Spektakle, które wygrają z najlepszą pogodą

Wiosna to czas największych festiwali. Kaliskie i Warszawskie Spotkania Teatralne oraz toruński Kontakt mają punkty wspólne, ale też oryginalne propozycje.

Publikacja: 19.05.2024 19:59

„Pewnego długiego dnia” ze Starego Teatru w Krakowie. Roman Garncarczyk i Małgorzata Zawadzka

„Pewnego długiego dnia” ze Starego Teatru w Krakowie. Roman Garncarczyk i Małgorzata Zawadzka

Foto: Narodowy Stary teatr w Krakowie

Kaliskie Spotkania Teatralne, gdzie o nagrody rywalizują aktorki i aktorzy, potrwają do 18 maja. Wtedy rozpoczną się Warszawskie Spotkania Teatralne zaplanowane do 1 czerwca. Dzień wcześniej, czyli 31 maja, zacznie się 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu, który potrwa do 7 czerwca.

Preferencje szefów artystycznych oraz możliwości finansowe bywają różne, ale wśród spektakli ostatnich miesięcy są pozycje obowiązkowe.

Sceniczne przeboje

Wszystkie trzy festiwale pokazują spektakl wybitnego belgijskiego reżysera Luka Percevala „Pewnego długiego dnia” z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, który jest autorską wersją dramatu Eugena O’Neilla, interpretowanego przez pryzmat współczesnej problematyki uzależnień. Kreacje stworzyli Małgorzata Zawadzka i Roman Gancarczyk. To trzeba zobaczyć.

Kaliskie i Warszawskie Spotkania Teatralne pokażą „Małą Piętnastkę”, autorski spektakl w reżyserii Tomasza Mana z Nowego Teatru w Słupsku z udziałem m.in. Mariusza Bonaszewskiego. To historia katastrofy, która pochłonęła życie łódzkich harcerek na wakacjach 1948 r. na jeziorze Gardno nieopodal Słupska.

Czytaj więcej

Festiwal Millennium Docs Against Gravity. Kim są zwycięzcy?

W Warszawie i na toruńskim Kontakcie zobaczyć będzie można spektakl uważany za najważniejszą premierę 2023 r., co potwierdzają liczne nagrody, czyli „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. To koprodukcja Teatru im. Żeromskiego w Kielcach oraz Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, w reżyserii Mateusza Pakuły, na podstawie jego książki o umieraniu ojca w pandemii, historia bezradności i wściekłości na służbę zdrowia, głos o eutanazji.

Również w Warszawie i Toruniu zostanie pokazany „Niepokój przychodzi o zmierzchu” Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, wyreżyserowany przez Małgorzatę Wdowik. To rzadki dziś teatr mimu, wizualna opowieść o doświadczeniu straty oraz o jej odkładaniu się w ciele i wyobraźni. Trzecim wspólnym dla stołecznego i toruńskiego festiwalu pokazem są „Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceausescu” z Teatru Polskiego im. Konieczki w Bydgoszczy w reżyserii Wojciecha Farugi. To pozornie tylko zaskakujący powrót do realiów komunistycznej dyktatury, która ma wiele wspólnego z dzisiejszymi zapędami polityków o autorytarnych ciągotkach.

Ważny punkt programu imprez w Kaliszu i Warszawie stanowi „Genialna przyjaciółka” z Narodowego Starego Teatru im. Modrzejewskiej w Krakowie, oparta na słynnej, zekranizowanej przez HBO, powieści Eleny Ferrante. Reżyserowała z kobiecą delikatnością Ewelina Marciniak. Główne role grają Anna Paruszyńska-Czacka i Karolina Staniec.

Gwiazdy Europy

Na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt warto zwrócić uwagę na propozycje gwiazd europejskiego i światowego teatru.

Festiwal rozpocznie się spektaklem „Przemiana” na podstawie opowiadania Franza Kafki, który wyreżyserował Oliver Frljić, znany polskiej publiczności z głośnej „Klątwy”. Historia człowieka zmienionego w owada stawia pytanie o granice naszego współczucia. Jak i kiedy przestajemy dostrzegać w „innym” człowieka?

Robert Wilson, czołowa postać awangardy XX w., w „Dorianie” opartym na motywach z życia i twórczości Oscara Wilde’a zabiera widzów w podróż badającą relacje między artystami a ich dziełami.

Atrakcyjnym wizualnie przedstawieniem jest również „Invisibili” w reżyserii Auréliena Bory’ego. Inspiracją spektaklu był XV-wieczny fresk zatytułowany „Triumf Śmierci”, w którym reżyser dostrzegł klucz do badań współczesnych niepokojów. Na potrzeby spektaklu wykonano replikę na gigantycznym płótnie, a tancerki i śpiewak odtwarzają bohaterów obrazu.

Alvis Hermanis zaprezentuje „Krainę głuchych”, romantyczny thriller o przyjaźni dwóch kobiet: głuchej tancerki Jai i pracującej dla rosyjskiej mafii Rity. Ostatnim spektaklem zagranicznym będą „Wrogowie publiczni” w reżyserii czołowego czeskiego reżysera Jana Mikuláška na podstawie korespondencji pisarza Michela Houellebecqa z lewicowym filozofem Bernardem-Henrim Lévym.

Kaliskie Spotkania Teatralne, gdzie o nagrody rywalizują aktorki i aktorzy, potrwają do 18 maja. Wtedy rozpoczną się Warszawskie Spotkania Teatralne zaplanowane do 1 czerwca. Dzień wcześniej, czyli 31 maja, zacznie się 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu, który potrwa do 7 czerwca.

Preferencje szefów artystycznych oraz możliwości finansowe bywają różne, ale wśród spektakli ostatnich miesięcy są pozycje obowiązkowe.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Końcówka września w teatrach: Jan Klata, Peszkowie i zapomniany berliński hit
Kultura
Jakie atrakcje kulturalne czekają na warszawiaków w ostatnich tygodniach wakacji?
Kultura
28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku: Wakacje z Szekspirem
Kultura
Wakacje: Jakie atrakcje czekają na Polaków w miastach?
Kultura
Najlepsze sceny dbające o polskie sztuki poza stolicą