Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Poznania
W Poznaniu jest ponad 400 kilometrów infrastruktury, po której mogą poruszać się rowerzyści. W ostatnich latach udostępniono wiele tras, którymi mieszkanki i mieszkańcy stolicy Wielkopolski chętnie podróżują na dwóch kołach – m.in. wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej, wokół ronda Rataje, ul. Naramowickiej i Praw Kobiet, w centrum i, oczywiście, po Wartostradzie. W planach i projektowaniu są kolejne inwestycje rowerowe. Jak popularny jest to środek transportu, pokazują dane z 36 liczników rozlokowanych w różnych częściach miasta – obok nich cykliści przejechali już w tym roku prawie 9 milionów razy.
– Wszędzie tam, gdzie powstają nowe drogi dla rowerów, następuje znaczący wzrost liczby rowerzystów. Tak było zarówno na ul. Grunwaldzkiej, gdzie można przejechać od pętli Junikowo do ul. Roosevelta, trasie Kórnickiej czy wzdłuż tramwaju na Naramowice. Również jedna z ostatnich inwestycji rowerowych – droga rowerowa wzdłuż ulicy Solnej – cieszy się dużą popularnością. Według danych z zamontowanego tam w czerwcu licznika skorzystało z niej już prawie 250 tysięcy rowerzystów. Dlatego wraz z rosnącą liczbą mieszkańców korzystających na co dzień z roweru chcemy w kolejnych latach obecnej kadencji dalej intensywnie rozwijać sieć dróg rowerowych w naszym mieście – deklaruje Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
10 proc. wszystkich podróży po mieście odbywa się na rowerze
Z najnowszych danych wynika, że długość przeznaczonej dla rowerzystów infrastruktury w Poznaniu wynosi 411 km. Składają się na to: drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów, kontrapasy, kontraruchy, buspasy z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, ale także aleje parkowe, po których można poruszać się jednośladem. Niedawno zakończyły się dwie ważne inwestycje rowerowe. To Trasa Solna (etap 1 i 2) oraz droga dla rowerów przy ul. Dmowskiego (między ulicami Potockiej i Hetmańską). Obie będą kontynuowane. Aktualnie trwa budowa trzeciego etapu trasy wzdłuż Dmowskiego – od Krauthofera do Miedzianej – trwają też rozmowy z inwestorem zewnętrznym w sprawie realizacji etapu drugiego (odcinek Krauthofera–Hetmańska). W tej kadencji ma być wykonana również tzw. Trasa Łazarska w stronę MTP. Z kolei w przypadku Trasy Solnej trwają prace projektowe mostu Chrobrego wraz z infrastrukturą rowerową od ul. Chwaliszewo do mostu Mieszka I.
Rosnąca sieć ścieżek
W przyszłym roku gotowe będą mosty Berdychowskie, dzięki którym łatwiej będzie przemieścić się ze Starego Miasta w okolice Malty. Uzupełnieniem rowerowej infrastruktury na mostach będzie projektowana aktualnie droga wzdłuż ul. Berdychowo. Również w 2025 roku oddane zostaną dwa wiadukty – wzdłuż ulic Lutyckiej i Golęcińskiej oraz rondo na ul. Literackiej. W ramach tej inwestycji powstaje infrastruktura rowerowa. Ważną jej częścią będzie m.in. trasa wzdłuż ul. Podolańskiej. Dzięki niej będzie można dojechać do ul. Druskienickiej, a dalej – po istniejącej drodze dla rowerów – na Podolany i w stronę Suchego Lasu. W planach jest także budowa drogi dla rowerów przy ul. Koszalińskiej i Golęcińskiej – pomiędzy ul. Literacką a wiaduktem nad linią kolejową. Umożliwi ona dojazd do centrum mieszkańcom Strzeszyna.
Coraz bliżej końca prac związanych z budową drogi rowerowej w rejonie ul. Strzeleckiej i Królowej Jadwigi. Ułatwi ona przejazd między rondem Rataje a centrum miasta. Będzie elementem głównej trasy, która zgodnie z programem rowerowym miasta Poznania połączy centrum z rejonem Szczepankowa.
Z drogi rowerowej wzdłuż ulicy Solnej skorzystało od czerwca br. 250 tysięcy rowerzystów
Trwa projektowanie kolejnego etapu tej inwestycji – po zachodniej stronie ul. Strzeleckiej. Całość obejmie skrzyżowania Drogi Dębińskiej, ul. Królowej Jadwigi i Strzeleckiej oraz Garbary, Kazimierza Wielkiego i Kościuszki.
Na północy Poznania trwa budowa Trasy PST na odcinku Słowiańska–park Wodziczki. To pierwszy etap. Docelowo będzie można wzdłuż torów szybkiego tramwaju dojechać do mostu Teatralnego. Wyczekiwana przez lokalną społeczność jest też trasa do Radojewa, wzdłuż ul. Naramowickiej.
Po wschodniej części Warty, oprócz drogi przez ul. Berdychowo oraz połączenia z Franowem tzw. Trasy Kórnickiej, planowana jest też budowa drogi rowerowej przy ul. Piłsudskiego – od Zamenhofa do Inflanckiej, która zapewni dostęp do centrum dużej części Rataj. Miasto nie zapomina też o mieszkańcach Głuszyny. Obecnie, aby dostać się tam ze Starołęki, trzeba poruszać się po jezdni z dużym natężeniem ruchu samochodowego.
– W ciągu ostatnich lat powstało wiele ważnych tras rowerowych. Część z nich, jak te w centrum, Trasa Kórnicka, wzdłuż Naramowickiej i al. Praw Kobiet czy w okolicach ronda Rataje, powstało przy okazji większych inwestycji komunikacyjnych. Cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród cyklistów, podobnie jak trasy wzdłuż ulic: Grunwaldzkiej, Dolna Wilda czy Jarochowskiego – mówi Krzysztof Olejniczak, dyrektor zarządu dróg miejskich. – Na inwestycje rowerowe od 2018 roku przeznaczyliśmy blisko 70 milionów złotych. Na ten i kolejne dwa lata mamy z kolei zarezerwowane ponad 40 mln zł. Składają się na to tzw. paczka rowerowa, poprawki radnych oraz środki z poznańskiego budżetu obywatelskiego.
Miliony na licznikach
Dobry plan rozwoju sieci rowerowej, standardy budowy dróg rowerowych zapewniające ich wysoką jakość oraz realizacja inwestycji w kluczowe trasy rowerowe – wszystko to powoduje, że z roku na rok coraz więcej mieszkańców Poznania korzysta z tego pojazdu w codziennych podróżach – do pracy, szkoły czy na zakupy. Mieszkańcy wybierający rower przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2, smogu i hałasu. Dlatego konsekwentnie rozbudowywana jest sieć tras rowerowych w stolicy Wielkopolski.
Poznań ma jeden z najwyższych w Polsce zmierzony udział podróży rowerem. Ostatnie oficjalne dane pochodzą z 2018 roku i wówczas było to 8 procent. Od tego czasu znacznie się on jednak zwiększył. Na podstawie danych z liczników rowerowych można oszacować, że ruch ten przekroczył już 10 proc. wszystkich podróży po mieście.
Mosty Berdychowskie pozwolą na ułatwienie przejazdów między rozmaitymi częściami miasta
W różnych częściach Poznania usytuowanych jest 36 urządzeń zliczających przejeżdżających obok rowerzystów. Przez niecałe dziesięć miesięcy tego roku było to 8,7 miliona przejazdów. To tyle, co przez cały zeszły rok.
– Siłą Poznania jest to, że realizuje się sieć miejskich tras rowerowych zgodnie ze zbadanymi priorytetami i w wysokiej jakości. Każda kolejna trasa wzmacnia cały system. Na ulicach takich jak Grunwaldzka, gdzie jeszcze parę lat temu ruchu rowerowego prawie nie było, teraz bite są rekordy w tysiącach przejazdów dziennie. To poznanianki i poznaniacy, którzy zaczynają wybierać rower w codziennych przejazdach, oszczędzając czas, pieniądze, dbając o zdrowie i odciążając przeciążoną miejską infrastrukturę – mówi Tadeusz Mirski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.
Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Poznania