Globalny biznes z korzeniami w regionie

Społeczna odpowiedzialność biznesu to w Polsce wciąż pojęcie stosunkowo nowe. Są jednak firmy, które wyznaczają w tym obszarze trendy.

Aktualizacja: 04.10.2019 16:41 Publikacja: 04.10.2019 16:41

Podkarpacie postawiło na nowe technologie

Podkarpacie postawiło na nowe technologie

Foto: mat.pras.

O niemal jedną trzecią wzrosła w zeszłym roku w Polsce liczba przedsiębiorstw stosujących zasady odpowiedzialnego biznesu. Pod tym ogólnym pojęciem kryją się działania na rzecz pracowników, środowiska i lokalnej społeczności. O tym, jak mocno nawet jedna firma może zmienić ekosystem regionu, świadczy przykład Asseco. Ze startupu wyrosło ono na największą polską firmę informatyczną, a okolice Rzeszowa coraz częściej nazywa się polską Doliną Krzemową.

– W Asseco od prawie trzech dekad tworzymy zaawansowane rozwiązania dla firm z kluczowych sektorów gospodarki. Pomimo globalnych sukcesów pozostajemy wierni miastu, z którego firma się wywodzi, dlatego jej centrala była, jest i pozostanie w Rzeszowie – deklaruje Gabriela Żukowicz, wiceprezes Asseco Poland. Dodaje, że jest to miasto ludzi pracowitych i kreatywnych, którzy chętnie otwierają się na innowacje.

– Tworząc nowoczesne rozwiązania IT, staramy się równocześnie budować pozytywny wizerunek Rzeszowa jako stolicy polskiej innowacji – podkreśla przedstawicielka Asseco. Wiąże się to z konkretnymi inwestycjami.

– Dlatego właśnie tu powstaje Asseco Innovation Hub, czyli nowatorskie centrum R&D, które będzie miejscem prowadzenia zaawansowanych prac badawczo-rozwojowych związanych z budową autorskich technologii i produktów IT – mówi Żukowicz.

Polskich firm, które opracowały autorskie rozwiązania i wdrażają je na innych rynkach, wciąż jest za mało. To się nie zmieni, jeśli nie postawimy mocniej na nowoczesne technologie. W europejskim rankingu innowacyjności nasz kraj jest na piątym miejscu – od końca.

Działanie na rzecz lokalnych społeczności przynosi korzyści obu stronom. Region zyskuje dobrego, aktywnego pracodawcę, który inwestuje w rozwój pracowników i wspiera lokalną społeczność. Z kolei firma buduje sobie markę solidnego przedsiębiorcy, co przynosi wymierne korzyści. Łatwiej jej pozyskiwać dobrych specjalistów i przekonywać kontrahentów do współpracy. Obopólną korzyścią jest też współpraca z lokalnymi uczelniami.

I tak np. Lotos związał się z Politechniką Gdańską. – Mamy z nią wieloletnią umowę ramową. Analogiczne umowy, m.in. z Wydziałem Chemicznym tej uczelni, zawarła spółka Lotos Lab, której podstawowym profilem działalności są usługi w zakresie badań produktów naftowych – informuje Adam Kasprzyk, rzecznik Lotosu.

Dodaje, że w ramach tego porozumienia studenci kierunku analityka techniczna i przemysłowa cyklicznie uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez pracowników Lotos Lab w gdańskim laboratorium.

Z kolei Comarch stawia na współpracę z uczelniami krakowskimi, a wspomniane już Asseco – z rzeszowskimi.

Działające w Polsce firmy różnie definiują lokalny patriotyzm. Często zwracają uwagę na kwestię podatków. Jak to wygląda w praktyce? Dobrze pokazuje to przykład branży IT. Asseco podkreśla, że płaci podatki tam, gdzie prowadzi biznes. Z innymi firmami bywa różnie. Asseco ma ponadtrzykrotnie niższe przychody niż pięć przedstawicielstw zagranicznych wiodących firm informatycznych, a płaci podatek w wysokości niemal połowy uiszczanego łącznie przez pozostałe firmy IT działające w Polsce.

Głośnym echem kilka lat temu odbiła się sprawa odzieżowego koncernu LPP, który na pewien czas przeniósł prawa do swoich marek do rajów podatkowych. Wywołało to medialną burzę. W efekcie odzieżowa firma wróciła z „podatkowej emigracji” do Polski.

O niemal jedną trzecią wzrosła w zeszłym roku w Polsce liczba przedsiębiorstw stosujących zasady odpowiedzialnego biznesu. Pod tym ogólnym pojęciem kryją się działania na rzecz pracowników, środowiska i lokalnej społeczności. O tym, jak mocno nawet jedna firma może zmienić ekosystem regionu, świadczy przykład Asseco. Ze startupu wyrosło ono na największą polską firmę informatyczną, a okolice Rzeszowa coraz częściej nazywa się polską Doliną Krzemową.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży