Miasto wstaje po powodzi

II miejsce w rankingu „Europejski samorząd” w kategorii miasta na prawach powiatu

Publikacja: 19.07.2011 10:35

Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega, liczy, że odnowiona infrastruktura nad Jeziorem Tarnobrzes

Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega, liczy, że odnowiona infrastruktura nad Jeziorem Tarnobrzeskim przyciągnie turystów

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj

Największe inwestycje podkarpackiego Tarnobrzega to drogi. – Dobre drogi to podstawa rozwoju gospodarki, także tej lokalnej. W naszym przypadku te inwestycje po części wymusiła powódź z ubiegłego roku – przyznaje Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega. Zalane zostało 42 proc. powierzchni miasta (36 km kwadratowych).

W ubiegłym roku za prawie 4 mln zł (z czego ponad 600 tys. zł wyłożyło miasto) zmodernizowano drogi w centralnej części miasta. Tarnobrzeg otrzymał z budżetu UE, a dokładnie z Funduszu Solidarności, 1,7 mln zł na remonty dróg oraz odbudowę przepustów zniszczonych w wyniku powodzi. Trwa modernizacja drogi wojewódzkiej nr 723 (wartość projektu to prawie 6 mln zł), kolejny etap już jest przygotowywany. Remonty przechodzą także drogi gminne i powiatowe, wszystko jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tarnobrzeg przygotowuje się do podpisania umowy, która pomoże odbudować obiekty infrastruktury sportowej zalane w wyniku powodzi.

W 2010 r. budżet prawie 50-tysięcznego Tarnobrzega wyniósł 255,9 mln zł (łącznie z rządową pomocą na usuwanie skutków powodzi), z czego środki unijne stanowiły 25,2 mln zł. W tym roku budżet miasta będzie nieco mniejszy: 240,03 mln, w tym fundusze unijne – 40,6 mln zł.

Z pomocą unijnych pieniędzy Tarnobrzeg m.in. buduje euroboisko na osiedlu Serbinów, ociepla szkoły, buduje zadaszony stadion na 4 tysiące miejsc, modernizuje zabytkowy kompleks zamkowo-parkowy na cele muzealne, kulturalne i wystawiennicze.

Plany na przyszłość?

– Jezioro Tarnobrzeskie zwane kiedyś Machowskim – wskazuje prezydent Mastalerz – to jedyny taki zbiornik w Polsce, a może i w Europie. Powstało w wyrobisku górniczym Kopalni Siarki Machów. Ma pierwszą klasę czystości, wspaniały mikroklimat. Od 1994 r. wyrobisko stopniowo likwidowano i przekształcano w zbiornik wodny. Proces zakończył się w ubiegłym roku. Rekultywacja, którą sfinansowano głównie z pieniędzy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, kosztowała miliard złotych! – Chcemy ten potencjał wykorzystać dla rozwoju gminy i zainwestować w sportowo-turystyczną infrastrukturę. Liczymy, że za rok zbiornik zostanie skomunalizowany. Dziś należy do spółki Skarbu Państwa – dodaje Wojciech Malicki, dyrektor kancelarii prezydenta Tarnobrzega.

Jezioro Tarnobrzeskie to prawdziwa perełka: prawie 500 ha wody, 40 m głębokości i doskonałe warunki do żeglarstwa, windsurfingu i dla pasjonatów nurkowania. Latem w ciągu jednego dnia wypoczywa tu nawet kilkanaście tysięcy ludzi. Linia brzegowa ma 10 km.

Gmina liczy, że powstający akwen będzie kolejną atrakcją turystyczną na mapie województwa podkarpackiego i drugim co do wielkości (po Solinie) akwenem wodnym w województwie. Tereny wokół jeziora stanowią doskonałą możliwość rozwoju. – Chcemy utworzyć tu przystań żeglarską, platformę plaż, a nawet baseny – wylicza prezydent Mastalerz.

Tarnobrzeski Park Przemysłowo-Technologiczny objęty działaniem Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej to drugi kluczowy projekt gminy. – Chcemy stworzyć świetne warunki dla biznesu, dla rozwoju przemysłu i nowych technologii – podkreśla prezydent.

—Izabela Kacprzak

Największe inwestycje podkarpackiego Tarnobrzega to drogi. – Dobre drogi to podstawa rozwoju gospodarki, także tej lokalnej. W naszym przypadku te inwestycje po części wymusiła powódź z ubiegłego roku – przyznaje Norbert Mastalerz, prezydent Tarnobrzega. Zalane zostało 42 proc. powierzchni miasta (36 km kwadratowych).

W ubiegłym roku za prawie 4 mln zł (z czego ponad 600 tys. zł wyłożyło miasto) zmodernizowano drogi w centralnej części miasta. Tarnobrzeg otrzymał z budżetu UE, a dokładnie z Funduszu Solidarności, 1,7 mln zł na remonty dróg oraz odbudowę przepustów zniszczonych w wyniku powodzi. Trwa modernizacja drogi wojewódzkiej nr 723 (wartość projektu to prawie 6 mln zł), kolejny etap już jest przygotowywany. Remonty przechodzą także drogi gminne i powiatowe, wszystko jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tarnobrzeg przygotowuje się do podpisania umowy, która pomoże odbudować obiekty infrastruktury sportowej zalane w wyniku powodzi.

Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę