Do tej pory samorządowe zakupy ekologicznych autobusów opierały się głównie na dofinansowaniu z pieniędzy unijnych. Teraz znacznie większy udział we wsparciu tego rodzaju autobusowych inwestycji będzie miał program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak podaje raport, w ramach pierwszej edycji programu zakupione zostaną 223 autobusy, w tym 145 elektrycznych oraz 71 wodorowych. Z kolei druga edycja zakłada 340 autobusów elektrycznych oraz 48 wodorowych.
Samorządy czekają na trzecią edycję, ale ta jeszcze nie wystartowała. Według JMK, z powodu ograniczonego budżetu rząd czeka na uruchomienie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, by uruchomić nabór do programu mającego już zapewnione unijne dofinansowanie. Problem w tym, że pieniądze z KPO wskutek niespełnienia unijnych wymogów coraz bardziej się oddalają. Natomiast w przyszłym roku autobusowe zakupy maja wspierać unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEnIKS oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia komentują JMK i PZPM.