Oba samorządy dostały dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na ten cel. Bydgoszcz 168 mln zł, a Toruń prawie 200 mln zł. Prezydenci obu miast na początku sierpnia podpisali stosowne umowy w Ministerstwie Rozwoju.
Połączenie miejskich tarasów
– To formalnie uruchamia europejskie dofinansowanie na rozbudowę ul. Kujawskiej – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – To jedna z inwestycji, które rozwiążą wiele problemów komunikacyjnych w centrum miasta. W takich momentach odczuwam nie tylko dumę. Skłaniają one też do refleksji nad tym, jak dynamicznie zmienia się miasto dzięki obecności Polski w Unii Europejskiej.
Bydgoszcz w ramach projektu wybuduje linię tramwajową na ulicy Kujawskiej. Jednocześnie będą rozbudowane ulice Bernardyńska, Kujawska, Solskiego, Wojska Polskiego, Zbożowy Rynek oraz drogi przyległe. Łączna długość budowanych i przebudowywanych odcinków torowiska wyniesie około 4,4 km toru pojedynczego. – Dzięki tej inwestycji połączymy dolny taras miasta z górnym, położonym w południowej części Bydgoszczy – opowiada Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMiKP). Połączone zostanie także rondo Bernardyńskie z rondem Kujawskim. Jednym z elementów przebudowy jest likwidacja pętli tramwajowej na rondzie Kujawskim oraz nieczynnego przejścia podziemnego.
– Jest to możliwe dzięki planowanemu wyrównaniu różnicy wysokości między tymi punktami. Rondo Kujawskie położone wyżej zostanie obniżone, natomiast rondo Bernardyńskie zostanie podniesione – wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski. Do tej pory górny taras był obsługiwany liniami tramwajowymi jadącymi od wschodniej części miasta, a teraz linia zostanie poprowadzona z samego centrum na górny taras. – Wybudowane też zostaną dwa węzły rozjazdowe, które zapewnią komunikację we wszystkich kierunkach – wyjaśnia rzecznik.
Podkreśla, że te plany wpisują się w dalszą rozbudowę niskoemisyjnej komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Od kilku lat miasto stawia na tramwaje, a autobusy stanowią środek komunikacji „dowożący” pasażerów. – Dzięki takiej polityce komunikacyjnej nasze projekty w kolejnych konkursach uzyskują dofinansowanie ze środków unijnych – chwali się Krzysztof Kosiedowski. Także przy okazji tej inwestycji miasto zaplanowało zakup 18 nowych tramwajów, dzięki temu ponad połowa taboru w Bydgoszczy będzie niskopodłogowa, klimatyzowana, z dostępem do Wi-Fi.