Aktualizacja: 13.03.2025 15:47 Publikacja: 23.02.2023 14:55
Foto: Adobe Stock
Do tej pory samorządowe zakupy ekologicznych autobusów opierały się głównie na dofinansowaniu z pieniędzy unijnych. Teraz znacznie większy udział we wsparciu tego rodzaju autobusowych inwestycji będzie miał program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak podaje raport, w ramach pierwszej edycji programu zakupione zostaną 223 autobusy, w tym 145 elektrycznych oraz 71 wodorowych. Z kolei druga edycja zakłada 340 autobusów elektrycznych oraz 48 wodorowych.
Samorządy czekają na trzecią edycję, ale ta jeszcze nie wystartowała. Według JMK, z powodu ograniczonego budżetu rząd czeka na uruchomienie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, by uruchomić nabór do programu mającego już zapewnione unijne dofinansowanie. Problem w tym, że pieniądze z KPO wskutek niespełnienia unijnych wymogów coraz bardziej się oddalają. Natomiast w przyszłym roku autobusowe zakupy maja wspierać unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEnIKS oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia komentują JMK i PZPM.
Niespodziewana usterka uziemiła w poniedziałek wodorowe autobusy obsługujące miejską komunikację w stolicy Wielkopolski. 25 pojazdów zostało odwołanych z ulic do zajezdni.
Coraz większym zainteresowaniem w systemach rowerów miejskich cieszą się jednoślady z napędem elektrycznym.
Pod koniec ubiegłego roku stolica Śląska oficjalnie udostępniła rowerzystom pierwszą w mieście velostradę. Teraz czas na dalszą rozbudowę miejskiej infrastruktury.
Do połowy maja miasta mogą zgłaszać swój udział do rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski. W tym roku rowerowa stolica naszego kraju zostanie wyłoniona po raz siódmy.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Do kolejnych inwestycji rowerowych szykują się Katowice. Jeszcze w lutym ruszy warta blisko 4 mln zł budowa nowej drogi dla rowerów w Szopienicach, łącząca ulicę Brynicy z Sosnowiecką.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Prawie 370 mln zł sięgają w Krajowym Rejestrze Długów (KRD) niezapłacone zaległości finansowe gapowiczów, którzy jeździli komunikacją miejską bez biletu.
W krakowskiej komunikacji miejskiej pojawiły się nowe urządzenia do sprzedaży biletów krótkookresowych. E-biletomaty nie drukują biletów, tylko automatycznie je kasują i w bezpieczny sposób przypisują do środka płatniczego pasażera.
To będzie największa inwestycja w historii Wrocławia - wybrano dwa warianty przebiegu linii tramwajowej na Psie Pole. Duże inwestycje tramwajowe także w innych miastach: Warszawie, Krakowie czy Gdańsku.
Tylko niespełna 18 proc. rynku nowych autobusów zarejestrowanych w Polsce w pierwszych 11 miesiącach 2024 r. miało napędy alternatywne.
Miasta, liczące ponad 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do kupowania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych oraz wprowadzenia strefy czystego transportu - tak zakłada ustawa podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Zakup ekologicznego taboru to tylko jedna z możliwości, jakie stoją przed wybranymi samorządami. Inwestować będzie można także w infrastrukturę do ładowania oraz tę zachęcającą do porzucania prywatnych samochodów.
Już ponad milion pasażerów skorzystało z nowej linii tramwajowej do warszawskiego Wilanowa. Po zakończeniu tej inwestycji w stolicy zmieniono jednak trasy wielu linii, a części zmian dokonano mimo protestów pasażerów.
W przyszłym roku rozpoczną się pierwsze testy w zajezdni tramwajowej na poznańskim Franowie. Nad opracowaniem autonomicznego systemu sterowania tramwajem pracują eksperci z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas