Miasta tną zakupy autobusów

Ostrowiec Świętokrzyski z nowymi elektrykami MAN i Sosnowiec z hybrydami Solarisa – te dwa miasta są po styczniu liderami tegorocznych zakupów ekologicznych autobusów. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy JMK Analizy Rynku Motoryzacyjnego, do miejskich spółek transportowych w ubiegłym miesiącu trafiło w sumie 11 autobusów elektrycznych, 9 hybrydowych oraz 13 z klasycznym napędem diesla.

Publikacja: 23.02.2023 14:55

Miasta tną zakupy autobusów

Foto: Adobe Stock

Do tej pory samorządowe zakupy ekologicznych autobusów opierały się głównie na dofinansowaniu z pieniędzy unijnych. Teraz znacznie większy udział we wsparciu tego rodzaju autobusowych inwestycji będzie miał program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak podaje raport, w ramach pierwszej edycji programu zakupione zostaną 223 autobusy, w tym 145 elektrycznych oraz 71 wodorowych. Z kolei druga edycja zakłada 340 autobusów elektrycznych oraz 48 wodorowych.

Czytaj więcej

W Polsce jeździ najwięcej autobusów w Europie. Są jeszcze starsze od osobówek

Samorządy czekają na trzecią edycję, ale ta jeszcze nie wystartowała. Według JMK, z powodu ograniczonego budżetu rząd czeka na uruchomienie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, by uruchomić nabór do programu mającego już zapewnione unijne dofinansowanie. Problem w tym, że pieniądze z KPO wskutek niespełnienia unijnych wymogów coraz bardziej się oddalają. Natomiast w przyszłym roku autobusowe zakupy maja wspierać unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEnIKS oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia komentują JMK i PZPM.

Choć w styczniowych dostawach nowych pojazdów elektrobusy miały wysoki, 33-procentowy udział, to w ubiegłym roku tempo rozbudowy ekologicznych miejskich flot wyhamowało. Jeśli w 2021 r. miejskim przewoźnikom przybyło 213 autobusów elektrycznych, co dawało 36,3-procentowy udział w całości nowo rejestrowanych autobusów miejskich, to w ubiegłym roku wyniósł on już tylko 23,2 proc.

W całym 2022 r. ekologicznym liderem została Warszawa, dzięki zakupom 40 gazowców, a następnie Gdynia z pierwszymi w Polsce elektrycznymi Mercedesami w liczbie 26. Według serwisu Elektromobilni.pl, pod koniec pierwszej połowy 2023 r. w polskich miastach może jeździć nawet 950 elektrycznych autobusów. Ale będzie to rezultat realizacji zamówień złożonych w minionych latach. Przyszłe inwestycje w zeroemisyjne autobusy miejskie będzie ograniczać z jednej strony droga energia, z drugiej – finansowe kłopoty samorządów.

Początek obecnego roku przyniósł spadek duży spadek rejestracji nowych autobusów w ogóle: w styczniu przybyły 64 sztuki uwzględniając wszystkie rodzaje napędów, co jest wynikiem gorszym w porównaniu do stycznia sprzed roku o 38,5 proc.

Do tej pory samorządowe zakupy ekologicznych autobusów opierały się głównie na dofinansowaniu z pieniędzy unijnych. Teraz znacznie większy udział we wsparciu tego rodzaju autobusowych inwestycji będzie miał program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak podaje raport, w ramach pierwszej edycji programu zakupione zostaną 223 autobusy, w tym 145 elektrycznych oraz 71 wodorowych. Z kolei druga edycja zakłada 340 autobusów elektrycznych oraz 48 wodorowych.

Samorządy czekają na trzecią edycję, ale ta jeszcze nie wystartowała. Według JMK, z powodu ograniczonego budżetu rząd czeka na uruchomienie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, by uruchomić nabór do programu mającego już zapewnione unijne dofinansowanie. Problem w tym, że pieniądze z KPO wskutek niespełnienia unijnych wymogów coraz bardziej się oddalają. Natomiast w przyszłym roku autobusowe zakupy maja wspierać unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEnIKS oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia komentują JMK i PZPM.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce