To efekt porozumienia, jakie na początku grudnia podpisał Lotos SA i Grupa Mars Shipyard & Offshore, do której należy MSR Gryfia SA.
List intencyjny zakłada wspólny recykling platform offshore i infrastruktury zlokalizowanej na wyeksploatowanych złożach węglowodorów.
– Możliwość wejścia w nowy segment rynku offshore, jakim jest recykling platform wiertniczych i wydobywczych, stwarza dla nas szanse na dalszą dywersyfikację oferty i wzmocnienie pozycji na rynku – mówił Konrad Konefał, członek zarządu MS TFI, zarządzającego grupą MARS. Pod pojęciem „recykling offshore” kryje się demontaż platform wiertniczych. Chodzi głównie o Atlantyk i Morze Północne, gdzie operują brytyjskie i norweskie koncerny. Zużyte platformy i związana z nimi infrastruktura muszą być odpowiednio zezłomowane. Platformy stojące na morzu są częściowo demontowane i następnie holowane do stoczni, gdzie poddawane są recyklingowi.
– Kooperacja z polskim przemysłem stoczniowym może stworzyć efekt synergii w tym obszarze. Podpisanie listu otwiera nam możliwość wejścia na rynek usług związanych z likwidacją infrastruktury zlokalizowanej na wyeksploatowanych złożach węglowodorów. Rynek ten wg szacunków i tylko na obszarze szelfu brytyjskiego jest wart znacznie ponad 100 mld funtów – podkreśla Jastrzębski, prezes Lotos SA.
Współpraca firm ma być realizowana w ramach rządowego projektu „Zielona stocznia”, który jest jedną z części programu Batory mającego na celu odbudowę i aktywizację przemysłu stoczniowego.