Przewoźnicy kolejowi pracują na pełnych obrotach

Tegoroczne wakacje mogą przynieść kolei wzrost frekwencji w przewozach pasażerskich.

Publikacja: 18.08.2024 22:10

Lato to okres wzmożonego ruchu na kolei

Lato to okres wzmożonego ruchu na kolei

Foto: Adobe Stock

Jego zapowiedź przyniósł już czerwiec, w którym pociągami pojechało 34,4 mln pasażerów, o przeszło jedną dziesiątą więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jest to najwyższa liczba pasażerów kolei uzyskana w czerwcu od 2012 r. – informował Urząd Transportu Kolejowego (UTK). W całym pierwszym półroczu koleją podróżowało prawie 202,1 mln podróżnych, o 20,4 mln więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r.

Pociąg „Słoneczny” jak co roku był wakacyjnym hitem

Na lepsze wyniki w drugim półroczu mogą wpłynąć wakacyjne oferty uruchamiane zwłaszcza przez przewoźników regionalnych. Jak co roku wakacyjnym hitem okazuje się należący do Kolei Mazowieckich pociąg „Słoneczny”, kursujący od 22 czerwca do 1 września na trasie Warszawa– Gdynia Główna–Ustka oraz Ustka–Gdynia Główna–Warszawa. Zachętą jest cena biletu: za normalny w jedną stronę z Warszawy do Ustki płaci się 75 zł (bilet studencki: 36,75 zł), a do Trójmiasta – 60 zł (bilet studencki: niecałe 30 zł) – tyle samo, ile w sezonie ubiegłorocznym. W tym roku również obowiązuje oferta specjalna na przejazd Słupsk–Ustka.

W „Słonecznym” można nieodpłatnie przewieźć psa lub rower. W 2019 r. z przejazdu nad morze „Słonecznym” skorzystało ponad 127 tys. pasażerów. W czasie tegorocznych wakacyjnych szczytów przewozowych – 6 i 7 lipca (festiwal Open’er) oraz 15 i 18 sierpnia 2024 r. (pierwszy i ostatni dzień długiego weekendu sierpniowego) – na tory wyjechał „Słoneczny Bis” w relacji Warszawa–Gdynia Główna i Gdynia Główna–Warszawa.

Na miniony długi weekend specjalną ofertę przygotowały Koleje Małopolskie: 16 sierpnia dostępny dla wszystkich był Małopolski Bilet Rodzinny, który co do zasady można wykorzystywać w weekendy i w dni ustawowo wolne od pracy. W miniony piątek honorowano go także w pociągach Polregio. – W ten sposób przewoźnicy zachęcali do wykorzystania długiego weekendu na podróże po regionie – informował serwis TransInfo.

Po ubiegłorocznym frekwencyjnym sukcesie Koleje Dolnośląskie ponownie uruchomiły pociąg „Premium Nadmorski”, kursujący w weekendy od 22 czerwca do 1 września przez stacje: Wrocław Główny, Legnica, Lubin, Głogów, Zielona Góra Główna, Szczecin Dąbie, Międzyzdroje i Świnoujście. Przez całe zeszłoroczne wakacje trasa była bardzo popularna i z oferty skorzystało ponad 7 tys. pasażerów, którzy nad polskie morze podróżowali m.in. z Legnicy i Wrocławia. Podobnie jest w tym sezonie.

Bilety za 10 zł dla każdej osoby dorosłej podróżującej z dzieckiem do 16. roku życia to wakacyjna propozycja skierowana do rodzin przez Koleje Śląskie. Z oferty można korzystać jeszcze do 30 sierpnia przy przejazdach pociągami przewoźnika na wszystkich liniach z wyłączeniem odcinka Chałupki–Bohumin, Trzebinia–Kraków Główny oraz Sucha Beskidzka–Zakopane. Na czas wakacji Koleje Śląskie zaplanowały ponadto dodatkowe połączenia do Wisły Głębce, a na linii łączącej Gliwice z Częstochową wybrane składy zatrzymują się na przystanku Dąbrowa Górnicza Pogoria, w bliskiej odległości od kompleksu rekreacyjnego.

Polregio, największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, sprzedaje w cenie 149 zł lub 179 zł bilet tygodniowy wakacyjny, z którym można podróżować po terenie całego kraju, przy czym ta druga opcja cenowa dotyczy wykorzystania biletu także w pociągach Kolei Wielkopolskich, Arrivy i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wakacje: Czas podróżowania i kolejowych inwestycji

Według UTK wakacje to czas, w którym kolej pasażerska pracuje na najwyższych obrotach. – Wzmożone zainteresowanie usługami przewozowymi stawia szereg wyzwań. Przewoźnicy i zarządcy infrastruktury muszą zadbać o to, aby podróż koleją była pozytywnym wspomnieniem z wakacji – komentuje Ignacy Góra, prezes UTK.

To również czas realizacji kolejowych inwestycji. Przykładowo w lipcu zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiła przetarg na budowę połączenia kolejowego do Łomży. W tym 60-tys. mieście po przeszło 30 latach znowu będą się zatrzymywać pociągi regionalne i dalekobieżne, aby zabierać podróżnych w stronę Warszawy i Białegostoku. Na odcinku linii kolejowej o długości 77 km zaplanowano m.in. odtworzenie infrastruktury, przy czym zakres inwestycji obejmuje modernizację linii nr 49 Łomża–Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków na odcinku Śniadowo–Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji. Szacuje się, że z odbudowanego połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta ok. 24 tys. podróżnych. Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z prędkością 80–120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu prac i uzyskaniu zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min.

Tymczasem finiszuje szereg mniejszych inwestycji: z początkiem sierpnia oddano przebudowane perony na stacji Tuchów i na przystanku Andrzejówka, znajdujących się na linii między Tarnowem a Muszyną i Krynicą. To część wartego 73 mln zł projektu obejmującego modernizację 13 stacji i przystanków, realizowanego w ramach rządowego programu przystankowego.

Jego zapowiedź przyniósł już czerwiec, w którym pociągami pojechało 34,4 mln pasażerów, o przeszło jedną dziesiątą więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jest to najwyższa liczba pasażerów kolei uzyskana w czerwcu od 2012 r. – informował Urząd Transportu Kolejowego (UTK). W całym pierwszym półroczu koleją podróżowało prawie 202,1 mln podróżnych, o 20,4 mln więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty
Transport
Największy atak w historii. Oszuści wzięli na cel miejską komunikację
Transport
Strefa płatnego parkowania w Warszawie powiększy się jesienią
Transport
Rekreacja w mieście. Jak dojechać na tereny zielone komunikacją publiczną
Transport
Rowerzyści w Krakowie sami naprawiają ścieżki rowerowe. Urzędnicy nie są zadowoleni