Medialne zasięgi marszałków województw

Włodarze województw starają się docierać do mieszkańców także za pośrednictwem mediów. Kto robił to najskuteczniej?

Publikacja: 25.04.2023 14:06

Elżbieta Anna Polak, marszałek woj. lubuskiego, wygenerowała najwyższy ekwiwalent reklamowy

Elżbieta Anna Polak, marszałek woj. lubuskiego, wygenerowała najwyższy ekwiwalent reklamowy

Foto: Mateusz Suska

PSMM Monitoring & More zbadał zeszłoroczną aktywność marszałków województw w mediach, zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych. W tym drugim przypadku badał ich profile własne na Facebooku i Twitterze. Jak się okazuje, pozycja marszałków w mediach tradycyjnych nie pokrywa się z miarą zaangażowania osiąganą przez nich w źródłach społecznościowych. Liczba publikacji w mediach tradycyjnych (prasa i internet) jest ściśle związana z tym, co polskie media uznały za ważny temat.

Media tradycyjne

Z analizy liczby artykułów, jakie ukazały się od stycznia do grudnia 2022 r., najwięcej materiałów dotyczyło Adama Struzika (9326 publikacji), marszałka Mazowsza, który publicznie atakował rząd m.in. w sprawie braku partycypacji w kosztach utrzymania służby zdrowia czy rosnących cen energii. Za nim znaleźli się Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego (8508 publikacji), Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego (8060), i Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego (6604).

W kontekście dotarcia informacji, na pierwszym miejscu znajduje się marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Anna Polak, która w porównaniu z pozostałymi badanymi osobami miała w przekazie na swój temat największy udział mediów ogólnopolskich (przeszło 206,3 mln kontaktów). Biorąc pod uwagę fakt, że cenniki reklamowe tych źródeł są zazwyczaj wyższe od regionalnych, publikacje wzmiankujące marszałek Elżbietę Polak wygenerowały najwyższą wartość szacunkowego ekwiwalentu reklamowego AVE 48,6 mln zł. Kolejne miejsca pod względem dotarcia informacji zajęli Jakub Chełstowski (prawie 190 mln kontaktów) Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego (blisko 100 mln kontaktów) oraz Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego (prawie 84 mln kontaktów). Największy ekwiwalent reklamowy poza marszałek Polak wygenerowali z kolei Jakub Chełstowski (prawie 39 mln zł), Olgierd Geblewicz (ponad 22,5 mln zł) oraz Adam Struzik (przeszło 21,1 mln zł).

– Działalność publiczna marszałków województw była najczęściej przedmiotem zainteresowania regionalnych portali internetowych, ale to obecność w dużych, ogólnopolskich mediach zwracała szeroką uwagę odbiorców – komentuje Maciej Małkowski, starszy analityk mediów w PSMM Monitoring & More. – Źródłem, które dominowało pod względem skali odbioru, było TVP Info. To wynik licznych audycji wzmiankujących Elżbietę Polak, którą pokazywano ponad dwa razy częściej niż pozostałych marszałków razem wziętych, jednak, co warto podkreślić, w negatywnym kontekście – publikacje dotyczyły oskarżeń między stroną rządową a politykami opozycji w sprawie katastrofy ekologicznej na Odrze – dodaje.

Wskazuje, że z kolei Jakub Chełstowski po tym, jak doprowadził do zmiany władzy w województwie śląskim, był częstym bohaterem audycji m.in. Radia ZET, RMF FM, TVN 24 czy Polsatu. – Odmienną, choć równie skuteczną, drogę budowania medialności obrał Olgierd Geblewicz, komunikując głównie swój udział w lokalnych inwestycjach oraz wydarzeniach. Jego współpraca z Jerzym Owsiakiem, publiczne wspieranie WOŚP czy organizacja pomocy dla Ukrainy były podejmowane m.in. przez Onet czy RMF FM – mówi Maciej Małkowski.

PSMM Monitoring & More zauważa, że udział publikacji w mediach regionalnych zdecydowanie przewyższał liczbę publikacji w tytułach ogólnopolskich, jednak to one wygenerowały najwyższe zasięgi i dotarcie komunikatów do opinii publicznej. W trójce najaktywniejszych źródeł ogólnokrajowych znalazły się: portalsamorzadowy.pl, wnp.pl oraz eska.pl.

Media społecznościowe

Przygotowana przez PSMM Monitoring & More analiza odnosi się również do aktywności marszałków w mediach społecznościowych. Tu najwięcej odbiorców zaangażował profil Olgierda Geblewicza, który swoją pozycję zawdzięcza dużej i zróżnicowanej aktywności – fotorelacjom z wydarzeń, konkursom, patronatom, prezentacjom lokalnych atrakcji.

Z kolei Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, może pochwalić się największą liczbą obserwujących. Jego aktywność w mediach społecznościowych ma miejsce codziennie i skupia się głównie na rzeczowym dokumentowaniu działalności urzędniczej – opisy spotkań oraz wydarzeń, w których uczestniczył, czy opisy podejmowanych inicjatyw.

Dużą liczbę komentarzy oraz reakcji ma na swoim profilu Elżbieta Anna Polak. W zeszłym roku miało to związek m.in. z udziałem marszałek w debacie na temat katastrofy ekologicznej na Odrze. Dużo emocji wywołują też inne aktywności związane z bieżącą krajową polityką. Dobrym przykładem jest tu umieszczenie zdjęć z Donaldem Tuskiem.

Dwa modele

– Analiza medialności marszałków województw jasno wskazuje, że mamy do czynienia z dwoma modelami ich funkcjonowania w mediach. Z jednej strony możemy obserwować polityków takich jak Elżbieta Polak czy Jakub Chełstowski, którzy największe zainteresowanie opinii publicznej wzbudzali w zeszłym roku, kiedy ich działalność nawiązywała do głównego podziału politycznego w Polsce i sporów wprost z niego wynikających. Z drugiej strony widzimy samorządowców takich jak Cezary Przybylski, który umiejętnie łączy ambicje związane z polityką ogólnopolską z projektami regionalnymi. Jego efektywna komunikacja sprawia, że może pochwalić się świetnymi wskaźnikami zaangażowania w profilach społecznościowych – ocenia Michał Tkaczyszyn, Head of Sport & Public w Publicon Services.

PSMM Monitoring & More zbadał zeszłoroczną aktywność marszałków województw w mediach, zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych. W tym drugim przypadku badał ich profile własne na Facebooku i Twitterze. Jak się okazuje, pozycja marszałków w mediach tradycyjnych nie pokrywa się z miarą zaangażowania osiąganą przez nich w źródłach społecznościowych. Liczba publikacji w mediach tradycyjnych (prasa i internet) jest ściśle związana z tym, co polskie media uznały za ważny temat.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ludzie
Kandydat na prezydenta Krakowa, Andrzej Kulig: Kraków musi mieć metro
Ludzie
Wolontariusze zorganizują Wigilie dla samotnych starszych osób
Ludzie
Jest wniosek o Honorowe Obywatelstwo Województwa Małopolskiego dla Jerzego Buzka
Ludzie
Prof. Lidia Buda-Ożóg z Politechniki Rzeszowskiej laureatką nagrody im. prof. Stefana Bryły
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Ludzie
Komisarze w urzędach, ale jeszcze nie wszystkich. Nowy rząd ich wymieni?