Sektor samochodowy w regionie to już nie tylko dwie największe fabryki aut – Fiata w Tychach i Opla w Gliwicach, ale przede wszystkim firmy produkujące dla branży motoryzacyjnej części i podzespoły. Odgrywają kluczowe znaczenie w eksporcie regionu, a przy tym stają się bardzo ważnym źródłem innowacyjnych technologii i nowoczesnych sposobów zarządzania.
Pod koniec tego roku rozbudowę zakładu w Dąbrowie Górniczej rozpocznie włoska grupa Brembo, produkująca tam tarcze hamulcowe. Jak poinformowała branżowa firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, wartość inwestycji wynosi 100 mln euro i obejmuje uruchomienie trzeciej linii odlewniczej oraz 12 centrów obróbki. Rozbudowa zakładu związana jest ze wzrostem popytu na tarcze ze strony europejskich fabryk aut, a także podpisaniem przez firmę nowych umów z koncernem Daimler AG.
Do dużej inwestycji, wartej około 250 mln euro szykuje się Fiat Chrysler Automobiles. W Bielsku Białej w zakładach Fiat Powertrain Technologies ma powstawać zupełnie nowy, innowacyjny silnik benzynowy.
Kolejną inwestycję w produkcję silników realizuje General Motors. Nakładami o wartości 250 mln euro całkowicie modernizowana jest dawna fabryka Isuzu, która po przejęciu przez GM produkowała jednostki napędowe dla Opla w Gliwicach. W przyszłym roku ma tam ruszyć produkcja całkowicie nowych, 4-cylindrowych jednostek przeznaczonych dla kilku modeli niemieckiego koncernu. Zdolności zakładu mają sięgać 200 silników rocznie, a produkcja będzie w dużym stopniu zautomatyzowana.
Śląsk okazuje się także dobrym miejscem pod inwestycje w badania i rozwój. Na terenie uruchomionej w kwietniu tego roku trzeciej w Polsce fabryki spółki Nexteer Automotive, producenta elektrycznych układów kierowniczych m.in. dla BMW, Fiata, Forda i Opla, powstało europejskie Centrum Techniczne koncernu. Będzie prowadzić prace badawczo-rozwojowe nad najnowszymi typami systemów sterowania pojazdów.