Rekordowy TAT dzięki pomocy Unii Europejskiej

Trasa autobusowo-tramwajowa (TAT) do Nowego Dworu to największa inwestycja komunikacyjna Wrocławia od 1949 roku, kiedy to otwarto trasę tramwajową do Leśnicy. Gigantyczna inwestycja powstaje dzięki wielkiemu wsparciu Unii Europejskiej.

Publikacja: 27.02.2022 22:27

Rekordowy TAT dzięki pomocy Unii Europejskiej

Foto: mat. pras.

ARTYKUŁ PRZYGOTOWANY PRZEZ WROCŁAWSKIE INWESTYCJE

Liczący 7 km TAT połączy w 2023 r. jedno z największych wrocławskich osiedli z centrum miasta. W około 20 minut będzie można z Nowego Dworu dojechać do placu Orląt Lwowskich, a stąd do Rynku dojdziemy spacerem w 10 minut. Trasa ułatwi dojazd do zakładów pracy, wyższych uczelni, wielkich osiedli mieszkaniowych, a także, dzięki lokalizacji pętli na Nowym Dworze w pobliżu stacji kolejowej, pozwoli przesiąść się do pociągu i pojechać np. w kierunku Legnicy.

Unia Europejska wspiera TAT

Wartość całkowita projektu TAT to aż 386 044 600,46 złotych brutto. Obecnie wydano na realizację tej inwestycji 274 905 883,61 zł. Budowa jest dofinansowana z Unii Europejskiej. Całkowity koszt dofinansowania to 117 378 122,40 zł. Aktualnie jednak procedowany jest kolejny aneks w związku z przyznaniem funduszy przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. To ma podnieść wartość dofinansowania do kwoty 182 212 757,96 zł!

Transport zbiorowy jest priorytetem prezydenta

– TAT to jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia ostatnich lat i wypełnienie obietnic. Transport miejski to mój priorytet, więc cieszę się, że realizujemy kolejne tramwajowe projekty, które poprawiają jakość życia w mieście. Dzięki TAT możemy realizować także remonty torowisk na kluczowych skrzyżowaniach, m.in. placu Jana Pawła II. Ta trasa daje nam alternatywę komunikacyjną w centrum – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, za którego kadencji we wrześniu 2019 roku rozpoczęto prace przy budowie TAT.

Pierwszy odcinek już działa

Od 26 czerwca 2021 roku pasażerowie korzystają już z pierwszego odcinka trasy. Oddano do użytku ponad 2 km nowego torowiska tramwajowego, 5 nowych peronów przystankowych. W kilka minut można dojechać z ul. Śrubowej do placu Orląt Lwowskich. Podczas prac przebudowana została infrastruktura podziemna oraz układ drogowy na placu Orląt Lwowskich, jednym z newralgicznych miejsc w układzie komunikacyjnym w centrum Wrocławia. To właśnie tu swój początek ma TAT. Zagospodarowano tereny w pobliżu magazynów należących do PKP i tamtędy tramwaje oraz autobusy jeżdżą w kierunku Nowego Dworu. Nowe przystanki powstały przy ul. Podwale, na placu Orląt Lwowskich, w pobliżu dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej, ul. Śrubowej oraz pętli przy Wrocławskim Parku Przemysłowym.

– Przejazd pierwszym odcinkiem TAT nie byłby możliwy, gdyby nie wiadukt nad ulicą Smolecką. Na miejscu starego zniszczonego obiektu, który kiedyś służył kolei, wybudowaliśmy nową, bardzo wytrzymałą konstrukcję. Jest ona już przygotowana na coraz to nowsze tramwaje, których waga rośnie. Obiekt ma 22,4 metra długości i 17,4 metra szerokości. Wykorzystaliśmy do jego budowy 200 ton stali i 1400 metrów sześciennych betonu – opowiada Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, spółki miejskiej nadzorującej największe budowy w stolicy Dolnego Śląska.

Rośnie wartość gruntów obok TAT

Obszar wokół TAT zmienił się nie do poznania. W pobliżu wiaduktu nad ul. Smolecką powstały przystanki tramwajowe, uporządkowano teren, wybudowano podziemną infrastrukturę sieciową. W ramach prac dodatkowych miasto Wrocław dołożyło środki finansowe i poprawiono standard jezdni pod wiaduktem. Powstały też nowe chodniki na tym odcinku ważnego łącznika między ul. Robotniczą a ul. Strzegomską oraz Braniborską.

Nic dziwnego, że tereny wokół są wykorzystywane przez deweloperów na inwestycje mieszkaniowe. TAT bowiem zapewnia bardzo wygodny i szybki dojazd do centrum miasta dla komunikacji zbiorowej. Po wybudowaniu trasy będą jeździć nim nowoczesne niskopodłogowe tramwaje.

Dla rowerzystów i pieszych

TAT to nie tylko tramwaj i autobus. Z infrastruktury powstałej obok trasy korzystają także rowerzyści i piesi. Oddano do użytku blisko 2 km nowej drogi rowerowej łączącej okolice Dworca Świebodzkiego z pętlą przy Wrocławskim Parku Przemysłowym. Wybudowano 2335 metrów nowych chodników, na których powstały linie naprowadzające dla osób niedowidzących. Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 roku została przebudowana ulica Nabycińska, a także odcinek torowiska od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Wyremontowano także chodniki w okolicy Dworca Świebodzkiego oraz odcinek ul. Robotniczej na wysokości dworca. Ponadto odświeżono kilkaset metrów ul. Strzegomskiej i wymieniono nawierzchnię na wiadukcie w ciągu tej ulicy.

Trzeba podkreślić, że cała trasa autobusowo-tramwajowa to łącznie aż 7 km nowych torowisk, dziesiątki kilometrów nowej infrastruktury podziemnej (m.in. kanalizacji, wodociągów, sieci energetycznej, miejskich kanałów technologicznych) i nowa stacja prostownikowa w pobliżu estakady Gądowianka.

Nasadzono już kilkaset drzew

Na pierwszym odcinku TAT posadzonych zostanie blisko 400 drzew: m.in. klony polne, jesiony wyniosłe, robinie akacjowe i lepkie, dęby szypułkowe oraz tysiące krzewów. Większość drzew zostało nasadzonych, kolejne zostaną nasadzone wiosną i jesienią. Wzdłuż trasy pojawiają się także liczne krzewy. Dzięki nim zazieleniły się już skarpy wspomnianego wcześniej wiaduktu przy ul. Smoleckiej.

Drugi wielki wiadukt

Żeby tramwaje i autobusy mogły bezkolizyjnie przejechać z centrum miasta w kierunku Nowego Dworu, potrzebny jest jeszcze jeden wiadukt. To imponująca konstrukcja, która powstaje nad torami kolejowymi w pobliżu ul. Wagonowej, Robotniczej, Strzegomskiej. Jej budowa kosztuje ok. 41 mln zł. Oto kilka liczb z nią związanych.

- 653 tony waży stal konstrukcyjna, z której powstała konstrukcja wiaduktu

- 76,7 km mają pasy zbrojące mury oporowe

- 33 m długości miały dźwigary kratownicowe użyte w budowie

- 55 m długości miała pompa, która betonowała ustrój nośny

- 500 ton udźwigu miał dźwig, z którego pomocą montowano kolejne fragmenty konstrukcji 

- 38 tys. ton piasku zużyto przy budowie najazdu i obsypki podpór

- 367 betoniarek przywiozło beton na wiadukt

Koniec trasy na ul. Rogowskiej

Obecnie budowlańcy wykonują prace m.in. przy przystankach tramwajowych, kolejnych odcinkach torowiska wzdłuż ulicy Strzegomskiej, budują drogi rowerowe, chodniki. Przebudowywane są sieci podziemne tej ulicy, skrzyżowania.

Zakończenie prac na tym odcinku zaplanowano na 2022 rok. Ruszyły prace przy budowie ostatniego odcinka wzdłuż ul. Rogowskiej. Powstanie tu blisko 1,9 km torowiska i nowa pętla. Przebudowane zostanie 1,6 km jezdni oraz ok. 2 km chodników, blisko 1,8 km dróg dla rowerów i 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego. Powstanie też 11 przejść dla pieszych. Na ulicy Rogowskiej wybudowane zostaną cztery pary przystanków autobusowo-tramwajowe. Przebudowany zostanie także system drenażu znajdujący się pod ulicą.

Tramwaj na Popowice też ze wsparciem Unii Europejskiej

TAT to jedna z dwóch największych inwestycji tramwajowych realizowanych obecnie we Wrocławiu. Jednocześnie powstaje także nowa trasa do Popowic. Zostanie ona otwarta w 2022 roku i jest również dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Miasto szykuje jeszcze realizację trasy tramwajowej do Swojczyc. Trwa jej projektowanie. Pierwszym etapem będzie budowa nowych mostów Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym o długości 330 metrów. Prace przy tej inwestycji już się rozpoczęły. Jej koszt to ok 70 mln zł.

ARTYKUŁ PRZYGOTOWANY PRZEZ WROCŁAWSKIE INWESTYCJE

Liczący 7 km TAT połączy w 2023 r. jedno z największych wrocławskich osiedli z centrum miasta. W około 20 minut będzie można z Nowego Dworu dojechać do placu Orląt Lwowskich, a stąd do Rynku dojdziemy spacerem w 10 minut. Trasa ułatwi dojazd do zakładów pracy, wyższych uczelni, wielkich osiedli mieszkaniowych, a także, dzięki lokalizacji pętli na Nowym Dworze w pobliżu stacji kolejowej, pozwoli przesiąść się do pociągu i pojechać np. w kierunku Legnicy.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory do Parlamentu Europejskiego: Dopilnuj, żebyś był w spisie
Z regionów
Krzyże w urzędach. Czy inne miasta pójdą w ślady Warszawy i Rafała Trzaskowskiego?
Z regionów
Największe polskie miasta skorzystały na akcesji do Unii Europejskiej
Z regionów
Arkadiusz Wiśniewski: Przez ostatnie lata przeciwstawiano jedne samorządy drugim
Z regionów
Wojna Rosji z Ukrainą sprawi, że autobusy w Polsce będą jeździć rzadziej?