Potrzebne są zmiany w prawie dla ułatwienia budowy dróg rowerowych biegnących przez tereny leśne – apelują samorządowcy. W czasie wrześniowego konwentu marszałków województw zaproponowano rozwiązania, które mają usprawnić tego rodzaju inwestycje, a także wypracować jednolite dla nich standardy, co powinno przełożyć się na rozwój turystki rowerowej w całym kraju. – Obecnie trasy biegnące lasami często realizowane są w oparciu o przepisy dotyczące innej infrastruktury: w rezultacie mają zbyt niskie lub za wysokie parametry, nieadekwatne dla ruchu rowerowego – ocenia działający przy konwencie zespół ds. mobilności rowerowej.
Czytaj więcej
Trend był widoczny już od dłuższego czasu, ale program rządowych dopłat zapewne jeszcze doda mu impetu. Ciesząc się z przesiadki na e-rowery, nie zapominajmy jednak o wyzwaniach.
Trasy rowerowe mają coraz większe znaczenie w rozwijaniu krajowej turystyki
– Zależy nam na przywróceniu równowagi, zachowaniu zdrowego rozsądku. Chcemy mieć możliwość wykorzystywania nieużytkowanych pasów przeciwpożarowych. Ponadto chcemy unikać sytuacji, gdy budowa drogi rowerowej wymaga wycinki drzew tylko ze względu na to, że nie ma odpowiednich przepisów – stwierdziła Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka woj. zachodniopomorskiego ds. komunikacji rowerowej. Województwo zachodniopomorskie dekadę temu rozpoczęło wdrażanie koncepcji sieci tras rowerowych regionu. Docelowo ma w nim powstać 1500 km tras rowerowych, łączących największe miasta, dworce kolejowe, zabytki i atrakcje turystyczne.
Trasy rowerowe w skali regionalnej nabierają coraz większego znaczenia w rozwijaniu krajowej turystyki, a zmiany ustawowe realnie mogą wpłynąć na poprawę dostępności i atrakcyjności tras rowerowych. Pokazuje to nowelizacja ustawy – Prawo wodne, która umożliwiła budowę dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych. Wprowadzone zmiany przełożyły się na konkretne inwestycje i rozwój ruchu rowerowego, m.in. w Małopolsce.
Od tego roku samorządom łatwiej budować drogi rowerowe na terenie nieczynnych linii kolejowych. Porozumienie ramowe o współpracy w tej kwestii podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe ze Związkiem Województw Rzeczpospolitej Polskiej. Samorządy muszą jednak uwzględniać zapewnienie zagospodarowania terenu w taki sposób, który pozwoli na zachowanie ciągłości korytarza transportowego, w tym na potrzeby przyszłych inwestycji związanych z rozbudową sieci kolejowej.