Do tej pory samorządowe zakupy ekologicznych autobusów opierały się głównie na dofinansowaniu z pieniędzy unijnych. Teraz znacznie większy udział we wsparciu tego rodzaju autobusowych inwestycji będzie miał program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak podaje raport, w ramach pierwszej edycji programu zakupione zostaną 223 autobusy, w tym 145 elektrycznych oraz 71 wodorowych. Z kolei druga edycja zakłada 340 autobusów elektrycznych oraz 48 wodorowych.
Czytaj więcej
Średni wiek autobusu miejskiego nad Wisłą wynosi 16 lat. Starsze pojazdy wożą jedynie pasażerów w Rumunii oraz Grecji.
Samorządy czekają na trzecią edycję, ale ta jeszcze nie wystartowała. Według JMK, z powodu ograniczonego budżetu rząd czeka na uruchomienie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, by uruchomić nabór do programu mającego już zapewnione unijne dofinansowanie. Problem w tym, że pieniądze z KPO wskutek niespełnienia unijnych wymogów coraz bardziej się oddalają. Natomiast w przyszłym roku autobusowe zakupy maja wspierać unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEnIKS oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia komentują JMK i PZPM.
Choć w styczniowych dostawach nowych pojazdów elektrobusy miały wysoki, 33-procentowy udział, to w ubiegłym roku tempo rozbudowy ekologicznych miejskich flot wyhamowało. Jeśli w 2021 r. miejskim przewoźnikom przybyło 213 autobusów elektrycznych, co dawało 36,3-procentowy udział w całości nowo rejestrowanych autobusów miejskich, to w ubiegłym roku wyniósł on już tylko 23,2 proc.
W całym 2022 r. ekologicznym liderem została Warszawa, dzięki zakupom 40 gazowców, a następnie Gdynia z pierwszymi w Polsce elektrycznymi Mercedesami w liczbie 26. Według serwisu Elektromobilni.pl, pod koniec pierwszej połowy 2023 r. w polskich miastach może jeździć nawet 950 elektrycznych autobusów. Ale będzie to rezultat realizacji zamówień złożonych w minionych latach. Przyszłe inwestycje w zeroemisyjne autobusy miejskie będzie ograniczać z jednej strony droga energia, z drugiej – finansowe kłopoty samorządów.