Kępno pozbędzie się wreszcie ruchu tranzytowego. W końcu października wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann wydał zezwolenie na budowę 4-kilometrowego odcinka obwodnicy, która zostanie poprowadzona w ciągu drogi ekspresowej S11. Zapewni ona połączenie krajowej 11-tki z węzłem na drodze ekspresowej S8 biegnącej na kierunku Warszawa-Wrocław. Inwestycję ma zrealizować Budimex za prawie 54 mln zł.
To kolejna z obwodnic na terenie Wielkopolski, która ma usprawnić ruch na głównych szlakach oraz odciążyć położone przy nich miasta. W niemal trzech czwartych zaawansowana jest budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Roboty są jednak mocno spóźnione w stosunku do pierwotnych planów, a trasa ma być ukończona dopiero w lipcu przyszłego roku. W podobnym czasie będzie można przejechać budowaną 13-kilometrową obwodnicą Jarocina.
Z kolei w przyszłym roku mają ruszyć prace przy budowie obwodnicy Obornik.
Natomiast na etapie przygotowań jest obwodnica Ujścia i Piły. Na realizację tego przedsięwzięcia przyjdzie jednak poczekać dłużej – w końcu 2017 r. można się spodziewać dopiero decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Potem zostanie opracowana tzw. koncepcja programowa, na podstawie której będzie można ogłosić przetarg i w końcu 2019 roku podpisać umowę z wykonawcą. Zakończenie budowy przewidywane jest dopiero na rok 2022.
17 tysięcy pojazdów
Ale w Programie Budowy Dróg Krajowych nie uwzględniono innych wielkopolskich miast, które pilnie potrzebują obwodnic, nie tylko dla rozładowania korków, ale zapewnienia warunków do rozwoju gospodarczego.