Reklama
Rozwiń

Deptak idzie do liftingu

Reprezentacyjna ulica Krakowska będzie odnowiona. Zyska nową, muzyczną formę, a władze miasta myślą już o rewitalizacji kolejnych miejsc w przestrzeni publicznej.

Publikacja: 30.01.2017 23:00

Tak po rewitalizacji na wyglądać ulica Krakowska w Opolu.

Tak po rewitalizacji na wyglądać ulica Krakowska w Opolu.

Foto: materiały prasowe

– Niezależnie od obszaru zawsze staramy się utrzymać balans między zielenią a przestrzenią miejską, gdzie toczy się życie kulturalne i rozrywkowe miasta – tłumaczy Maciej Wujec, wiceprezydent Opola.

Ulica Krakowska jest najważniejszą osią miasta łączącą Dworzec PKP z Rynkiem, a mimo to, jak przyznają sami urzędnicy, odstaje estetycznie od reszty Śródmieścia. W dokumentacji konkursu piszą, że deptak „przedstawia stan zapaści technicznej i funkcjonalnej, a przez to jest obrazem degradacji przestrzennej, społecznej i gospodarczej”.

– Stan ten jest szczególnie widoczny w sferze przestrzennej, w tym w degradacji małej architektury, niefunkcjonalnej komunikacji, przypadkowej lub będącej w złym stanie zieleni, nieodpowiednim oświetleniu, a także w mało funkcjonalnym dla obecnych potrzeb zagospodarowaniu ulicy oraz wnętrz kwartałów zabudowy sąsiadującej – wylicza urząd.

Wiceprezydent Wujec mówi wprost, że ulica wymaga rewitalizacji. Dlatego ratusz ogłosił konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną deptaka. Propozycje zgłosiło pięć firm z Dolnego i Górnego Śląska. Komisja konkursowa najwyżej oceniła pracę Franta & Franta Architekci z Chorzowa. Nagrodę przyznano m.in. za atrakcyjne rozwiązania posadzki ulicy, ciekawe rozwiązanie podkreślające jej miejski charakter wraz z placem przed Filharmonią. Jury doceniło też rozwiązanie problemów przestrzennych deptaka i wyeksponowanie tradycji muzycznych Opola.

– Zwycięska koncepcja zaproponowana przez architektów z Chorzowa wprowadza ład w przestrzeń. W ich propozycji architektura łączy się z muzyką – zaskakiwać może „muzyczna” nawierzchnia deptaka, złożona z granitowych czarnych i białych pasów – mówi wiceprezydent Wujec. Dodaje, że w planie są też rzeźby, przy których można usiąść i posłuchać muzyki lub poczytać o mieście.

Poza tym będzie miejsce na zieleń i wypoczynek, a przy Filharmonii zaplanowano miejsce spotkań i imprez plenerowych ze specjalną strefą wodną – to ma być zupełnie nowe miejsce na planie miasta, gdzie można będzie np. zobaczyć przedstawienie uliczne. – Ma też powstać nowa ulica Wodna, kończąca się platformą widokową przy kanale Młynówka. To wszystko znacznie ożywi tę część Opola – uważa wiceprezydent. Dodaje, że koncepcja obejmuje prace od pl. Wolności do wylotu na ul. 1 Maja oraz przestrzeń między ul. Żwirki i Wigury a ul. Krakowską.

Na razie miasto jeszcze nie podpisało umowy ze zwycięską firmą. Dlaczego? – Franta & Franta zaproponowała bardzo dobre rozwiązania, a mając na celu ich realizację, musimy rozszerzyć program funkcjonalno-użytkowy o te właśnie nowe elementy. W związku z tym trwają jeszcze negocjacje, które powinny się zakończyć w najbliższych dniach – tłumaczy wiceprezydent Wujec. Zapowiada, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to inwestycja ruszy w II półroczu. Władze miasta starają się sfinansować prace ze środków unijnych. Na razie nie zdradzają, o jakie kwoty chodzi. Rewitalizacja deptaka ma potrwać około dwóch lat.

Władze Opola chcą odnowić nie tylko Krakowską. Rewitalizacji już poddano schody do kościoła Na Górce, a w planie są też prace przy Zamku Górnym na ul. Osmańczyka oraz na placu Kopernika.

– Chcemy odnowić i adaptować do celów turystycznych zamkową basztę oraz odtworzyć fosę, a dzięki temu stworzyć ciekawy zakątek miasta – mówi Zbigniew Bomersbach, architekt miejski.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku