Wielka kariera miejskich rowerów

Miejscy cykliści nabierają rozpędu. Z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego korzysta już ponad 32 tysiące użytkowników, na Toruńskim Rowerze Miejskim jeździ ponad 12 tysięcy. Wyścig trwa.

Publikacja: 29.06.2016 22:00

Operatorem sieci Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego, która liczy na razie 37 stacji, jest firma Bike

Operatorem sieci Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego, która liczy na razie 37 stacji, jest firma BikeU.

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Bydgoski Rower Aglomeracyjny ruszył 1 kwietnia 2015 roku, obecnie ma 37 stacji i 366 rowerów. W zeszłym sezonie dwa kółka wypożyczano 585 tysięcy razy – to średnio ponad siedemdziesiąt tysięcy przejażdżek miesięcznie..

– W rekordowe dni były to nawet trzy tysiące wypożyczeń na dobę, co dało Bydgoszczy trzecie miejsce w rankingu popularności krajowych systemów rowerów publicznych – mówi Anna Strzelczyk-Frydrych z referatu komunikacji społecznej Urzędu Miasta Bydgoszczy. – Również trzecią lokatę, ale w skali europejskiej (za Dublinem i Barceloną), zajmujemy jeśli chodzi o średnią liczbę wypożyczeń pojedynczego roweru – średnio osiem razy dziennie.

W pierwszym kwartale drugiego sezonu w BRA zarejestrowano 157 tysięcy wypożyczeń i ponad cztery tysiące nowych użytkowników. A w tegorocznej edycji zabawy edycji European Cycling Challenge – polegającej na „wykręcaniu” dla swojego miasta kilometrów na rowerze – Bydgoszcz zajęła szóste miejsce w gronie 52 uczestników (polskie miasta wypadły bardzo dobrze: zwyciężył Gdańsk przed Wrocławiem, Warszawą, Rzymem i szwedzkim Umeä). W przeliczeniu na tysiąc mieszkańców wyszło 481 km, co z kolei dało bydgoszczanom ósmą lokatę.

W tegorocznym budżecie miasta na budowę ścieżek rowerowych przeznaczono 12 milionów złotych – mają powstać m.in. wzdłuż Grunwaldzkiej, Kruszwickiej, Focha, Wiatrakowej, Skłodowskiej-Curie, Warszawskiej i Toruńskiej. Obecnie po bydgoskich ścieżkach rowerowych można przejechać osiemdziesiąt kilometrów. Podobnie jak w Toruniu, gdzie rowery wypożycza się już od dwóch lat.

Toruński pościg

Toruński Rower Miejski wystartował 18 kwietnia 2014 roku – zaczęło się od 120 rowerów na dwunastu stacjach. W pierwszym sezonie wypożyczono je niespełna 40 tysięcy razy, w drugim odbyło się już ponad 120 tysięcy jazd. Obecnie miejscowi cykliści mają do dyspozycji 320 rowerów na trzydziestu stacjach. Do końca 2015 roku zarejestrowało się 10,3 tys. osób – najwięcej w wieku 20-26 lat (48 proc.) i 27-40 lat (35 proc.). Obecnie z TRM korzysta 12,5 tys. użytkowników.

Wedle ubiegłorocznych statystyk najpopularniejsze były: stacja nr 7 na ulicy Broniewskiego (11,9 tys. wypożyczeń), stacja nr 3 na placu Rapackiego (10,9 tys.) oraz stacja nr 20 u zbiegu ulic Mickiewicza i Tujakowskiego (7,4 tys.). Najpopularniejsza trasa wiodła z ulicy Broniewskiego do placu Rapackiego (2699). Najwięcej wypożyczeń odnotowano 11 czerwca 2015 roku (1032), a zeszłoroczny rekordzista wypożyczał rower 528 razy.

Ostatnio otwarto dwie nowe stacje, obie zlokalizowane przy centrach handlowych, które sfinansowały ich budowę. Wkrótce mają pojawić się kolejne.

– W tym roku planujemy jeszcze co najmniej trzy, ale czekamy jeszcze na ostateczne decyzje. W każdym razie same stacje są gotowe – mówi Małgorzata Mac, prezes zarządu Romet Rental Systems, operatora Toruńskiego Roweru Miejskiego.

W sondzie przeprowadzonej wiosną przez operatora TRM cykliści, zapytani o lokalizację kolejnej stacji, wskazali skrzyżowanie ulic Żwirki i Wigury oraz Szosy Chełmińskiej. Ich opinia trafi do Urzędu Miasta i ewentualnych sponsorów nowych stacji.

Na dobrej drodze

O rowerach mówi się też we Włocławku i Grudziądzu. Jesienią ubiegłego roku prezydent pierwszego z miast wyszedł z inicjatywą cyklu spotkań z miejscowymi cyklistami. „Rowerowy Włocławek” – bo tak nazywają się warsztaty – ma na celu „przygotowanie planów strategicznych, które pozwolą na poprawę jakości życia w mieście poprzez rozwój i poprawę jakości dróg rowerowych na terenie miasta”. W tej chwili Włocławek ma czterdzieści km ścieżek, w planach jest podwojenie ich łącznej długości.

Także władze Grudziądza myślą o dwóch kółkach. W budżecie na ten rok znalazły się dwa miliony złotych (z tego 1,7 mln ze środków UE) na budowę miejskiego systemu transportowych ścieżek rowerowych. Do 2020 roku miasto planuje zainwestować w rozwój kolarskiej infrastruktury 16 mln zł. Obecnie Grudziądz ma ok. pięćdziesiąt kilometrów dróg rowerowych (połowę stanowią pasy wykrojone z chodników).

Z biegiem Wisły

Na rowerze można wyjechać także za miasto, i to daleko – w okolicy przebiega Wiślana Trasa Rowerowa, która docelowo ma stać się 1200-kilometrowym szlakiem biegnącym przez osiem województw. Droga prowadzi oboma brzegami Wisły: w kujawsko-pomorskim zaczyna się na granicy województwa mazowieckiego, w okolicach Włocławka i Dobrzynia nad Wisłą, następnie biegnie przez Toruń i Bydgoszcz, aż do granicy województwa pomorskiego w okolicach Grudziądza i Nowego.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetowych. Uczestniczy w nim trzydzieści miast i lokalnych gmin nadwiślańskich.

Trasę można pokonać z bezpłatną aplikacją na telefon (z systemem operacyjnym Android, iOS i Windows), zawierającą mapę trasy i opisy najważniejszych atrakcji turystycznych i przyrodniczych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, b.klimas@rp.pl

Bydgoski Rower Aglomeracyjny ruszył 1 kwietnia 2015 roku, obecnie ma 37 stacji i 366 rowerów. W zeszłym sezonie dwa kółka wypożyczano 585 tysięcy razy – to średnio ponad siedemdziesiąt tysięcy przejażdżek miesięcznie..

– W rekordowe dni były to nawet trzy tysiące wypożyczeń na dobę, co dało Bydgoszczy trzecie miejsce w rankingu popularności krajowych systemów rowerów publicznych – mówi Anna Strzelczyk-Frydrych z referatu komunikacji społecznej Urzędu Miasta Bydgoszczy. – Również trzecią lokatę, ale w skali europejskiej (za Dublinem i Barceloną), zajmujemy jeśli chodzi o średnią liczbę wypożyczeń pojedynczego roweru – średnio osiem razy dziennie.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości