Droższy wspólny bilet regionalnych przewoźników

Po blisko pięciu latach o niemal 30 proc. drożeją tzw. wspólne bilety samorządowe ośmiu przewoźników regionalnych.

Publikacja: 27.01.2022 09:49

Droższy wspólny bilet regionalnych przewoźników

Foto: Adobe Stock

Chodzi o bilety, które upoważniają do nieograniczonej liczby przejazdów u ośmiu przewoźników regionalnych w ciągu całej doby. Od lutego trzeba będzie za nie zapłacić 49 zł.

- Zmiana podyktowana jest m.in. wzrostem kosztów działalności spółek kolejowych – tłumaczą podwyżkę przewoźnicy regionalni.

Jeden bilet dla ośmiu przewoźników

„Wspólny Bilet Samorządowy” – został wprowadzony do ich oferty w sierpniu 2017 roku. Jest to możliwe, dzięki porozumieniu między przewoźnikami regionalnymi,

- Jest to wyjątkowa oferta, obejmująca aż ośmiu polskich przewoźników kolejowych: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, Łódzką Kolej Aglomeracyjną i Warszawską Kolej Dojazdową – zachwalały produkt kolejowe spółki.

Od sierpnia 2017 roku w ofercie są dostępne bilety 24-godzinne w cenie 38,00 zł u wszystkich tych przewoźników. Dzięki temu biletowi podróżni mogą jeździć kolejami po całej Polsce na 62 liniach korzystając z około 950 stacji.

- Wspólny Bilet Samorządowy jest biletem imiennym i uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu 24 godzin od określonej na nim daty i godziny zakupu lub godziny wskazanej przez nabywcę – podkreślają Koleje Mazowieckie.

Z oferty wyłączone jest niewielka liczba pociągów m.in. specjalne jak („KD Specjal”) oraz połączenia „Pociąg do Kultury” Wrocław – Berlin – Wrocław, ale też w „Słonecznym” Kolei Mazowieckich, „Sprinterze” Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej czy też komercyjnych Kolei Śląskich oraz oraz na odcinku Chałupki – Bohumin, a także w Kolejach Małopolskich na odcinku Kraków Olszanica – Kraków Lotnisko.

Jednak od 1 lutego zmienia się cena za „Wspólny Bilet Samorządowy”. Wzrasta ona z 38 zł do 49 zł. - Zmiana podyktowana jest m.in. wzrostem kosztów działalności spółek kolejowych – tłumaczą przewoźnicy.

Inne przejazdy podrożały wcześniej

Od drugiej niedzieli grudnia podrożały przejazdy m.in. Kolejami Mazowieckimi, Wielkopolskimi czy SKM w Trójmieście.

– Rząd zafundował nam galopujący wzrost cen, który przekłada się na wszystkie aspekty naszego życia. Wszystko drożeje. Tylko w przypadku trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w ciągu ostatnich trzech lat koszt zakupu energii elektrycznej wzrósł o prawie 70 proc. A pamiętajmy, że prąd cały czas drożeje, i tak naprawdę nie wiemy, ile będzie kosztować w 2022 roku – tłumaczył Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Średnio o 10 proc. podrożały też bilety w Kolejach Wielkopolskich. - Takie decyzje zapadły w związku ze znaczącym wzrostem wielu kosztów ponoszonych przez operatorów kolejowych, m.in.: kosztów energii trakcyjnej, paliwa, ceny części zamiennych, wartość minimalnego wynagrodzenia – wyliczał Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Z kolei od 13 stycznia zaczął obowiązywać nowy cennik PKP Intercity. Ceny wzrosły od nieco ponad 7 proc. do 15 proc. I tak standardowy bilet na EIP czyli tzw. Pendolino wzrósł ze 150 zł do niemal 170 zł. Podwyżki cen dotyczą wszystkich typów przejazdów i klas i wahają się od 7-15 proc.

PKP Intercity miał w swojej ofercie bilet weekendowy, który pozwalał na wykonanie nieograniczonej liczby połączeń kolejowych w okresie od godziny 19 w piątek (lub dzień roboczy poprzedzający dzień wolny od pracy) do poniedziałku do godz. 6.00 rano. Cena takiego biletu zaczynała się od 81 zł za podróż w drugiej klasie.

Multiprzejazd zamiast weekendowego

Niektórzy pasażerowie – urządzali swoiste zawody kto przejdzie najdłuższą trasę na takim bilecie. I w grudniu ub. roku jeden z podróżnych przejechał na nim ponad 5 tys. kilometrów!

Na pokładach czterech składów klasy EIP (Pendolino), dziewięciu IC oraz czterech TLK (w sumie 17 pociągów) spędził ponad 48 godzin na 59 możliwych. Odwiedził aż 10 z 16 polskich województw.  Od 13 stycznia PKP Intercity zrezygnowało z tej oferty, a bilet weekendowy zastąpiła nowa - Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max.

W jej ramach można jeździć pociągami bez limitów, ale w środku tygodnia. Bilety obowiązują od północy we wtorek do godziny 15. w czwartek. Na pociągi TLK i IC bilety kosztują 119 zł, a w taryfie Max (obejmującej wszystkie pociągi PKP IC) za bilet w drugiej klasie zapłacimy 239 zł. Wspólny Bilet Samorządowy podróżni mogą zakupić np. w kasach biletowych, u kierownika pociągu, przez Internet lub przez aplikacje mobilne, a także w biletomatach i innych punktach na terenie wybranych województw.

Chodzi o bilety, które upoważniają do nieograniczonej liczby przejazdów u ośmiu przewoźników regionalnych w ciągu całej doby. Od lutego trzeba będzie za nie zapłacić 49 zł.

- Zmiana podyktowana jest m.in. wzrostem kosztów działalności spółek kolejowych – tłumaczą podwyżkę przewoźnicy regionalni.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce