Reklama
Rozwiń
Reklama

Z Nowej Huty na Rynek Główny w 20 minut. Jest trasa krakowskiego metra

Władze miasta zaprezentowały ostateczną trasę pierwszej linii metra, która za 10 lat ma powstać w Krakowie. Docelowo mają powstać dwie linie liczące łącznie 29 km. Magistrat zapewnia, że w ich zasięgu znajdzie się niemal 40 proc. mieszkańców.

Publikacja: 24.09.2025 19:24

Władze Krakowa twierdzą, że w zasięgu metra znajdzie się niemal 40 proc. mieszkańców miasta

Władze Krakowa twierdzą, że w zasięgu metra znajdzie się niemal 40 proc. mieszkańców miasta

Foto: grzegorz_pakula

Władze Krakowa  oraz eksperci pracujący w ostatnich miesiącach nad „Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie” na  konferencji zaprezentowali planowany przebieg metra. Trasa rozpoczyna się w Nowej Hucie – w rejonie Kombinatu, gdzie powstanie również stacja techniczno-postojowa.

Krócej z Nowej Huty na Stare Miasto

Po długich dyskusjach przedstawiono 29 przystanków obydwu linii metra na trasie północ-południe. Następnie metro przekroczy Wisłę, która jest najpoważniejszą barierą transportową współczesnego Krakowa. Ważnym węzłem przesiadkowym ma stać się stacja przy Rondzie Grunwaldzkim. Wspólny przebieg dwóch linii metra – M1 i M2 – kończy się na stacji „Brożka”. Dalej na południe eksperci rekomendują rozdzielenie ich przebiegu oraz budowę tuneli w stronę Opatkowic oraz Kurdwanowa. 

Czytaj więcej

Tramwaj pojedzie na krakowskie Azory

Według prognoz, w zasięgu dziesięciominutowego spaceru do stacji znajdzie się prawie 40 proc. mieszkańców Krakowa, a łącznie z tramwajami i koleją aglomeracyjną aż 63 proc. krakowian będzie miało bezpośredni dostęp do szybkiego transportu szynowego. Dzięki temu codzienne podróże mają stać się krótsze i wygodniejsze – z Nowej Huty do Muzeum Narodowego będzie można dojechać w 26 min. zamiast 40 min., z Klinów do Dworca Głównego w 24 min. zamiast 50 min., a z południowej części Kurdwanowa do Bagateli (lokalizacja blisko Rynku Głównego) w 18 min. zamiast 40 min. Wreszcie z Alei Róż w Nowej Hucie do Bagateli będzie można dojechać w 20 min., a nie jak teraz w 35 min.

Koszty i harmonogram inwestycji 

Zdaniem prezydenta miasta Aleksandra Miszalskiego, silne powiązanie z całym systemem transportu szynowego i rozwojem kolei ma być kluczowe dla stworzenia nowego kręgosłupa komunikacyjnego miasta. – Na całym przebiegu linia metra krzyżuje się z systemem tramwajowym 11-krotnie, zaś z istniejącymi i przyszłymi liniami kolejowymi 5-krotnie – wyliczał prezydent.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Zmiany w komunikacji miejskiej. Automaty bez gotówki i papierowych biletów

Wiceprezydent Stanisław Mazur pytany o nakłady finansowe i sposób finansowania inwestycji wskazał, że szacowany koszt to 13-15 mld zł. – To są szacunki realistyczne i bazują na doświadczeniach metra w Warszawie czy innych rozwiązań europejskich – zaznaczył Mazur. W finansowaniu inwestycji przyjęty model ma składać się z trzech źródeł: budżetu miejskiego gminy Kraków (ok. 10-12 proc. wielkości inwestycji), środków bezzwrotnych, głównie z funduszy europejskich (40-50 proc.) oraz środków prywatnych. 

W tym roku miasto rozpocznie konsultacje rynkowe i przygotowania do wyboru doradców inwestycyjnych. W 2026 r. ma zostać podpisana umowa na dokumentację techniczną obejmującą studium wykonalności i decyzję środowiskową, a jeśli prowadzone analizy potwierdzą taką możliwość, to także na projekt budowlany. Najpóźniej w 2030 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę, która ma potrwać około pięciu lat. 

Transport
Nowe trasy pociągów regionalnych. Przybywa lokalnych połączeń
Transport
Elastyczne taryfy, nowe aplikacje i... opóźnienia. Trudna rewolucja w komunikacji
Transport
Kraków gotowy na strefę czystego transportu. Co zmieni dla mieszkańców i turystów?
Transport
Szczecin przygotowuje strefę czystego transportu. Kilka tygodni na konsultacje
Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama