasjonatów nurkowania. Latem w ciągu jednego dnia wypoczywa tu nawet kilkanaście tysięcy ludzi. Linia brzegowa ma 10 km.

Gmina liczy, że powstający akwen będzie kolejną atrakcją turystyczną na mapie województwa podkarpackiego i drugim co do wielkości (po Solinie) akwenem wodnym w województwie. Tereny wokół jeziora stanowią doskonałą możliwość rozwoju. – Chcemy utworzyć tu przystań żeglarską, platformę plaż, a nawet baseny – wylicza prezydent Mastalerz.

Tarnobrzeski Park Przemysłowo-Technologiczny objęty działaniem Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej to drugi kluczowy projekt gminy. – Chcemy stworzyć świetne warunki dla biznesu, dla rozwoju przemysłu i nowych technologii – podkreśla prezydent.

—Izabela Kacprzak

Największe inwestycje podkarpackiego Tarnobrzega to drogi. – Dobre drogi to podstawa rozwoju gospodarki, także tej lokalnej. W naszym przypadku te inwestycje po części wymusiła powódź z ubiegłego roku – przyznaje Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega. Zalane zostało 42 proc. powierzchni miasta (36 km kwadratowych).

W ubiegłym roku za prawie 4 mln zł (z czego ponad 600 tys. zł wyłożyło miasto) zmodernizowano drogi w centralnej części miasta. Tarnobrzeg otrzymał z budżetu UE, a dokładnie z Funduszu Solidarności, 1,7 mln zł na remonty dróg oraz odbudowę przepustów zniszczonych w wyniku powodzi. Trwa modernizacja drogi wojewódzkiej nr 723 (wartość projektu to prawie 6 mln zł), kolejny etap już jest przygotowywany. Remonty przechodzą także drogi gminne i powiatowe, wszystko jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tarnobrzeg przygotowuje się do podpisania umowy, która pomoże odbudować obiekty infrastruktury sportowej zalane w wyniku powodzi.

Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego