Pomorskie samorządy zdecydowały się na takie rozwiązanie, bo na tle innych wyróżnia je fakt, że na tej platformie treści tworzone są przez różne organizacje odpowiedzialne za turystykę w mieście, czy obiektach kulturalnych. A to one wiedzą najlepiej, co najpiękniejszego i najbardziej wyjątkowego mają do pokazania. SmartTour to zatem tylko narzędzie dla wykorzystujących je instytucji. Tworzący je start-up zastosował dość niekonwencjonalne rozwiązanie – przewodnik może być typowym poradnikiem, ale także stać się grą fabularną, pozwalającą prowadzić śledztwo, rozwiązywać zagadki czy łamigłówki. Plus jest taki, że użytkownik nie musimy już ściągać osobnej aplikacji dla każdego miasta czy obiektu. SmartTour współpracuje bowiem z Gdańską Organizacją Turystyczną, Gdyńskim i Wejherowskim Urzędem Miasta oraz Kąpieliskiem Morskim Sopot.
Co ważne, jak podkreśla Sebastian Drausal, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni, platforma SmartTour rozwijana jest w Pomorskim Parku Naukowo-Technologiznym (PPNT) w Gdyni. Odpowiedzialny za tę aplikację start-up qb-mobile jest też partnerem technologicznym Gdańskiej Organizacji Turystycznej w rozwijaniu Trójmiejskiej Karty Turysty.
Gdyński PPNT to prawdziwa kuźnia innowacyjnych firm, które sięgają po sukces nie tylko na lokalnej arenie. Przykładem może być Ivona Software, syntezator mowy, który w 2013 r. przejął Amazon. Dzięki temu start-upowi strona internetowa Gdynia.pl „przemówiła”. Ale na tym nie koniec. Ivona Software sprawiła, że ludzkim głosem z pasażerami komunikują się również przystanki i autobusy komunikacji publicznej.
Digitalizacja relacji samorządów i mieszkańców idzie jednak dalej. Wspomniany portal Gdynia.pl wdrożył bowiem pierwszego w Polsce tzw. wirtualnego urzędnika. Cyfrowy asystent ułatwia mieszkańcom i przedsiębiorcom przedarcie się przez urzędowy żargon i załatwienie wielu spraw bez konieczności wizyty w urzędzie.
Na stronach miasta umieszczono go dzięki autorskiemu oprogramowaniu firmy InteliWISE. Ten start-up to również „dziecko” PPNT. Co więcej, takie rozwiązania, określane też jako awatary, dostarcza na świecie tylko wąska grupa firm. Trzy z nich pochodzą z Polski, z czego aż dwie działają na terenie PPNT.
W sumie w gdyńskim parku biznes rozkręca ponad 200 firm. – Ich rozwiązania okazują się przydatne w bieżącej działalności UM Gdyni i miejskich instytucji publicznych. Przykłady minionych lat dowodzą, że dzięki innowacjom tworzonym w PPNT również urząd miasta może być bardziej skuteczny, przyjazny, nowoczesny i przy okazji stać się prekursorem nowoczesnych metod obsługi mieszkańców, inwestorów i turystów na skalę międzynarodową – podkreśla Sebastian Drausal.