O ile w czterech województwach: mazowieckim, pomorskim, małopolskim i wielkopolskim PKB wzrosło ponad dwa razy w ciągu dwunastu lat, tak regiony Polski Wschodniej odnotowały w tym okresie zwiększenie PKB o niespełna 84 proc. Główny Urząd Statystyczny opublikował „Rozwój regionalny Polski – raport analityczny 2023”, z którego wynika, że we wszystkich województwach nastąpiły pozytywne zmiany rozwojowe, wciąż jednak istnieją duże różnice pomiędzy województwami z dużymi miastami a pozostałymi.
Czytaj więcej
W tym roku swoje dwie dekady istnienia obchodzi również Ranking Samorządów „Rzeczpospolitej”. Z tej okazji wyłoniliśmy liderów 20-lecia Rankingu Samorządów, czyli miasta i gminy, które dotychczas najczęściej stawały na podium naszego zestawienia.
Dotyczą one tak edukacji, wykształcenia mieszkańców, ich aktywności zawodowej, jak liczby firm i poziomu przedsiębiorczości. W 2022 r. ponad 37 proc. mieszkańców miast miało skończone wyższe studia, a na wsiach – niespełna 20 proc. (jest to wzrost w porównaniu z 2011 r. o 11 pkt proc. i 8 pkt proc.). Różnica zapewne byłaby jeszcze wyższa, gdyby nie to, że spory wzrost wykształcenia w ostatniej dekadzie nastąpił w gminach okalających właśnie wielkie miasta: np. w Warszawie i w ościennych gminach wyższe wykształcenie ma połowa dorosłych mieszkańców. Tymczasem na Warmii i Mazurach to co czwarta osoba (24 proc.).
W 2022 r. ponad 37 proc. mieszkańców miast miało skończone wyższe studia, a na wsiach – niespełna 20 proc
Zaś różnica pomiędzy tym, ile na inwestycje w przeliczeniu na liczbę mieszkańców wydają przedsiębiorstwa w stolicy a Świętokrzyskim, to ponadtrzykrotność: prawie 22,2 tys. zł do 6,7 tys. zł. Regiony Polski Wschodniej są zaś niekwestionowanym liderem wzrostu inwestycji drogowych – o ponad 700 proc. przy średniej 170 proc. Ta różnica pokazuje, jak bardzo zacofane transportowo były województwa na wschodzie kraju. W 2011 r. żadna droga nie kwalifikowała się jako autostrada czy droga szybkiego ruchu w województwach podkarpackim i podlaskim.