Droższy wspólny bilet regionalnych przewoźników

Po blisko pięciu latach o niemal 30 proc. drożeją tzw. wspólne bilety samorządowe ośmiu przewoźników regionalnych.

Publikacja: 27.01.2022 09:49

Droższy wspólny bilet regionalnych przewoźników

Foto: Adobe Stock

Chodzi o bilety, które upoważniają do nieograniczonej liczby przejazdów u ośmiu przewoźników regionalnych w ciągu całej doby. Od lutego trzeba będzie za nie zapłacić 49 zł.

- Zmiana podyktowana jest m.in. wzrostem kosztów działalności spółek kolejowych – tłumaczą podwyżkę przewoźnicy regionalni.

Jeden bilet dla ośmiu przewoźników

„Wspólny Bilet Samorządowy” – został wprowadzony do ich oferty w sierpniu 2017 roku. Jest to możliwe, dzięki porozumieniu między przewoźnikami regionalnymi,

- Jest to wyjątkowa oferta, obejmująca aż ośmiu polskich przewoźników kolejowych: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, Łódzką Kolej Aglomeracyjną i Warszawską Kolej Dojazdową – zachwalały produkt kolejowe spółki.

Od sierpnia 2017 roku w ofercie są dostępne bilety 24-godzinne w cenie 38,00 zł u wszystkich tych przewoźników. Dzięki temu biletowi podróżni mogą jeździć kolejami po całej Polsce na 62 liniach korzystając z około 950 stacji.

- Wspólny Bilet Samorządowy jest biletem imiennym i uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu 24 godzin od określonej na nim daty i godziny zakupu lub godziny wskazanej przez nabywcę – podkreślają Koleje Mazowieckie.

Z oferty wyłączone jest niewielka liczba pociągów m.in. specjalne jak („KD Specjal”) oraz połączenia „Pociąg do Kultury” Wrocław – Berlin – Wrocław, ale też w „Słonecznym” Kolei Mazowieckich, „Sprinterze” Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej czy też komercyjnych Kolei Śląskich oraz oraz na odcinku Chałupki – Bohumin, a także w Kolejach Małopolskich na odcinku Kraków Olszanica – Kraków Lotnisko.

Jednak od 1 lutego zmienia się cena za „Wspólny Bilet Samorządowy”. Wzrasta ona z 38 zł do 49 zł. - Zmiana podyktowana jest m.in. wzrostem kosztów działalności spółek kolejowych – tłumaczą przewoźnicy.

Inne przejazdy podrożały wcześniej

Od drugiej niedzieli grudnia podrożały przejazdy m.in. Kolejami Mazowieckimi, Wielkopolskimi czy SKM w Trójmieście.

– Rząd zafundował nam galopujący wzrost cen, który przekłada się na wszystkie aspekty naszego życia. Wszystko drożeje. Tylko w przypadku trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w ciągu ostatnich trzech lat koszt zakupu energii elektrycznej wzrósł o prawie 70 proc. A pamiętajmy, że prąd cały czas drożeje, i tak naprawdę nie wiemy, ile będzie kosztować w 2022 roku – tłumaczył Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Średnio o 10 proc. podrożały też bilety w Kolejach Wielkopolskich. - Takie decyzje zapadły w związku ze znaczącym wzrostem wielu kosztów ponoszonych przez operatorów kolejowych, m.in.: kosztów energii trakcyjnej, paliwa, ceny części zamiennych, wartość minimalnego wynagrodzenia – wyliczał Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Z kolei od 13 stycznia zaczął obowiązywać nowy cennik PKP Intercity. Ceny wzrosły od nieco ponad 7 proc. do 15 proc. I tak standardowy bilet na EIP czyli tzw. Pendolino wzrósł ze 150 zł do niemal 170 zł. Podwyżki cen dotyczą wszystkich typów przejazdów i klas i wahają się od 7-15 proc.

PKP Intercity miał w swojej ofercie bilet weekendowy, który pozwalał na wykonanie nieograniczonej liczby połączeń kolejowych w okresie od godziny 19 w piątek (lub dzień roboczy poprzedzający dzień wolny od pracy) do poniedziałku do godz. 6.00 rano. Cena takiego biletu zaczynała się od 81 zł za podróż w drugiej klasie.

Multiprzejazd zamiast weekendowego

Niektórzy pasażerowie – urządzali swoiste zawody kto przejdzie najdłuższą trasę na takim bilecie. I w grudniu ub. roku jeden z podróżnych przejechał na nim ponad 5 tys. kilometrów!

Na pokładach czterech składów klasy EIP (Pendolino), dziewięciu IC oraz czterech TLK (w sumie 17 pociągów) spędził ponad 48 godzin na 59 możliwych. Odwiedził aż 10 z 16 polskich województw.  Od 13 stycznia PKP Intercity zrezygnowało z tej oferty, a bilet weekendowy zastąpiła nowa - Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max.

W jej ramach można jeździć pociągami bez limitów, ale w środku tygodnia. Bilety obowiązują od północy we wtorek do godziny 15. w czwartek. Na pociągi TLK i IC bilety kosztują 119 zł, a w taryfie Max (obejmującej wszystkie pociągi PKP IC) za bilet w drugiej klasie zapłacimy 239 zł. Wspólny Bilet Samorządowy podróżni mogą zakupić np. w kasach biletowych, u kierownika pociągu, przez Internet lub przez aplikacje mobilne, a także w biletomatach i innych punktach na terenie wybranych województw.

Chodzi o bilety, które upoważniają do nieograniczonej liczby przejazdów u ośmiu przewoźników regionalnych w ciągu całej doby. Od lutego trzeba będzie za nie zapłacić 49 zł.

- Zmiana podyktowana jest m.in. wzrostem kosztów działalności spółek kolejowych – tłumaczą podwyżkę przewoźnicy regionalni.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości