Do tej pory samorządowe zakupy ekologicznych autobusów opierały się głównie na dofinansowaniu z pieniędzy unijnych. Teraz znacznie większy udział we wsparciu tego rodzaju autobusowych inwestycji będzie miał program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak podaje raport, w ramach pierwszej edycji programu zakupione zostaną 223 autobusy, w tym 145 elektrycznych oraz 71 wodorowych. Z kolei druga edycja zakłada 340 autobusów elektrycznych oraz 48 wodorowych.
Czytaj więcej
Średni wiek autobusu miejskiego nad Wisłą wynosi 16 lat. Starsze pojazdy wożą jedynie pasażerów w...
Samorządy czekają na trzecią edycję, ale ta jeszcze nie wystartowała. Według JMK, z powodu ograniczonego budżetu rząd czeka na uruchomienie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, by uruchomić nabór do programu mającego już zapewnione unijne dofinansowanie. Problem w tym, że pieniądze z KPO wskutek niespełnienia unijnych wymogów coraz bardziej się oddalają. Natomiast w przyszłym roku autobusowe zakupy maja wspierać unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEnIKS oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia komentują JMK i PZPM.
Choć w styczniowych dostawach nowych pojazdów elektrobusy miały wysoki, 33-procentowy udział, to w ubiegłym roku tempo rozbudowy ekologicznych miejskich flot wyhamowało. Jeśli w 2021 r. miejskim przewoźnikom przybyło 213 autobusów elektrycznych, co dawało 36,3-procentowy udział w całości nowo rejestrowanych autobusów miejskich, to w ubiegłym roku wyniósł on już tylko 23,2 proc.
W całym 2022 r. ekologicznym liderem została Warszawa, dzięki zakupom 40 gazowców, a następnie Gdynia z pierwszymi w Polsce elektrycznymi Mercedesami w liczbie 26. Według serwisu Elektromobilni.pl, pod koniec pierwszej połowy 2023 r. w polskich miastach może jeździć nawet 950 elektrycznych autobusów. Ale będzie to rezultat realizacji zamówień złożonych w minionych latach. Przyszłe inwestycje w zeroemisyjne autobusy miejskie będzie ograniczać z jednej strony droga energia, z drugiej – finansowe kłopoty samorządów.