Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie będą priorytety budżetowe miast w zakresie transportu w 2026 roku?
- W jaki sposób duże miasta planuje modernizować swoją infrastrukturę transportową w nadchodzących latach?
- Jakie są główne inwestycje transportowe przewidziane w budżecie Warszawy, Krakowa, czy Wrocławia na 2026 rok?
W budżetach dużych miast na 2026 r. kluczowe miejsce zajmuje transport. Choć największe wydatki zarezerwowano tradycyjnie dla oświaty, to te związane z transportem i komunikacją znalazły się na drugim miejscu. Natomiast pod względem nakładów inwestycyjnych – już na pierwszym. Priorytetowo potraktowane zostały przedsięwzięcia nakierowane na usprawnienie infrastruktury, jak rozbudowa linii tramwajowych. Ale w planach inwestycyjnych nie zabrakło takich elementów, jak modernizacja ulic, budowa nowych chodników, a także budowa nowych dróg rowerowych, nabierających coraz większego znaczenia dla miejskiej mobilności.
– Metro jedzie do Ursusa: to najważniejsza wiadomość transportowa budżetu 2026 – mówił podczas sesji Rady Miasta prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Stolica zabezpieczy pieniądze na prace przygotowawcze do przedłużenia II linii metra o 3 nowe stacje: Ursus-Niedźwiadek, Posag 7 Panien oraz Ursus Północny, co umożliwi również zbudowanie węzłów przesiadkowych z dwiema stacjami kolejowymi. Przygotowywana jest budowa nowych linii tramwajowych na Gocław i Zieloną Białołękę, na które pozyskano środki z KPO. Ponad 5 mln zł miasto przeznacza na komunikację miejską, a dzięki dopłacie na niezmienionym poziomie pozostaną ceny biletów. W sumie transport i komunikacja w warszawskim budżecie 2026 to około 6,1 mld zł.
Rok wbijania łopaty
Rekordowy budżet pod względem inwestycji przygotowano w Gdańsku. Ma być wyższy nawet od tego z czasu mistrzostw Euro 2012. – Rok 2026 będzie rokiem wbijania łopaty w wiele miejsc. To będzie też rok generalnej modernizacji naszego miasta: tego, co zostało wybudowane choćby 20 lat temu – powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. W przyszłorocznych zamierzeniach znalazła się m.in. budowa trasy tramwajowej z Piecek-Migowa do Wrzeszcza Górnego, kontynuacja projektowania nowej linii PKM Południe oraz budowy I etapu Nowej Świętokrzyskiej.
Czytaj więcej
Choć reforma zwiększyła samorządowe dochody, w jeszcze szybszym tempie rosną potrzeby i wydatki....