Małe metro

Tunel średnicowy pod Łodzią, na którego budowę pod koniec listopada przetarg ogłosiła spółka PKP PLK, ma być gotowy do 2022, czyli przed targami International Expo, o których organizację ubiega się miasto.

Publikacja: 06.12.2016 23:00

Ostatnie próby torowe przed otwarciem dworca Łódź Fabryczna.

Ostatnie próby torowe przed otwarciem dworca Łódź Fabryczna.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Tunel, którego budowa ma kosztować ponad 2 miliardy złotych, jest drugim etapem projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym, która właśnie dobiegła końca. Po pięciu latach przerwy 11 grudnia 2016 r. z nowej stacji odjedzie pierwszy pociąg. Codziennie z peronów znajdujących się 16,5 metra pod ziemią przyjeżdżać i odjeżdżać będzie od 100 do 150 pociągów.

Nowe otwarcie

Nowa Łódź Fabryczna to największy i najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce. Na stację pasażerowie mogą dojechać komunikacją miejską lub samochodem (jest blisko 1000 miejsc parkingowych), a dojścia do kas zapewniono z każdej strony – średni czas przejścia od przystanków tramwajowych do obiektu zajmuje minutę.

Do dyspozycji podróżnych są cztery perony z z ośmioma torami. Na każdym podróżni znajdą wygodne ławeczki oraz specjalne słupki SOS, które w razie nagłej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Cały obiekt wyposażono także w monitoring. Informacje z rozkładami jazdy wyświetlane będą na 56 elektronicznych tablicach, z których 24 znajdują się na peronach. Na bieżąco o odjazdach i przyjazdach pociągów informować będzie także 14 wyświetlaczy LCD. Zadbano o wygodę osób niepełnosprawnych. Poruszanie się pomiędzy trzema poziomami zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – wszystkie opisane alfabetem Braille’a. Dodatkowo system prowadnic na podłogach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia. Na krawędziach peronowych zastosowano płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o niebezpieczeństwie.

Przejście pod miastem

– Po uruchomieniu nowego dworca Łódź Fabryczna naturalną kontynuacją projektu jest budowa tunelu średnicowego, który oprócz znaczenia dla infrastruktury kolejowej będzie miał również do spełnienia istotne funkcje dla usprawnienia komunikacji miejskiej. Trzy stacje będą wyznaczały trasę naszego małego metra – mówiła podczas konferencji prasowej Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Tunel pod miastem będzie prowadził pod centrum w kierunku Manufaktury i finalnie zepnie nowy dworzec ze stacjami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów przez Łódź, a mieszkańcy aglomeracji będą mogli korzystać z kolei miejskiej, która stanie się namiastką metra. W tunelu powstaną bowiem nowe stacje. Przystanek w śródmieściu zlokalizowany będzie u zbiegu al. Kościuszki i ul. Zielonej z peronem na głębokości 30 metrów pod ziemią. W tym miejscu trasę planowanej linii kolejowej przecina najważniejsza łódzka linia tramwajowa w osi północ – południe, a kilkaset metrów dalej jest ul. Piotrkowska. Kolejna stacja planowana jest w rejonie ulic Ogrodowa-Karskiego w pobliżu ogrodów przy ul. Drewnowskiej.

– Wybudowanie tunelu średnicowego w Łodzi udrożni w skali kraju system połączeń kolejowych północ-południe i wschód-zachód. Wpłynie także na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei i transportu publicznego względem innych środków transportu – tłumaczył Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Tunel jest też bardzo ważny dla rozwoju całego regionu łódzkiego. Dlaczego? Przyspieszenie przejazdu przez Łódź sprawi, że przewoźnicy chętniej będą korzystać z tej trasy, na czym zyskają też inne miasta. Otwarcie tunelu oznacza także nowe możliwości dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Realizacja całej inwestycji będzie również impulsem dla lotniska im. Reymonta, do którego także ma dotrzeć pociąg.

– System komunikacji w Łodzi zmieniają inwestycje z udziałem środków UE prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe, które łącznie będą kosztować prawie 4 mld zł – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Kiedy ruszą tarcze

Liczący ponad 4 km długości tunel będzie drążony tarczą, a w kilku miejscach realizowany będzie metoda odkrywkową. Specjalny przekop powstanie pod al. Włókniarzy. Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść ok. 2 mld zł brutto. Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych. Prace projektowe i budowlane zaplanowane są na lata 2017-2022, tak by inwestycja została realizowana przed targami International Expo w 2022 r. Pod koniec listopada br. Łódź została oficjalnym kandydatem do organizacji tzw. małego Expo 2022, którego tematem przewodnim będzie rewitalizacja obszarów miejskich.

Otwarcie ofert przetargowych na realizację tunelu zaplanowano na 11 stycznia. Wyłoniony wykonawca będzie musiał wykonać projekty budowlane, uzyskać pozwolenia na budowę, opracować projekty wykonawcze, wybudować torowisko z siecią trakcyjną i systemem sterowania ruchem, zbudować perony, podłączyć sieci wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe i wentylacyjne i zapewnić systemy przeciwpożarowe.

Tunel, którego budowa ma kosztować ponad 2 miliardy złotych, jest drugim etapem projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym, która właśnie dobiegła końca. Po pięciu latach przerwy 11 grudnia 2016 r. z nowej stacji odjedzie pierwszy pociąg. Codziennie z peronów znajdujących się 16,5 metra pod ziemią przyjeżdżać i odjeżdżać będzie od 100 do 150 pociągów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej