Rośnie nowy biznes. Będziemy mieć dolinę wodorową

Podkarpacie będzie mieć nową specjalizację gospodarczą. Region ma być centrum rozwoju biznesu wodorowego.

Publikacja: 22.05.2021 12:25

Na Podkarpaciu powstanie dolina wodorowa.

Na Podkarpaciu powstanie dolina wodorowa.

Foto: AdobeStock

Obok przedsiębiorstw działających w branży lotniczej, kolejnym wyróżnikiem Podkarpacia stanie się produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru. 18 maja w Jasionce przedstawiciele rządu, regionalnych władz samorządowych oraz reprezentanci biznesu podpisali w tej sprawie list intencyjny w sprawie powołania Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Będzie opierać się o produkcję wodoru w procesie elektrolizy z wykorzystaniem nadwyżek energii produkowanej z instalacji OZE. W założeniach jej powstanie pozwoli wykorzystać potencjał Rzeszowa i regionu. Zwłaszcza w zakresie nowoczesnych technologii. Przyczynić się do rozwoju gospodarczego regionu oraz zwiększenia jego atrakcyjności inwestycyjnej.

CZYTAJ TAKŻE: Autobusy zatankują wodór. Polskie miasto liderem w Europie

W dolinie będzie się produkować ogniwa paliwowe i autobusy wodorowe.  Niskoemisyjny wodór będzie można wykorzystywać na szeroką skalę. W budowie Podkarpackiej Doliny Wodorowej władze chcą wykorzystać organizacyjne doświadczenia przy tworzeniu Doliny Lotniczej. Dzięki niej Podkarpacie nie tylko przyciągnęło duże i prestiżowe zagraniczne inwestycje, ale także umożliwiło szybszy rozwój lokalnych przedsiębiorstw. Dla tych ostatnich podobne szanse otworzy budowa gospodarki wodorowej.

W doliny popłyną pieniądze z UE

Projektowane są podobne przedsięwzięcia także w innych regionach. W ich tworzenie angażowane będzie m.in. 800 mln euro z Krajowego Planu Odbudowy. Kolejnym elementem wsparcia mają być unijne fundusze w ramach jednego z mechanizmów Komisji Europejskiej – Ważnych Projektów Stanowiących Przedmiot Wspólnego Europejskiego Zainteresowania. Dwa z nich będą częściowo realizowane w województwie podkarpackim przez Tauron i Polenergię.

Doliny wodorowe maja stać się podstawą rozwoju w Polsce gospodarki wodorowej i stać się elementem całego systemu podobnych przedsięwzięć w krajach członkowskich UE. Według ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki, Doliny Wodorowe powinny kłaść nacisk na rozwój projektów badawczo-rozwojowych. Także inwestycyjnych dla zaspokojenia potrzeb równolegle w wielu obszarach. Powstałby system powiązań umożliwiający rozwój technologii, wiedzy, badań i biznesu. – Rosnąca rola wodoru i jego potencjał w dekarbonizacji gospodarki jest szansą na stworzenie nowoczesnego ekosystemu łączącego w sobie produkcję, transport, magazynowanie i końcowe zastosowanie wodoru w przemyśle – stwierdza pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodorowej, Krzysztof Kubów.

Już dwa lata temu władze ogłosiły program Pomorskiej Doliny Wodorowej, którą zainicjował Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Jednym z partnerów przedsięwzięcia został gdański koncern paliwowy Lotos. Jego celem jest zwiększenie udziału wodoru jako paliwa w transportowym miksie energetycznym województwa pomorskiego. Założono, że w pierwszym etapie (do 2024 r.) w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie uruchomionych zostanie łącznie 10-15 autobusów wodorowych. W drugim etapie (do 2028 r.) będzie to dodatkowe 41 pojazdów.

Wodór napędzi regionalne pociągi

Samorząd województwa pomorskiego już rozważa możliwość wprowadzenia na tory pociągów napędzanych wodorem. Mogłyby kursować po 63-kilometrowej trasie Reda – Hel, którą z braku sieci trakcyjnej obsługują pojazdy z napędem spalinowym. Kolejnym odcinkiem dla pociągów wodorowych mogłaby okazać się trasa pomiędzy Tczewem a Chojnicami. Gdyby odstąpiono od planów jej elektryfikacji.

– Na odcinkach, których nie będzie można zelektryfikować, obsługiwanych obecnie przez lokomotywy spalinowe, wodór jest alternatywą. Bardzo istotny w tych przypadkach jest nie tylko ekologiczny aspekt tego rozwiązania. Także cicha praca silnika elektrycznego zasilanego ogniwem paliwowym – podkreśla Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Zakupem wodorowych pociągów interesuje się również samorząd województwa wielkopolskiego. W złożonych wnioskach o dofinansowanie taboru w ramach Krajowego Planu Odbudowy, obok zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych znalazło się 12 pojazdów o napędzie wodorowym.

Opracowywany jest wciąż projekt Polskiej Strategii Wodorowej do 2030 r. Zakłada m.in. powstanie co najmniej 5 dolin wodorowych, eksploatację do tysiąca wodorowych autobusów. Także budowę 32 stacji tankowania wodoru. Pierwsze dwie takie stacje obsługujące samochody i autobusy napędzane wodorem zaplanowano w Katowicach i Poznaniu. To istniejące stacje Orlenu, który rozpoczął już procedurę wyboru firmy, która przygotuje stanowiska tankowania. Znajda się na istniejących już stacjach koncernu przy ulicy Warszawskiej w Poznaniu i przy ulicy Murckowskiej w Katowicach. Na każdej z nich pojawią się stanowiska tankowania dla aut osobowych i autobusów.

Obok przedsiębiorstw działających w branży lotniczej, kolejnym wyróżnikiem Podkarpacia stanie się produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru. 18 maja w Jasionce przedstawiciele rządu, regionalnych władz samorządowych oraz reprezentanci biznesu podpisali w tej sprawie list intencyjny w sprawie powołania Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Będzie opierać się o produkcję wodoru w procesie elektrolizy z wykorzystaniem nadwyżek energii produkowanej z instalacji OZE. W założeniach jej powstanie pozwoli wykorzystać potencjał Rzeszowa i regionu. Zwłaszcza w zakresie nowoczesnych technologii. Przyczynić się do rozwoju gospodarczego regionu oraz zwiększenia jego atrakcyjności inwestycyjnej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Żabka wspiera lokalną przedsiębiorczość
Biznes
Morski wiatr da drugie życie lokalnym portom
Biznes
Ptasia grypa mocno zaczęła rok, wybito wielkie stada
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kontraktacja środków w ramach RPO – Lubuskie 2020 przekroczyła 100 proc.