Reklama

Władze Krakowa: Strefa czystego transportu wejdzie w życie od przyszłego roku

Choć wojewoda małopolski zdecydował, że zaskarży nową uchwałę o strefie czystego transportu w Krakowie do sądu administracyjnego, to nie uchylił uchwały w tej sprawie. A to oznacza, że SCT zacznie obowiązywać zgodnie z planem od 1 stycznia 2026 roku.

Publikacja: 27.07.2025 12:58

Uchwała o strefie czystego transportu w Krakowie wzbudziła wątpliwości wojewody małopolskiego, a pos

Uchwała o strefie czystego transportu w Krakowie wzbudziła wątpliwości wojewody małopolskiego, a poszło o równe traktowanie mieszkańców Małopolski

Foto: ZTP w Krakowie

– Wyrażamy pełne zrozumienie dla decyzji wojewody. Najważniejsze, że strefa czystego transportu – mająca kluczowe znaczenie dla zdrowia mieszkańców i osób tu przyjeżdżających – wejdzie w życie od 1 stycznia 2026 roku. W najbliższym czasie zostanie powołany przez prezydenta Krakowa zespół, który będzie pracował nad wdrożeniem zasad strefy czystego transportu – podał krakowski magistrat.

Przyjezdni mają płacić za wjazd starym autem

Radni Krakowa 12 czerwca, większością KO i Nowej Lewicy, przyjęli uchwałę o SCT. Zgodnie z nią do strefy w Krakowie wjadą: samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 4 lub wyprodukowane od 2005 r. i samochody z silnikiem Diesla mające co najmniej normę Euro 6 lub wyprodukowane od 2014 r. (od 2012 r. dla ciężarówek i autobusów). SCT nie będzie dotyczyć m.in. pojazdów dowożących pacjentów do placówek medycznych (pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia pojazdu i placówki w systemie ZTP), pojazdów zabytkowych, pojazdów budowlanych, rolniczych, kamperów.

Czytaj więcej

Radni zdecydowali. Strefa Czystego Transportu w Krakowie powstanie w 2026 roku

Koszty wjazdu do SCT pojazdami niespełniającymi norm SCT to: 2,5 zł za godzinę, 5 zł za dobę (w 2026 r.) i 15 zł za dobę (w 2027 r.). Będzie też możliwa opcja abonamentu miesięcznego: 100 zł (w 2026 r.), 250 zł (w 2027 r.) i 500 zł (w 2028 r.).

Uchwała o strefie czystego transportu w Krakowie wzbudziła wątpliwości wojewody małopolskiego, a poszło o równe traktowanie mieszkańców Małopolski.

Reklama
Reklama

Uchwała zakłada bowiem m.in., że mieszkańcy spoza Krakowa, których auta nie spełnią norm SCT, wjadą do miasta po uiszczeniu opłaty, a po 2028 r. w ogóle nie wjadą do miasta. Opłaty i zakaz wjazdu nie będą obowiązywać mieszkańców Krakowa, którzy przed 26 czerwca zakupili samochód i niezależnie od norm Euro mieszkańcy ci będą mogli użytkować pojazd tak długo, jak zechcą.

Analizowana była legalność uchwały, szczególnie pod kątem zgodności z konstytucyjnymi zasadami równości i wolności poruszania się. W podobnej sytuacji wojewoda unieważnił wcześniej uchwałę o Zakrzówku, która wprowadzała preferencje dla posiadaczy Karty Krakowskiej.

Samorządy jeszcze będą o tym rozmawiać

Ostatecznie wojewoda zapowiedział zaskarżenie uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nie unieważnił przepisów przyjętych przez krakowskich radnych, a to oznacza, że wejdą w życie wraz z Nowym Rokiem.

Krakowski ratusz zapewnia, że od początku był gotowy do dialogu i wyjaśniania wątpliwości wokół proponowanych zasad.

Czytaj więcej

Rok funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. „Ani jednego mandatu”

– Aktualnie, po decyzji nadzorczej miasto zapozna się z jej treścią i dokona głębokiej analizy podnoszonych w wystąpieniu wojewody wątpliwości. Będziemy w stałym kontakcie ze służbami prawnymi Urzędu Wojewódzkiego. Jesteśmy otwarci na kontynuację dialogu z przedstawicielami gmin ościennych w celu wypracowania rozwiązań akceptowalnych dla wszystkich stron – zapewnia Dariusz Nowak z Urzędu Miasta Krakowa.

– Wyrażamy pełne zrozumienie dla decyzji wojewody. Najważniejsze, że strefa czystego transportu – mająca kluczowe znaczenie dla zdrowia mieszkańców i osób tu przyjeżdżających – wejdzie w życie od 1 stycznia 2026 roku. W najbliższym czasie zostanie powołany przez prezydenta Krakowa zespół, który będzie pracował nad wdrożeniem zasad strefy czystego transportu – podał krakowski magistrat.

Przyjezdni mają płacić za wjazd starym autem

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Rower w komunikacji miejskiej. O czym trzeba zawsze pamiętać
Transport
Komunikacją miejską po aglomeracji. Samochód zostaw na parkingu
Transport
Chińskie autobusy elektryczne zyskują przychylność samorządowych przewoźników
Transport
Na jednym bilecie. Koleją i komunikacją miejską
Transport
Rok funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. „Ani jednego mandatu”
Reklama
Reklama