Plany rozbudowy infrastruktury kolejowej zaprezentowano na konferencji poświęconej Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Inicjatorami były Koleje Dolnośląskie oraz wojewódzki Urząd Marszałkowski. – Kolej znowu zaczyna być atrakcyjna – przekonywali Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego oraz Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Podróżni będą mogli liczyć na zwiększenie liczby połączeń. W godzinach szczytu pociągi pomiędzy Wrocławiem a miejscowościami okalającymi miasto mają kursować, co pół godziny. Nowoczesne nowe składy zostaną wyposażone w internet i klimatyzację oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych. Ma być 28 nowych pociągów, w tym 22 elektryczne oraz sześć spalinowych. Według Kolei Dolnośląskich ma to być tabor do obsługi przewozu regionalnego, który wjeżdżając do aglomeracji, staje się koleją aglomeracyjną, obsługującą ludzi z miasta.
Wracające połączenia
Co z torami? Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), w najbliższych latach na kilku liniach regionu mają być zrealizowane prace rewitalizacyjne, które przywrócą na nich wstrzymany wcześniej ruch pasażerski. Jedną z nich jest trasa Legnica – Rudna Gwizdanów, dla której opracowano już tzw. studium wykonalności, poprzedzające projekt budowlany. Plany zakładają prowadzenie tamtędy pociągów osobowych z prędkością do 120 kilometrów na godzinę, natomiast towarowych z prędkością 100 kilometrów na godzinę, czyli o połowę szybciej niż te ostatnie jeżdżą teraz. Rewitalizacja trasy i zwiększenie dopuszczalnej prędkości umożliwi pasażerom na przemieszczanie się pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego- Legnicą, Lubinem i Głogowem. Z kolei ruch towarowy będzie bardziej płynny, a liczba pociągów przejeżdżających w ciągu doby (obecnie 15-20) będzie mogła być większa. Na dolnośląskiej sieci kolejowej trasa ta pełni ważną funkcję łącznika pomiędzy dwoma magistralami Węgliniec – Wrocław i Wrocław – Zielona Góra. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia to 150-250 mln zł, a jego zakończenie przewidziane jest na rok 2020.
Dwie linie: Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice oraz trasa z Wrocławia Głównego przez Sobótkę do Świdnicy będą rewitalizowane we współpracy z władzami samorządowymi woj. dolnośląskiego, w ramach projektów Regionalnego Programu Operacyjnego. Ruch pasażerski ustał tam przeszło 16 lat temu. Ponowne uruchomienie tych linii, z uwagi na przebieg obok nowo powstałych osiedli i centrów handlowych, będzie miało ważne znaczenie dla uzupełnienia układu komunikacyjnego wrocławskiej aglomeracji. Inwestycja ma pochłonąć ok. 155 mln zł.
Do 2020 roku zostanie przywrócony dla ruchu pasażerskiego nieczynny od lat fragment linii Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Ten 24-kilometrowy odcinek jest dużą atrakcją turystyczną ze względu na swoje położenie i liczne obiekty inżynieryjne jak mosty i wiadukty. Będzie przebudowywany w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej za 88 mln zł.