Przybędzie dróg, hoteli i biurowców

Na organizacji Expo może skorzystać nie tylko Łódź, ale i pozostałe miasta Polski.

Publikacja: 05.07.2016 22:46

Tak mają wyglądać tereny łódzkiego Expo, którego tematem przewodnim jest rewitalizacja

Tak mają wyglądać tereny łódzkiego Expo, którego tematem przewodnim jest rewitalizacja

Foto: materiały prasowe

– Wystawy Światowe Expo są dla organizatorów zawsze dużym wyzwaniem. Wieloletnie starania przynoszą jednak spektakularne efekty, porównywalne do tych, które towarzyszą organizacji wielkich imprez sportowych, takich jak Igrzyska Olimpijskie czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej – mówi Andrzej Stefański, komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Astana Expo 2017.

Nie dziwi więc, że organizację Expo 2022 w Łodzi popiera 91 proc. mieszkańców tego miasta i regionu i 90 proc. mieszkańców Polski – wynika z badań TNS Polska przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta Łodzi w ramach prac nad studium wykonalności i strategią promocji dla tej imprezy. – Odpowiednie przygotowanie miasta oraz wystawy to inwestycja, która na pewno się zwróci – uważa Sławomir Murawski, dyrektor łódzkiej Manufaktury. – Krótkoterminowo Expo będzie wiązać się z upiększeniem miasta, przygotowaniem go na przyjazd tysięcy turystów i ludzi biznesu. A w dłuższej perspektywie może ukształtować pozytywny wizerunek Łodzi na wiele lat.

Wykaz niezbędnych inwestycji związanych z organizacją Expo jest w trakcie przygotowań. Znajdzie się w dokumentacji, którą Polska, jako oficjalny kandydat do organizacji imprezy, złoży do końca tego roku w Biurze Wystaw Światowych (BIE).

Prace na szczegółowymi projektami ruszą, gdy Polska otrzyma zgodę na realizację imprezy, czyli na początku 2018 r. Wtedy także będzie wiadomo, ile będzie kosztować jej organizacja. Może być to kwota kilku miliardów złotych, z czego znaczna część pochodzić będzie z budżetu państwa. Organizatorzy zakładają, że znaczną część kosztów zbilansują przychody m.in. ze sprzedaży biletów, licencji, sponsoringu oraz komercjalizacji terenów wystawy.

– Rozmowy z potencjalnymi sponsorami już się rozpoczęły, tak aby jak największą grupę podmiotów zaangażować w przygotowanie Expo 2022 już na wstępnym etapie prac – wyjaśnia Maciej Riemer, koordynator w zespole ds. Expo 2022 w łódzkim Urzędzie Miasta.

Zgodnie z założeniami 85 proc. obiektów powstałych na Expo ma wejść w skład stałej zabudowy miasta. Będą przekształcone np. w mieszkania, biurowce i budynki usługowe.

Organizatorzy podkreślają znaczenie ekwiwalentu reklamowego dla miasta i kraju związanego z organizacją Expo (szczegółowe wyliczenia są w toku). – Wystawa powinna też przyczynić się do wzrostu atrakcyjności Łodzi i Polski jako miejsca wartego uwagi turystów – mówi Anna Wierzbicka, kierownik projektu w zespole ds. Expo 2022 w łódzkim Urzędzie Miasta.

Expo ma stać się imprezą ogólnopolską. – Chcielibyśmy, aby m.in. Bydgoszcz, Bytom, Poznań, Kraków czy Wrocław zaprezentowały tu swój dorobek rewitalizacyjny – mówi Maciej Riemer. – Planujemy także, aby, szczególnie w przypadku gości z zagranicy, połączyć ich obecność na Expo ze zwiedzaniem Polski.

Zdaniem Andrzeja Stefańskiego doskonałym przykładem pozytywnych przemian związanych z organizacją Wystawy Światowej jest Kazachstan, który będzie gościł Expo w 2017 r. – Szereg korzyści dostrzegamy już teraz. To rozbudowa lotniska, poprawa funkcjonowania transportu miejskiego, rozbudowa infrastruktury biurowej. Sama Astana, również dzięki Expo 2017, ma ambicje stać się międzynarodowym centrum finansowym – wymienia.

Firma Eurel Hermes szacuje, że ubiegłoroczna wystawa Światowa w Mediolanie, którą odwiedziło ok. 20 mln osób, dodała 0,1 pkt. proc. do wzrostu PKB Włoch w 2015 r. W sumie wkład imprezy do PKB mógł sięgnąć 0,4 proc. Expo w Szanghaju w 2010 r. dało 5 pkt. proc., w Lizbonie w 1998 r. 1,2 pkt. proc.

Przychody, które zapewnili turyści odwiedzający Mediolan (w 25 proc. z zagranicy) wyniosły 6 mld euro. Dla porównania Włochy wydały na inwestycje infrastrukturalne połowę tej kwoty – podaje Euler Hermes. Ponadto zwiększył się eksport produktów oraz usług.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Opinia

Jacek Michalak, wiceprezes Grupy Atlas ds. rozwoju

Nie mam wątpliwości, że organizacja Expo 2022 – będącego prestiżową imprezą, która sprowadzi miliony odwiedzających – byłaby dla Łodzi ogromną szansą na promocję w Polsce i na świecie. Łódź jest niezwykłym miastem nie tylko w skali kraju, ale także i Europy. To miejsce krzyżowania się kultur, z którego pochodzi wiele wybitnych ludzi. Tutaj narodziło się również niemało idei. Niegdyś Łódź była ważnym miejscem dla przemysłu włókienniczego i filmowego, dzisiaj natomiast poszukuje swojej nowej tożsamości. Atutem Łodzi jest także znakomita lokalizacja w centrum kraju, a główny temat planowanego Expo – rewitalizacja obszarów miejskich – pasuje doskonale do tego, co wokół nas się dzieje.

Expo jest również dużą szansą dla wielu, w tym dla lokalnych, przedsiębiorców z różnych branż.

Trzeba wziąć pod uwagę, że dziś Łódź nie jest gotowa na przyjęcie milionów odwiedzających, bo istniejąca infrastruktura na to nie pozwala. Expo oznacza więc konieczność zbudowania nowych obiektów oraz przebudowę istniejących.

Inwestycje związane z Expo oznaczają konieczność pozyskania nowych inwestorów oraz nowe miejsca pracy. W krótkim okresie czasu przygotowania do imprezy oznaczać będą utrudnienia dla mieszkańców, ale długookresowe zyski będą ogromne. I właśnie w takiej perspektywie należy postrzegać ewentualne Expo w Łodzi.

– Wystawy Światowe Expo są dla organizatorów zawsze dużym wyzwaniem. Wieloletnie starania przynoszą jednak spektakularne efekty, porównywalne do tych, które towarzyszą organizacji wielkich imprez sportowych, takich jak Igrzyska Olimpijskie czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej – mówi Andrzej Stefański, komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Astana Expo 2017.

Nie dziwi więc, że organizację Expo 2022 w Łodzi popiera 91 proc. mieszkańców tego miasta i regionu i 90 proc. mieszkańców Polski – wynika z badań TNS Polska przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta Łodzi w ramach prac nad studium wykonalności i strategią promocji dla tej imprezy. – Odpowiednie przygotowanie miasta oraz wystawy to inwestycja, która na pewno się zwróci – uważa Sławomir Murawski, dyrektor łódzkiej Manufaktury. – Krótkoterminowo Expo będzie wiązać się z upiększeniem miasta, przygotowaniem go na przyjazd tysięcy turystów i ludzi biznesu. A w dłuższej perspektywie może ukształtować pozytywny wizerunek Łodzi na wiele lat.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej