Reklama

Dotacja z UE zmniejszy korki w Krakowie

System inteligentnego transportu poprawi płynność ruchu i przyczyni się do ograniczenia emisji spalin. Kierowcy będą mniej czasu tracić na stanie w korkach.

Publikacja: 08.08.2025 18:33

ITS w Krakowie ma m.in. poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego

ITS w Krakowie ma m.in. poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Foto: ZTP w Krakowie

W Krakowie będzie mniej korków, sprawniej będzie funkcjonować publiczna komunikacja. To za sprawą inwestycji w system inteligentnego transportu (ITS), która będzie realizowana dzięki wsparciu z programu operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. W czwartek krakowscy samorządowcy podpisali wartą przeszło 46 mln zł umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zdaniem obecnego na wydarzeniu Dariusza Klimczaka, ministra infrastruktury, dofinansowany z unijnych funduszy projekt „poprawi życie mieszkańców Krakowa i wprowadzi pozytywne zmiany”. 

Ruch pod okiem kamer

Na realizowany przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa i Zarząd Transportu Publicznego ITS w Krakowie będzie się składał szereg elementów. To przede wszystkim inteligentne sterowniki sygnalizacji świetlnej: ich zadaniem będzie wspieranie priorytetu przejazdu dla komunikacji publicznej i czuwanie nad płynnością i bezpieczeństwem ruchu drogowego. Dla wygody korzystających z publicznej komunikacji zamontowane zostaną elektroniczne tablice dynamicznej informacji. Pojazdy na ulicach będą obserwowane przez system kamer. Dzięki nim będzie można na bieżąco kontrolować np. buspasy w mieście czy wjazd w obszary objęte ograniczeniami w ruchu: Stare Miasto i Kazimierz oraz najważniejsze ciągi komunikacyjne.

Czytaj więcej

Śląskie powietrze pełne tlenków azotu. Odpowiada za to głównie ruch samochodowy

W przyszłości kamery posłużą również do kontroli strefy czystego transportu. To wszystko będzie działać w oparciu o rozbudowaną sieć światłowodową, umożliwiającą szybki transfer danych. Zostaną również zaprojektowane i przygotowane miejsca montażu i zasilania konkretnych urządzeń na ulicach miasta. Całe przedsięwzięcie warte jest 66,8 mln zł.

– Przyznane dofinansowanie na realizację projektu ITS to przykład, jak nowoczesne technologie mogą poprawiać komfort i bezpieczeństwo codziennego podróżowania – stwierdza Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Dzięki lepszemu przepływowi informacji, komunikacja zbiorowa staje się bardziej przewidywalna, a strefy ograniczonego ruchu będą skuteczniej egzekwowane – dodaje Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.

Reklama
Reklama

ITS w Krakowie wpisuje się w strategię zielonej, cyfrowej transformacji miejskiej mobilności oraz cele polityki spójności Unii Europejskiej. Z końcem obecnego roku spodziewane jest ogłoszenie przetargu na jego realizację. W połowie przyszłego roku ma zacząć się jego budowa, która potrwa do końca 2029 r.

W Katowicach system już działa 

Według Ministerstwa Infrastruktury, tego typu systemy nie są jeszcze powszechne i niewiele miast może sobie na nie pozwolić. Przykładem ich skuteczności są natomiast Katowice, gdzie elektroniczne systemy nadzorują uliczny transport od ubiegłego roku. Dzięki nim czas przejazdu przez miasto skrócił się o kwadrans. Budowa ITS w Katowicach została dofinansowana w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego kwotą prawie 73 mln zł. 

Najważniejszym elementem wartego prawie 90 mln zł systemu jest ten odpowiadający za sterowanie sygnalizacją świetlną. – Wykorzystując zainstalowane w nawierzchni jezdni pętle indukcyjne oraz umieszczone nad ulicami kamery może weryfikować aktualne natężenie ruchu i zmieniać długość wyświetlania danego rodzaju światła dla konkretnego kierunku – wyjaśnia Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach. To poprawia płynność ruchu i ogranicza emisję spalin. Kierowcy tracą mniej czasu na stanie w korkach.

Czytaj więcej

Duży ruch w inwestycjach tramwajowych: jedne finiszują, inne startują

Sterowanie sygnalizacją świetlną jest dodatkowo powiązane z systemem informacji pasażerskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Ma to pozwolić na zapewnienie priorytetu przejazdu komunikacji publicznej. Obecnie to rozwiązanie działa na liniach tramwajowych łączących Śródmieście z centrami przesiadkowymi Zawodzie i Brynów. Zarazem ITS nie tylko zarządza sygnalizacją na skrzyżowaniach, ale przekazuje informacje kierowcom na elektronicznych tablicach. Wyświetlają one komunikaty o aktualnych warunkach na drodze: o prowadzonych robotach, oblodzeniu nawierzchni lub czasie potrzebnym na dojazd do określonego miejsca. Do tego dochodzą tablice informujące w kolorach o zajętości miejsc parkingowych w pobliżu. Zielony oznacza dużą liczbę wolnych miejsc, żółty wskazuje na ograniczoną, a czerwony przekazuje, że jest ich niewiele.

W Krakowie będzie mniej korków, sprawniej będzie funkcjonować publiczna komunikacja. To za sprawą inwestycji w system inteligentnego transportu (ITS), która będzie realizowana dzięki wsparciu z programu operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. W czwartek krakowscy samorządowcy podpisali wartą przeszło 46 mln zł umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zdaniem obecnego na wydarzeniu Dariusza Klimczaka, ministra infrastruktury, dofinansowany z unijnych funduszy projekt „poprawi życie mieszkańców Krakowa i wprowadzi pozytywne zmiany”. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Komunikacja w województwie łódzkim pełna jest gapowiczów
Transport
Władze Krakowa: Strefa czystego transportu wejdzie w życie od przyszłego roku
Transport
Rower w komunikacji miejskiej. O czym trzeba zawsze pamiętać
Transport
Komunikacją miejską po aglomeracji. Samochód zostaw na parkingu
Transport
Chińskie autobusy elektryczne zyskują przychylność samorządowych przewoźników
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama