Są aż trzy powody, dla których został zorganizowany ten niezwykły koncert, którego najważniejszym punktem będzie kompozycja Krzysztofa Penedereckiego. To zakończenie obchodów Wielkiego Jubileuszu 700-lecia lokacji Miasta Lublin, 100. rocznica powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz inauguracja lubelskich obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę.
– Szukając utworu, który byłby najlepszym podsumowaniem 700-lecia miasta, a jednocześnie przywołaniem szczególnie dla nas ważnych jubileuszy roku 2018, myśleliśmy o dziele nie tylko doniosłym, ale też przesyconym znaczeniami – wyjaśnia Michał Karapuda, pełnomocnik prezydenta ds. 700-lecia Lublina, dyrektor wydziału kultury UM Lublin. – Pragnęliśmy, by to wydarzenie uświetnił wybitny polski artysta. Stąd wybór „Siedmiu bram Jerozolimy”, utworu, który powstał 20 lat temu w związku z jubileuszem powstania miasta Jerozolimy trzy tysiące lat wcześniej. A jednocześnie jest utworem nawiązującym do poprzednich wielkich dzieł Krzysztofa Pendereckiego, takich jak „Pasja według świętego Łukasza” czy „Polskie Requiem”. Zaproponowaliśmy Stowarzyszeniu Beethovenowskiemu, z którym współpracujemy od wielu lat, przygotowanie tego dzieła na tę okazję.
Uroczystym koncertem dyrygować będzie sam kompozytor. Wystąpią soliści: Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski i Piotr Nowacki. Towarzyszyć im będzie Chór Filharmonii Krakowskiej i Orkiestra Sinfonietta Cracovia. Na liczącej tysiąc miejsc widowni Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie zasiądą przedstawiciele władz miasta, KUL i innych uczelni lubelskich oraz mieszkańcy Lublina.
„Siedem bram Jerozolimy” to rzeczywiście wyjątkowe dzieło. Krzysztof Penderecki skomponował je w 1996 roku. Konstrukcja utworu mającego charakter oratoryjny nawiązuje do siedmiu historycznych bram prowadzących do Jerozolimy. Penderecki użył fragmentów Starego Testamentu zapowiadających przyjście Mesjasza, m.in. Psalmów Dawida, Księgi Izajasza, Daniela, Ezechiela i Jeremiasza. Zgodnie z życzeniem autora fragment proroctwa Ezechiela wykonywany jest zawsze w języku narodowym publiczności.
Prawykonanie utworu odbyło się w Jerozolimie 9 stycznia 1997 roku z udziałem międzynarodowej obsady solistów pod dyrekcją Lorina Maazela. Polska premiera odbyła się w Filharmonii Narodowej w Warszawie dwa miesiące później – 14 marca 1997 roku. Wystąpili soliści scen operowych Polski oraz Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Korda.