PSMM Monitoring & More zbadał zeszłoroczną aktywność marszałków województw w mediach, zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych. W tym drugim przypadku badał ich profile własne na Facebooku i Twitterze. Jak się okazuje, pozycja marszałków w mediach tradycyjnych nie pokrywa się z miarą zaangażowania osiąganą przez nich w źródłach społecznościowych. Liczba publikacji w mediach tradycyjnych (prasa i internet) jest ściśle związana z tym, co polskie media uznały za ważny temat.
Media tradycyjne
Z analizy liczby artykułów, jakie ukazały się od stycznia do grudnia 2022 r., najwięcej materiałów dotyczyło Adama Struzika (9326 publikacji), marszałka Mazowsza, który publicznie atakował rząd m.in. w sprawie braku partycypacji w kosztach utrzymania służby zdrowia czy rosnących cen energii. Za nim znaleźli się Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego (8508 publikacji), Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego (8060), i Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego (6604).
W kontekście dotarcia informacji, na pierwszym miejscu znajduje się marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Anna Polak, która w porównaniu z pozostałymi badanymi osobami miała w przekazie na swój temat największy udział mediów ogólnopolskich (przeszło 206,3 mln kontaktów). Biorąc pod uwagę fakt, że cenniki reklamowe tych źródeł są zazwyczaj wyższe od regionalnych, publikacje wzmiankujące marszałek Elżbietę Polak wygenerowały najwyższą wartość szacunkowego ekwiwalentu reklamowego AVE 48,6 mln zł. Kolejne miejsca pod względem dotarcia informacji zajęli Jakub Chełstowski (prawie 190 mln kontaktów) Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego (blisko 100 mln kontaktów) oraz Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego (prawie 84 mln kontaktów). Największy ekwiwalent reklamowy poza marszałek Polak wygenerowali z kolei Jakub Chełstowski (prawie 39 mln zł), Olgierd Geblewicz (ponad 22,5 mln zł) oraz Adam Struzik (przeszło 21,1 mln zł).
– Działalność publiczna marszałków województw była najczęściej przedmiotem zainteresowania regionalnych portali internetowych, ale to obecność w dużych, ogólnopolskich mediach zwracała szeroką uwagę odbiorców – komentuje Maciej Małkowski, starszy analityk mediów w PSMM Monitoring & More. – Źródłem, które dominowało pod względem skali odbioru, było TVP Info. To wynik licznych audycji wzmiankujących Elżbietę Polak, którą pokazywano ponad dwa razy częściej niż pozostałych marszałków razem wziętych, jednak, co warto podkreślić, w negatywnym kontekście – publikacje dotyczyły oskarżeń między stroną rządową a politykami opozycji w sprawie katastrofy ekologicznej na Odrze – dodaje.
Wskazuje, że z kolei Jakub Chełstowski po tym, jak doprowadził do zmiany władzy w województwie śląskim, był częstym bohaterem audycji m.in. Radia ZET, RMF FM, TVN 24 czy Polsatu. – Odmienną, choć równie skuteczną, drogę budowania medialności obrał Olgierd Geblewicz, komunikując głównie swój udział w lokalnych inwestycjach oraz wydarzeniach. Jego współpraca z Jerzym Owsiakiem, publiczne wspieranie WOŚP czy organizacja pomocy dla Ukrainy były podejmowane m.in. przez Onet czy RMF FM – mówi Maciej Małkowski.