Do Warszawy w 90 minut

Na wiosnę ruszą prace na kilku odcinkach drogi S-17 między Warszawą a Lublinem.

Publikacja: 15.09.2016 23:00

Inwestycje na trasie S-17 mają kosztować 2,4 mld złotych.

Inwestycje na trasie S-17 mają kosztować 2,4 mld złotych.

Foto: 123rf.com

Niebawem ruszą prace budowlane na prawie 100-kilometrowym odcinku brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą. Betonówka zepnie trasę od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz odcinek od Garwolina do węzła Lubelska. Budowa podzielona została na siedem odcinków. Inwestycja ma kosztować łącznie 2,4 mld zł.

– Podpisane zostały umowy na odcinki od węzła Lubelska do węzła Kurów Zachód. Jest to w sumie siedem odcinków. Na cztery z nich, od końca obwodnicy Garwolina do węzła Kurów Zachód złożono wnioski do wojewodów o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej – informuje „Rzeczpospolitą” Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jedno z nich dotyczy odcinka ekspresówki pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, o długości 13,7 km. Pozostałe wnioski dotyczą odcinka od obwodnicy Garwolina do Gończyc (12,2 km), od Gończyc do granic województwa (13 km) oraz węzła Skrudki do granic województwa (20,2 km).

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wskaże teren, na którym będą zrealizowane roboty związane z budową drogi ekspresowej, a także stwierdzi przejęcie z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości przeznaczonych na pas drogowy oraz zatwierdzi podział nieruchomości pod ten pas. Decyzja obejmie nie tylko teren pod samą drogę, ale również skrzyżowania, rowy drogowe, skarpy, drogi gospodarcze, zbiorniki retencyjne.

Wydanie decyzji umożliwi też rozpoczęcie procesu szacowania wartości nieruchomości przejętych pod budowę drogi, a później wypłatę odszkodowań. Wysokość odszkodowania ustala wojewoda w postępowaniu administracyjnym. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie wypłacać należne kwoty. Po otrzymaniu tego zezwolenia wykonawcy będą mogli rozpoczynać prace.

Jak dodaje rzecznik, sprzęt na budowie pojawi się wiosną przyszłego roku, a prace zgodnie z umową potrwają do połowy kwietnia lub początku maja 2019 roku. – Na trzy odcinki od węzła Lubelska do początku obwodnicy Garwolina opracowywana jest dokumentacja potrzebna do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W tym przypadku prace ruszą wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie planowane jest przed wakacjami 2019 roku – dodaje Krzysztof Nalewajko.

Poszczególne odcinki drogi S-17 wybudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. I tak 13,7 km drogi między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe (za 270,8 mln zł), zaś kolejny odcinek o długości 20,2 km – od węzła Skrudki do granicy województw – firma PORR Polska Infrastructure (koszt – 608,8 mln zł). Wykonawcą trzech odcinków na terenie Mazowsza, czyli 13 km od granicy województw do Gończyc (313,6 mln zł), 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł) oraz 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł) będzie budowała spółka Budimex.

Pozostałe odcinki na terenie województwa mazowieckiego (8,7 km obwodnicy Kołbieli, o wartości ok. 225,5 mln zł i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska o wartości kontraktu 370,5 mln zł) – wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Nawierzchnia drogi wykonana będzie z betonu cementowego. Każdy wykonawca zadeklarował wybudowanie swoich odcinków w ciągu 34 miesięcy. Jeżeli nic się nie stanie to nową szosą z Lublina do węzła Lubelska samochody pojadą jeszcze przed końcem 2019 r. Pokonanie tego 150-kilometrowego odcinka zajmie niecałe półtorej godziny.

Niebawem ruszą prace budowlane na prawie 100-kilometrowym odcinku brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą. Betonówka zepnie trasę od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz odcinek od Garwolina do węzła Lubelska. Budowa podzielona została na siedem odcinków. Inwestycja ma kosztować łącznie 2,4 mld zł.

– Podpisane zostały umowy na odcinki od węzła Lubelska do węzła Kurów Zachód. Jest to w sumie siedem odcinków. Na cztery z nich, od końca obwodnicy Garwolina do węzła Kurów Zachód złożono wnioski do wojewodów o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej – informuje „Rzeczpospolitą” Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej