Potrafią wykorzystać dotacje unijne

Gdańsk – I Miejsce | Prawie jedna trzecia tegorocznego budżetu ?miasta jest przeznaczona?na inwestycje. Do priorytetów należą transport ?i rewitalizacja starych dzielnic.

Publikacja: 15.07.2014 01:42

Miasto stawia na rozwój dróg i komunikacji miejskiej

Miasto stawia na rozwój dróg i komunikacji miejskiej

Foto: GDANSK.PL

Gdańsk wygrał tegoroczny ranking samorządów w kategorii miast na prawach powiatu. – Ludzie są tu pracowici, dobrze wykształceni i niepokorni. W chwilach najważniejszych dla miasta potrafią działać wspólnie dla jego dobra – mówi prezydent Paweł Adamowicz. Jako przykład podaje przygotowania i przebieg Euro 2012.

W tym roku budżet Gdańska wynosi 2,7 mld zł, z czego aż 949 mln zł jest przeznaczone na inwestycje; to ponad 200 mln zł więcej niż przed rokiem.

Miasto stawia na rozwój dróg i komunikacji miejskiej, zwłaszcza tramwajowej. Nie zapomina o rewitalizacji starych dzielnic czy działaniach kulturalno-edukacyjnych i turystycznych.

Wiele z tych zadań jest realizowanych dzięki środkom unijnym. Miasto bardzo sprawnie pozyskuje unijne dotacje i potrafi je dobrze wykorzystać. Z kwotą 13 761 zł dofinansowania na jednego mieszkańca zajmuje pierwsze miejsce w kraju i wyprzedza takie miasta jak Rzeszów, Warszawa, Kielce, Olsztyn czy Wrocław.

Jedną z większych inwestycji drogowych w Gdańsku jest budowa drogi łączącej lotnisko z portem morskim. Jej koszt to 1,42 mld zł, z czego większość to wsparcie unijne. Wspólnie z Gdynią i Sopotem władze Gdańska wprowadzają zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar wart 85 mln zł. – W czasie wakacji jest on testowany. Jeśli próby wypadną dobrze, na jesieni zacznie działać – mówi Antoni Pawlak, rzecznik Gdańska.

Miasto stawia na tramwaje. Obecnie budowana jest linia tramwajowa, która połączy Śródmieście z Moreną. Jak mówią urzędnicy, powszechnie dostępny, sprawny i ekologiczny transport publiczny należy do priorytetów.

Wspólnie z Gdynią i Sopotem Gdańsk konsekwentnie popiera transport rowerowy. W ramach rozwoju tej formy komunikacji mają powstać 32 drogi dla cyklistów o długości przekraczającej 39 km, z czego ponad 25 km w Gdańsku. Poza tym przewidziano budowę 14 parkingów Bike & Ride. Dzięki nim będzie można zostawić rower i przesiąść się do komunikacji miejskiej. Dodatkowo ma powstać dziesięć parkingów rowerowych.

Władze miasta nie zapominają o starych zabytkowych kamienicach. Dzięki unijnemu wsparciu możliwa jest rewitalizacja dzielnic: Dolny Wrzeszcz, Dolne Miasto, Nowy Port i Letnica. Zostaną tam przebudowane ulice i docieplone budynki. Poza tym w modernizowanych budynkach powstaną lokale, które będą mogły być wykorzystywane na działalność społeczną.

Gdańsk sporo wydaje na bezpieczeństwo przeciwpowodziowe: umacnia kanały, buduje zbiorniki retencyjne czy kanalizację deszczową.

Miasto nie oszczędza na kulturze. Wspiera budowę Centrum Solidarności i budowę Centrum Hewelianum, które – jak mówi Antoni Pawlak – jest podobne do stołecznego Centrum Nauki Kopernik, choć trochę mniejsze.

A co jest największą bolączką Gdańska?

– Potrafimy wspaniale współpracować głównie wtedy, gdy zachodzi taka konieczność. Jednak wciąż za mały jest u nas kapitał ludzki. Taki na co dzień. Ale, i to jest pocieszające, powoli się to poprawia – przekonuje prezydent Paweł Adamowicz.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego