Reklama
Rozwiń

Jaka współpraca biznesu i samorządu

Przedsiębiorcy ocenili pracę urzędników lokalnych na poziomie dostatecznym. Brakuje m.in. współpracy samorządów z firmami, mnoży się biurokracja.

Publikacja: 10.10.2014 10:35

Badania „Biznes i samorząd" zostały przedstawione na czwartkowym III Kongresie Rzetelnych Firm. Wynika z nich smutny0 obraz wzajemnych relacji lokalnego sektora publicznego i prywatnego.

Zdecydowana większość przedsiębiorców nigdy nie skorzystała ze wsparcia swoich gmin  – przede wszystkim ze względu na biurokrację panującą w urzędach czy skomplikowane wymagania, jakie trzeba spełnić, by skorzystać z pomocy. Ale też ze względu na brak wiedzy, że taka pomoc jest w ogóle dostępna.

– Z naszych badań wynika, że przedsiębiorcy, niestety często czują się pozostawieni sami sobie, a „wspieranie przedsiębiorczości przez samorządy" to dla nich puste hasło – komentuje Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Według przedsiębiorców, wiele do życzenia pozostawia także bieżąca praca urzędników. W tej kategorii firmy wystawiły im ogólną ocenę 3,2 (w skali skali od 1 do 6). Tylko 1,1 proc. badanych dało samorządom szóstkę, a pozytywnych ocen jest w sumie mniej niż negatywnych. Najlepiej wypadły urzędy gminne w woj. mazowieckim (ocena 3,43), najgorzej – w woj. lubelskim (3,11).

Za największą wadę urzędników przedsiębiorcy uznają brak poszanowania czasu innych (dwie trzecie biznesu uważa, że sprawy załatwiane są zbyt wolno). Wadą urzędników jest także praca w myśl filozofii „tego się da zrobić, bo nie pozwalają przepisy".

– Z naszych badań wynika, że najpoważniejszym problemem we wzajemnych relacjach jest brak komunikacji. Przez to oczekiwania przedsiębiorców rozmijają się z możliwościami gmin. Nad tym trzeba mocno popracować – podsumowuje Sokołowski. Samorządy mają bowiem wiele do zaoferowania przedsiębiorcom: od pomocy w nawiązywaniu współpracy między biznesem a nauką, poprzez szkolenia pracowników i pomoc we wprowadzaniu innowacji, po współfinansowania inwestycji i pożyczki. Czasami to ulgi podatkowe, instrumenty urzędów pracy czy informacja, gdzie dostępne są dotacje czy granty.

Jak wynika z badań, 60 proc. samorządów uważa, że są w stanie pomagać przedsiębiorcom, 34 proc. twierdzi, że nie ma na to środków finansowych, a tylko 7 proc. – że nie ma takich kompetencji. Jednocześnie tylko 57 proc. przedstawicieli samorządu zna oczekiwania przedsiębiorców.

Regiony
Jak kupować mądrze gaz na zmiennym rynku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Regiony
Bezpieczne lato w Warszawie – dla wszystkich
Regiony
Gapowicze regionalnym wyzwaniem dla samorządów
Regiony
Katowice stawiają na miejską infrastrukturę rowerową
Regiony
Dolny Śląsk konsekwentnie wspiera Ukrainę