Reklama

Mały autobus w dużym mieście. Też jest potrzebny

Poznańskie MPK ogłosiło przetarg na dostawę co najmniej pięciu nowych minibusów. Także Gdańsk wykorzystuje takie pojazdy do transportu mieszkańców.

Publikacja: 22.08.2025 16:53

Minibusy wykorzystywane są m.in. na trasach, na których używanie dużych pojazdów byłoby wyzwaniem

Minibusy wykorzystywane są m.in. na trasach, na których używanie dużych pojazdów byłoby wyzwaniem

Foto: DarSzach

Mają zwiększać dostępność komunikacji publicznej w rejonach, gdzie ze względów technicznych nie mogą kursować standardowe autobusy.

– Mikrobusy są doskonałym uzupełnieniem naszej floty. Są wykorzystywane w miejscach, gdzie poruszanie się dwunastometrowymi autobusami byłoby dużym wyzwaniem. Doskonale sprawdzają się na uliczkach Głównego Miasta, gdzie ich manewrowość pozwala na sprawne przewożenie mieszkańców i turystów – mówi Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu.

Mały wszędzie się zmieści

Poznańskie MPK ogłosiło przetarg na dostawę co najmniej pięciu nowych minibusów (przewoźnik będzie mógł domówić pięć kolejnych pojazdów). Nowe minibusy mają mieć konwencjonalny napęd, długość od 7,5 do 8 metrów oraz dopuszczalną masę całkowitą do 7,5 tony. Ich pojemność wyniesie co najmniej 35 pasażerów. Dostawy z zamówienia głównego powinny zostać zrealizowane do końca sierpnia 2026 roku.

Czytaj więcej

Chińskie autobusy elektryczne zyskują przychylność samorządowych przewoźników

Jak podkreśla Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, minibusy pozwalają obsługiwać tereny o ograniczonej szerokości lub nośności jezdni, gdzie ruch większych pojazdów jest niemożliwy.

Reklama
Reklama

Mikrobusy są już częścią floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Przewoźnik dysponuje obecnie ośmioma takimi pojazdami (w tym trzema elektrycznymi), których długość jest mniejsza niż 8,6 m.

Gdański ratusz podkreśla, że mikrobusy są również tańsze w eksploatacji w porównaniu do dwunastometrowych autobusów, które mogą spalić nawet 35 litrów oleju napędowego na 100 km w ruchu miejskim.

Busy z zadaniami specjalnymi

Nie wszyscy przewoźnicy korzystają z minibusów. – W lubelskiej komunikacji miejskiej nie prowadzimy regularnych przewozów pojazdami typu mikrobusy – mówi Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Czytaj więcej

Miejskie autobusy znowu zaczęły jechać z prądem

W Białymstoku takie pojazdy nie są stosowane do przewozu mieszkańców, a jedynie osób niepełnosprawnych. Także wrocławskie MPK nie korzysta z minibusów – do przewożenia pasażerów w codziennej komunikacji miejskiej.

Ale MPK Wrocław ma natomiast czterech podwykonawców, którzy mikrobusami dowożą do szkół dzieci z niepełnosprawnościami. Takich pojazdów jeździ we Wrocławiu 125, bo rozwożą ok. 700 dzieci do placówek oświatowych w całym mieście.

Mają zwiększać dostępność komunikacji publicznej w rejonach, gdzie ze względów technicznych nie mogą kursować standardowe autobusy.

– Mikrobusy są doskonałym uzupełnieniem naszej floty. Są wykorzystywane w miejscach, gdzie poruszanie się dwunastometrowymi autobusami byłoby dużym wyzwaniem. Doskonale sprawdzają się na uliczkach Głównego Miasta, gdzie ich manewrowość pozwala na sprawne przewożenie mieszkańców i turystów – mówi Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Kraków zabiega o dofinansowanie z KPO na wprowadzenie strefy czystego transportu
Transport
Kraków bez wysokiej podłogi. Umowa na 30 tramwajów za ponad 0,5 mld zł
Transport
Dotacja z UE zmniejszy korki w Krakowie
Transport
Komunikacja w województwie łódzkim pełna jest gapowiczów
Transport
Władze Krakowa: Strefa czystego transportu wejdzie w życie od przyszłego roku
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama