Nie tylko drogami inwestycje stoją

Tramwaje, kolej, porty i centra badawcze – takie inwestycje miasta i regiony chcą finansować za euro z UE.

Publikacja: 27.10.2014 03:45

Tak będzie wyglądać stacja Moczydło na kolejnym odcinku budowanej przez Warszawę drugiej linii metra

Tak będzie wyglądać stacja Moczydło na kolejnym odcinku budowanej przez Warszawę drugiej linii metra.

Foto: materiały prasowe

Anna Cieślak-Wróblewska, ?Artur Osiecki

– Samorządy chcą zawalczyć o unijne pieniądze, bo to będzie już ostatnia taka szansa – podkreśla Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

Przede wszystkim samorządy planują poprawę transportu publicznego. Mieszczą się tu i tramwaje (nowe linie i tabor), i kolejki miejskie, i system zarządzania komunikacją, i drogi. Największe plany ma oczywiście Warszawa: kolejne odcinki II linii metra – cztery etapy o wartości 1,2–1,8 mld zł każdy. Ale także wewnętrzną obwodnicę po stronie praskiej.

Po pierwsze, transport

O metrze myśli też Kraków, ale nie ma go na liście zamierzeń do 2020 r. – Nie znaczy to, że z tego projektu zrezygnowaliśmy. Na razie trwają analizy trasy metra, tak by jak najmniej dublowało się z istniejącą siecią tramwajową – wyjaśnia Monika Chylszczyk, rzecznik miasta. Obecnie największy projekt w Krakowie to budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej (1 mld zł).

W Gdańsku inwestycje mają sięgnąć blisko 5 mld zł. – Zielona Droga, nasza największa inwestycja, jest domknięciem budowanego w poprzednim rozdaniu funduszy UE dużego ringu wokół miasta z dojazdem do lotniska i portu morskiego. Ale sporo się zmieni także w przestrzeni miejskiej – mówi Antoni Pawlak, rzecznik miasta. Chodzi o zagospodarowanie Targu Siennego i Targu Rakowego.

Ambitne plany inwestycyjne ma Bydgoszcz (3,7 mld zł, z czego spora część dotyczy kultury i rekreacji) czy Rzeszów (ok. 3 mld zł). Na tym tle skromnie wyglądają plany Wrocławia (2,3 mld zł). Największa inwestycja (za ponad 400 mln zł) to projekt linii tramwaju dwusystemowego, który w mieście mógłby jeździć po szynach tramwajowych, a poza nim – po kolejowych. Miasto testuje, czy takie rozwiązanie jest we Wrocławiu możliwe.

W regionach dominują inwestycje drogowe. – Priorytetem województwa są inwestycje w infrastrukturę transportową – informuje Tomasz Leyko, rzecznik województwa podkarpackiego. Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki, walczy o budowę dalszej części drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do granicy państwa. W kolejach planowana jest rewitalizacja linii L25. Pozwoli to na uruchomienie szybszego połączenia Rzeszowa z Warszawą.

Zachodniopomorskie chce wydać 30 mld zł, m.in. na drogę S-6 Szczecin–Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa (3,2 mld zł). Ma też budować obwodnice Wałcza i Szczecinka oraz pogłębić tor wodny Świnoujście–Szczecin i zmodernizować porty w Szczecinie, Świnoujściu, Darłowie i Policach.

Po drugie, innowacje

W Małopolsce do ważnych projektów należy droga S-7 na odcinku Lubień–Rabka (3,46 mld zł) i od granicy województwa do węzła Igołomska w Krakowie (2,89 mld zł). Małopolska ma w planach budowę obwodnic: Zabierzowa, Zatora, Dąbrowy Tarnowskiej i Nowego Sącza. Przygotowała też listę ośmiu dużych inwestycji w infrastrukturę badawczą, np. Małopolskie Centrum Badań Energooszczędnych na Politechnice Krakowskiej (100 mln zł). Osiem projektów B+R planuje Kujawsko-Pomorskie, w tym Narodowe Centrum Radioastronomii i Technologii Kosmicznych

– Dzisiaj konkurencyjność naszej gospodarki powinna być budowana w oparciu o projekty o nieco większej wartości dodanej niż transportowe – mówi Michał Turczyk z Deloitte.

Pytanie, czy wszystkie zamierzenia uda się zrealizować? Część projektów wpisywana jest na listy planów do 2020 r. trochę na wyrost. – Długie listy planowanych inwestycji są oparte na wizjach rozwoju regionów i miast, ale te wizje trzeba będzie skonfrontować z realiami ekonomicznymi – przyznaje Lesław Fijał, skarbnik Krakowa.

Anna Cieślak-Wróblewska, ?Artur Osiecki

– Samorządy chcą zawalczyć o unijne pieniądze, bo to będzie już ostatnia taka szansa – podkreśla Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

Pozostało 94% artykułu
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego