Żaglowiec ma ponad 110 metrów długości, 14,5 m szerokości i 8,6 m wysokości bocznej. – To wielkość porównywalna z „Darem Młodzieży” – mówi „Rzeczpospolitej” Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding. – Powierzchnia żagli wynosi 3000 metrów kwadratowych, to już więcej niż na „Darze” – porównuje.

Zleceniodawcą budowy żaglowca jest Marynarka Wojenna Algierii. – Nasza stocznia słynie z jakości budowanych statków. Choć przyznam, że w uzyskaniu zamówienia duży udział miał Cenzin, który działa na tamtym rynku – dodaje Wojtkiewicz. – Marynarka Wojenna Algierii zwróciła się do nich z pytaniem o stocznie w Polsce, czy ktoś jest w stanie podjąć się budowy żaglowca. No i udało się nam szybko zawrzeć porozumienie.

Trzymasztowa fregata ma służyć celom reprezentacyjnym i szkoleniowym. – To tradycyjny żaglowiec posiadający elementy nowoczesnego statku. I mimo że budujemy go dla marynarki wojennej, nie ma żadnych cech okrętu – wyjaśnia Andrzej Wojtkiewicz.

Projektantem żaglowca jest Zygmunt Choreń, konstruktor największych żaglowców na świecie, wieloletni projektant w Stoczni Gdańskiej. Spod jego ręki wyszły m.in. „Pogoria”, „Dar Młodzieży” i „Fryderyk Chopin”. Kilkanaście dni temu odbyło się wodowanie kadłuba „El-Mellah”. Oddanie żaglowca do użytku zaplanowano pod koniec 2016 roku.

Załoga jednostki będzie liczyć 222 osoby, w tym 120 kadetów i kadetek. W ich szkoleniu ma pomagać Akademia Morska w Gdyni.