Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie zasady wjazdu do krakowskiej strefy czystego transportu będą obowiązywać od przyszłego roku?
- Które pojazdy spełniają wymagania dotyczące norm emisji spalin i mogą wjechać do strefy czystego transportu?
- Jak działa system obsługi strefy i jakie funkcjonalności oferuje mieszkańcom Krakowa?
- Kto może liczyć na zwolnienia z opłat w krakowskiej strefie czystego transportu?
- Jak będzie przebiegać kontrola wjazdu do strefy czystego transportu i jakie są jej ograniczenia?
Zdaniem urzędników z krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego, którzy opracowali jej zasady, nie wpłynie ona w większości przypadków na codzienne funkcjonowanie mieszkańców i przyjezdnych. Trzeba jednak sprawdzić wymagania i zasady strefy.
– Przede wszystkim przed wprowadzeniem strefy należy sprawdzić, czy samochód spełnia wymogi dotyczące norm emisji spalin. Większość samochodów te wymogi spełnia, szacujemy, że nawet 8 na 10 – komentuje Maciej Piotrkowski z ZTP.
Jeżeli samochody spełniają wymogi i mają polskie rejestracje, ich właściciele nie muszą robić nic. Jakie samochody wjadą do strefy? Samochody benzynowe i na LPG, spełniające normę Euro 4 lub wyprodukowane w roku 2005 albo później. To znaczy, że gdy strefa zacznie obowiązywać, jej wymogi mogą spełniać nawet pojazdy 21-letnie. W przypadku samochodów z silnikiem diesla wymogi są bardziej restrykcyjne. Pojazdy osobowe do 3,5 tony muszą spełniać normy Euro 6 lub być wyprodukowane w 2014 roku i później. Pojazdy ciężarowe muszą spełniać normę Euro VI lub być wyprodukowane w roku 2012 albo później.
Czytaj więcej
Strefa czystego transportu w Szczecinie obejmie część Starego Miasta. Do 5 stycznia 2026 r. potrw...