Reklama

Przewoźnicy kolejowi pracują na pełnych obrotach

Tegoroczne wakacje mogą przynieść kolei wzrost frekwencji w przewozach pasażerskich.

Publikacja: 18.08.2024 22:10

Lato to okres wzmożonego ruchu na kolei

Lato to okres wzmożonego ruchu na kolei

Foto: Adobe Stock

Jego zapowiedź przyniósł już czerwiec, w którym pociągami pojechało 34,4 mln pasażerów, o przeszło jedną dziesiątą więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jest to najwyższa liczba pasażerów kolei uzyskana w czerwcu od 2012 r. – informował Urząd Transportu Kolejowego (UTK). W całym pierwszym półroczu koleją podróżowało prawie 202,1 mln podróżnych, o 20,4 mln więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r.

Pociąg „Słoneczny” jak co roku był wakacyjnym hitem

Na lepsze wyniki w drugim półroczu mogą wpłynąć wakacyjne oferty uruchamiane zwłaszcza przez przewoźników regionalnych. Jak co roku wakacyjnym hitem okazuje się należący do Kolei Mazowieckich pociąg „Słoneczny”, kursujący od 22 czerwca do 1 września na trasie Warszawa– Gdynia Główna–Ustka oraz Ustka–Gdynia Główna–Warszawa. Zachętą jest cena biletu: za normalny w jedną stronę z Warszawy do Ustki płaci się 75 zł (bilet studencki: 36,75 zł), a do Trójmiasta – 60 zł (bilet studencki: niecałe 30 zł) – tyle samo, ile w sezonie ubiegłorocznym. W tym roku również obowiązuje oferta specjalna na przejazd Słupsk–Ustka.

W „Słonecznym” można nieodpłatnie przewieźć psa lub rower. W 2019 r. z przejazdu nad morze „Słonecznym” skorzystało ponad 127 tys. pasażerów. W czasie tegorocznych wakacyjnych szczytów przewozowych – 6 i 7 lipca (festiwal Open’er) oraz 15 i 18 sierpnia 2024 r. (pierwszy i ostatni dzień długiego weekendu sierpniowego) – na tory wyjechał „Słoneczny Bis” w relacji Warszawa–Gdynia Główna i Gdynia Główna–Warszawa.

Na miniony długi weekend specjalną ofertę przygotowały Koleje Małopolskie: 16 sierpnia dostępny dla wszystkich był Małopolski Bilet Rodzinny, który co do zasady można wykorzystywać w weekendy i w dni ustawowo wolne od pracy. W miniony piątek honorowano go także w pociągach Polregio. – W ten sposób przewoźnicy zachęcali do wykorzystania długiego weekendu na podróże po regionie – informował serwis TransInfo.

Po ubiegłorocznym frekwencyjnym sukcesie Koleje Dolnośląskie ponownie uruchomiły pociąg „Premium Nadmorski”, kursujący w weekendy od 22 czerwca do 1 września przez stacje: Wrocław Główny, Legnica, Lubin, Głogów, Zielona Góra Główna, Szczecin Dąbie, Międzyzdroje i Świnoujście. Przez całe zeszłoroczne wakacje trasa była bardzo popularna i z oferty skorzystało ponad 7 tys. pasażerów, którzy nad polskie morze podróżowali m.in. z Legnicy i Wrocławia. Podobnie jest w tym sezonie.

Reklama
Reklama

Bilety za 10 zł dla każdej osoby dorosłej podróżującej z dzieckiem do 16. roku życia to wakacyjna propozycja skierowana do rodzin przez Koleje Śląskie. Z oferty można korzystać jeszcze do 30 sierpnia przy przejazdach pociągami przewoźnika na wszystkich liniach z wyłączeniem odcinka Chałupki–Bohumin, Trzebinia–Kraków Główny oraz Sucha Beskidzka–Zakopane. Na czas wakacji Koleje Śląskie zaplanowały ponadto dodatkowe połączenia do Wisły Głębce, a na linii łączącej Gliwice z Częstochową wybrane składy zatrzymują się na przystanku Dąbrowa Górnicza Pogoria, w bliskiej odległości od kompleksu rekreacyjnego.

Polregio, największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, sprzedaje w cenie 149 zł lub 179 zł bilet tygodniowy wakacyjny, z którym można podróżować po terenie całego kraju, przy czym ta druga opcja cenowa dotyczy wykorzystania biletu także w pociągach Kolei Wielkopolskich, Arrivy i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wakacje: Czas podróżowania i kolejowych inwestycji

Według UTK wakacje to czas, w którym kolej pasażerska pracuje na najwyższych obrotach. – Wzmożone zainteresowanie usługami przewozowymi stawia szereg wyzwań. Przewoźnicy i zarządcy infrastruktury muszą zadbać o to, aby podróż koleją była pozytywnym wspomnieniem z wakacji – komentuje Ignacy Góra, prezes UTK.

To również czas realizacji kolejowych inwestycji. Przykładowo w lipcu zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiła przetarg na budowę połączenia kolejowego do Łomży. W tym 60-tys. mieście po przeszło 30 latach znowu będą się zatrzymywać pociągi regionalne i dalekobieżne, aby zabierać podróżnych w stronę Warszawy i Białegostoku. Na odcinku linii kolejowej o długości 77 km zaplanowano m.in. odtworzenie infrastruktury, przy czym zakres inwestycji obejmuje modernizację linii nr 49 Łomża–Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków na odcinku Śniadowo–Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji. Szacuje się, że z odbudowanego połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta ok. 24 tys. podróżnych. Pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z prędkością 80–120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu prac i uzyskaniu zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min.

Tymczasem finiszuje szereg mniejszych inwestycji: z początkiem sierpnia oddano przebudowane perony na stacji Tuchów i na przystanku Andrzejówka, znajdujących się na linii między Tarnowem a Muszyną i Krynicą. To część wartego 73 mln zł projektu obejmującego modernizację 13 stacji i przystanków, realizowanego w ramach rządowego programu przystankowego.

Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama