Potrafią wykorzystać dotacje unijne

Gdańsk – I Miejsce | Prawie jedna trzecia tegorocznego budżetu ?miasta jest przeznaczona?na inwestycje. Do priorytetów należą transport ?i rewitalizacja starych dzielnic.

Publikacja: 15.07.2014 01:42

Miasto stawia na rozwój dróg i komunikacji miejskiej

Miasto stawia na rozwój dróg i komunikacji miejskiej

Foto: GDANSK.PL

Gdańsk wygrał tegoroczny ranking samorządów w kategorii miast na prawach powiatu. – Ludzie są tu pracowici, dobrze wykształceni i niepokorni. W chwilach najważniejszych dla miasta potrafią działać wspólnie dla jego dobra – mówi prezydent Paweł Adamowicz. Jako przykład podaje przygotowania i przebieg Euro 2012.

W tym roku budżet Gdańska wynosi 2,7 mld zł, z czego aż 949 mln zł jest przeznaczone na inwestycje; to ponad 200 mln zł więcej niż przed rokiem.

Miasto stawia na rozwój dróg i komunikacji miejskiej, zwłaszcza tramwajowej. Nie zapomina o rewitalizacji starych dzielnic czy działaniach kulturalno-edukacyjnych i turystycznych.

Wiele z tych zadań jest realizowanych dzięki środkom unijnym. Miasto bardzo sprawnie pozyskuje unijne dotacje i potrafi je dobrze wykorzystać. Z kwotą 13 761 zł dofinansowania na jednego mieszkańca zajmuje pierwsze miejsce w kraju i wyprzedza takie miasta jak Rzeszów, Warszawa, Kielce, Olsztyn czy Wrocław.

Jedną z większych inwestycji drogowych w Gdańsku jest budowa drogi łączącej lotnisko z portem morskim. Jej koszt to 1,42 mld zł, z czego większość to wsparcie unijne. Wspólnie z Gdynią i Sopotem władze Gdańska wprowadzają zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar wart 85 mln zł. – W czasie wakacji jest on testowany. Jeśli próby wypadną dobrze, na jesieni zacznie działać – mówi Antoni Pawlak, rzecznik Gdańska.

Miasto stawia na tramwaje. Obecnie budowana jest linia tramwajowa, która połączy Śródmieście z Moreną. Jak mówią urzędnicy, powszechnie dostępny, sprawny i ekologiczny transport publiczny należy do priorytetów.

Wspólnie z Gdynią i Sopotem Gdańsk konsekwentnie popiera transport rowerowy. W ramach rozwoju tej formy komunikacji mają powstać 32 drogi dla cyklistów o długości przekraczającej 39 km, z czego ponad 25 km w Gdańsku. Poza tym przewidziano budowę 14 parkingów Bike & Ride. Dzięki nim będzie można zostawić rower i przesiąść się do komunikacji miejskiej. Dodatkowo ma powstać dziesięć parkingów rowerowych.

Władze miasta nie zapominają o starych zabytkowych kamienicach. Dzięki unijnemu wsparciu możliwa jest rewitalizacja dzielnic: Dolny Wrzeszcz, Dolne Miasto, Nowy Port i Letnica. Zostaną tam przebudowane ulice i docieplone budynki. Poza tym w modernizowanych budynkach powstaną lokale, które będą mogły być wykorzystywane na działalność społeczną.

Gdańsk sporo wydaje na bezpieczeństwo przeciwpowodziowe: umacnia kanały, buduje zbiorniki retencyjne czy kanalizację deszczową.

Miasto nie oszczędza na kulturze. Wspiera budowę Centrum Solidarności i budowę Centrum Hewelianum, które – jak mówi Antoni Pawlak – jest podobne do stołecznego Centrum Nauki Kopernik, choć trochę mniejsze.

A co jest największą bolączką Gdańska?

– Potrafimy wspaniale współpracować głównie wtedy, gdy zachodzi taka konieczność. Jednak wciąż za mały jest u nas kapitał ludzki. Taki na co dzień. Ale, i to jest pocieszające, powoli się to poprawia – przekonuje prezydent Paweł Adamowicz.

Gdańsk wygrał tegoroczny ranking samorządów w kategorii miast na prawach powiatu. – Ludzie są tu pracowici, dobrze wykształceni i niepokorni. W chwilach najważniejszych dla miasta potrafią działać wspólnie dla jego dobra – mówi prezydent Paweł Adamowicz. Jako przykład podaje przygotowania i przebieg Euro 2012.

W tym roku budżet Gdańska wynosi 2,7 mld zł, z czego aż 949 mln zł jest przeznaczone na inwestycje; to ponad 200 mln zł więcej niż przed rokiem.

Pozostało 84% artykułu
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego