Wiceprezydent Gdańska: Nie zapominamy o turystyce wewnętrznej

Użycie paszportów covidowych jako przepustki na wydarzenia kulturalne ma sens. Pod warunkiem jasnych przepisów – mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska w podcaście „Mówią Prezydenci”.

Publikacja: 25.06.2021 07:57

Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska

Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska

Foto: mat.pras.

Posłuchaj podcastu:

Turystyka to bardzo ważny aspekt gospodarki Gdańska. Czy pandemia go zmieniła?

W zeszłym roku liczba turystów z zagranicy spadła aż o 75 proc. To niepokojące. Tym bardziej że z badań wynika, że zagraniczni turyści, którzy przyjeżdżają do nas na jakiś czas, a nie tylko są przejazdem, zostawiają więcej pieniędzy niż krajowi. Turystyka krajowa spadła o 28 proc., ale myślę, że i tak byliśmy jednym z liderów w kraju, bo turystów było u nas całkiem sporo. Od połowy maja jest ich z każdym miesiącem coraz więcej i mamy nadzieję, że ten rok będzie lepszy niż 2020. Być może nie powrócimy do wartości sprzed pandemii, ale się do nich zbliżymy.

Czy zmieni się strategia promocji Gdańska? Będą państwo szukać sposobów na przyciągnięcie innych turystów?

Od kilku tygodni turyści zasypywani są propozycjami nie tylko z całego kraju, ale i z całej Europy. Dlatego musimy działać na podstawie pewnej specyfiki. Bazujemy na ruchu krajowym, który spadł nieznacznie w stosunku do międzynarodowego, ale także myślimy o turystyce wewnętrznej. Nasza akcja „Zostań turystą we własnym mieście” ma przekonać gdańszczan do odkrywania miasta na nowo po okresie pandemicznym. Po miesiącach lockdownu wszyscy łakniemy wyjść do restauracji i liczymy na to, że napędzi to gospodarkę w naszym mieście.

Jak ocenia Pan efekty programów pomocowych wprowadzonych na różnych płaszczyznach zarówno przez samorządy, jak i rząd? Czy udało się gastronomię uratować albo utrzymać przy życiu? Jak to widać z perspektywy Gdańska?

Myślę, że wszyscy dość pozytywnie oceniają programy dostępne podczas pierwszej fali pandemii, czyli wiosną 2020 r. Transfery finansowe były wówczas znaczne i wraz z rozpoczynającym się sezonem letnim pozwoliły uratować wiele branż, czy to gastronomicznych, czy hotelarskich. Dramat przyszedł jesienią i wiosną tego roku. Część lokali zamknęło się na trwałe. Dużą trudność w gastronomii stanowiło nie tyle samo zamknięcie lokalu, ale przebranżowienie się pracowników. Wielu musiało zmienić pracę i ci ludzie nie wrócą już do gastronomii i wraz z rozpoczynającym się sezonem bardzo ciężko o personel. Myślę, że to luzowanie obostrzeń jest dużym wyzwaniem dla rożnego rodzaju usług. Pandemia zapoczątkowała pewną przemianę, przede wszystkim społeczną, która sprawiła, że pracownicy szukają miejsc pracy w innych branżach, które zapewnią im stałe zatrudnienie i stałe przychody.

Jak będzie wyglądało gdańskie lato, jeśli chodzi nie tylko o gastronomię czy turystykę, ale także wydarzenia kulturalne?

Obserwujemy budzącą się do życia turystykę zagraniczną i osobiście bardzo liczę na to, że implementacja paszportów covidowych w UE i Schengen ruszy, a ruch wróci. Liczymy na dobry sezon, szczególnie w kontekście zaplanowanych imprez. Przed nami nasze główne letnie wydarzenie, czyli Jarmark Świętego Dominika, który odbył się także w ubiegłym roku, w warunkach pandemicznych przy mniejszej liczbie stoisk, ale bez wydarzeń kulturalnych. W tym roku będą one mu towarzyszyć. W sezonie letnim planujemy także otwarcie Muzeum Bursztynu. Ofertę przygotowujemy w reżimach sanitarnych, we współpracy z sanepidem, by każdy mógł czuć się bezpiecznie.

Pojawiają się pomysły użycia paszportów covidowych, by wejść na koncerty, do restauracji i galerii handlowych. To dobry kierunek?
Tak, bo stanowi zachętę do zaszczepienia. Takie rozwiązanie zadziała. Jednak pod warunkiem, że rząd przyjmie jasne regulacje i dokładnie określi dostęp do kodów QR. A także uzasadni to w legislacji. Jeśli zaś miałoby to zostać przerzucone na organizatorów imprez, mogłoby rodzić problemy. Podobnie jak z przestrzeganiem zasad 50-procentowego obłożenia w transporcie publicznym czy obowiązkiem noszenia maseczek. Niektórzy się do tych zasad stosowali, inni nie, ale nie było możliwości, by w każdym miejscu postawić stróża prawa, który pilnowałby ich przestrzegania.
Co w etapie postpandemicznym jest największą przeszkoda dla rozwoju inwestycji w mieście? Czy powrót do planów sprzed pandemii jest możliwy?

Znów widzimy zainteresowanie potencjalnych inwestorów. Wspólnie z premierem Mateuszem Morawieckim ogłaszaliśmy ostatnio wejście do Gdańska szwedzkiej firmy Northvolt. Potentata modułów bateryjnych i systemów magazynowania energii. Firma zbuduje w Gdańsku nowoczesny zakład produkcyjny i centrum badawczo-rozwojowe. To olbrzymia inwestycja warta ponad 1 mld zł. Statystyki ulegają poprawie już dziś. Bezrobocie nie wzrosło znacznie, a zaczyna spadać. Jeśli chodzi o inwestycje, dziś wyzwaniem dla Gdańska są wszelkie polityki mobilnościowe. Bo z jednej strony tworzymy miasto krótkich odległości, przyjazne dla pieszych i rowerzystów. Z drugiej strony wiele osób ma obawy przed korzystaniem z komunikacji zbiorowych. To sprawiło, że w czasie pandemii wzrosła liczba osób przemieszczających się własnymi samochodami. Uważam, że stanowi to ogromne wyzwanie dla miast. Drugim jest kwestia rynku biurowego, który do wybuchu pandemii rósł fantastycznie. Przestrzeni biurowych było coraz więcej, inwestorzy otwierali kolejne projekty i w naszych miastach mogły się sytuować nowe miejsca pracy. Teraz mamy sygnały, że wiele zmieni praca zdalna. Pytanie, jak zachowa się sektor biur.

Na ile dla mobilności Pomorza ważny jest system Fala?

Specyfika układu Trójmiasta i gmin ościennych, ale i całego Pomorza sprawia, że w gąszczu taryf i biletów trudno wybrać najlepszą ofertę. System Fala poprowadzi pasażerów, by mogli szybko i sprawnie się przemieszczać za najniższą cenę. W każdym pojeździe i na wielu węzłach przesiadkowych pojawiły się już urządzenia pozwalające zakupić bilet i odbić kartę przez nośnik płatniczy czy smartfona.

„Mówią Prezydenci” to nowy cykl podcastów „Rzeczpospolitej”. Do rozmów zaprosiliśmy prezydentki i prezydentów największych polskich miast, członków Unii Metropolii Polskich. Program prowadzi Michał Kolanko. Słuchaj we wtorki o 12:00 na podcasty.rp.pl oraz w serwisach streamingowych na kanale „Rzeczpospolita: Audycje”.

Posłuchaj podcastu:

Turystyka to bardzo ważny aspekt gospodarki Gdańska. Czy pandemia go zmieniła?
Pozostało 98% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break