2023 pod znakiem dwóch kółek

Jak wynika z zapowiedzi przedstawicieli samorządów, których pytaliśmy o „rowerowe” plany na nowy rok, dla cyklistów będzie to bardzo udany czas. Będzie też o czym dyskutować na naszym marcowym 2. Polish Bicycle Summit.

Publikacja: 08.01.2023 23:32

2023 pod znakiem dwóch kółek

Foto: Adobe Stock

Magdalena Opyd, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego

Małopolska jest liderem w zakresie budowy tras rowerowych i tę pozycję mamy zamiar utrzymać zarówno w 2023 r., jak i w kolejnych latach. W obszarze infrastruktury priorytetem jest dla nas oddanie do użytku wszystkich tras VeloMałopolska. Trasa VeloDunajec jest gotowa w 80 proc., ale już zdobywa uznanie zarówno turystów, jak i ekspertów – w 2022 r. została wyróżniona przez Polską Organizację Turystyczną. Dlatego to, na co chcemy położyć teraz nacisk, to zaproszenie turystów polskich i zagranicznych do Małopolski na rowery. Jesteśmy gotowi. Mamy ok. 900 km infrastruktury o najwyższym standardzie, z czego ponad połowa to drogi odseparowane od ruchu samochodowego. Do tego bogata sieć szlaków rowerowych o różnym poziomie trudności oraz 200 certyfikowanych Miejsc Przyjaznych Rowerzystom. Szansą na prezentację walorów Małopolski, w tym rowerowych, są odbywające się pod koniec czerwca III igrzyska europejskie. W Krynicy-Zdroju odbędą się zawody w kolarstwie górskim (MTB XCO) natomiast w Krzeszowicach w konkurencji BMX. To niejedyne wydarzenia rowerowe, na które do Małopolski zapraszamy miłośników jazdy na dwóch kółkach.

Tomasz Dobrowolski, pełnomocnik prezydenta miasta Bydgoszczy ds. projektu marki Aktywne Miasta

Od pięciu lat Bydgoszcz organizuje największą ogólnopolską imprezę: Rowerową Stolicę Polski.

W 2022 r. do zabawy przystąpiło rekordowe 56 miast prezydenckich, 48 tys. rowerzystów z całego świata, którzy tylko w czerwcu wykręcili 8 mln km! W tym roku rozszerzamy RSP o rywalizacje gmin.

Duże zmiany w 2023 r. zajdą na Śródmieściuy. Przybędzie ulic, na których wprowadzony zostanie kontraruch rowerowy, część zyska kontrapasy. Wraz ze zmianami w strefie płatnego parkowania opracowywany jest projekt organizacji ruchu uwzględniający postulaty zgłaszane przez rowerzystów.

Około 8 mln zł planujemy wydać bezpośrednio na drogi rowerowe. Trafią one między innym na projekt i budowę trasy rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje, kontynuację robót przy ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Fordońskiej, dokończenie prac przy ul. Jeździeckiej. Równocześnie realizowane będą dodatkowe inwestycje rowerowe wybrane bezpośrednio przez mieszkańców w bydgoskim budżecie obywatelskim o łącznej wartości około 7 mln zł.

Marcin Dworak, Pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności

Pod kątem rozwijania infrastruktury rowerowej to będzie bardzo pracowity rok. Przechodzimy z fazy planowania do etapu realizacji. Chcemy, aby rower był w metropolii wykorzystywany jako pełnoprawny środek transportu, nie tylko rekreacji.

To nie lada wyzwanie, ze względu na duży obszar metropolii i jej policentryczny charakter. Ale też odległości między poszczególnymi miastami nie są duże: z centrum Sosnowca do centrum Katowic mamy 7 km. Dystans idealny dla roweru. Miasta te połączy jedna z Velostrad – sieci 120 km szybkich dróg rowerowych, możliwie odseparowanych od ruchu aut. W Katowicach rozpocznie się też budowa pierwszego odcinka Velostrady w kierunku Mysłowic.

Nowy rok to również początek obowiązywania zaktualizowanych standardów i wytycznych realizowania infrastruktury rowerowej. Mają one na celu wprowadzenie jednolitych zasad w planowaniu, projektowaniu i wykorzystaniu infrastruktury.

Na początku roku planujemy wyłonić firmę, która uruchomi Rower Metropolitalny, publiczny system wypożyczalni rowerów, zintegrowany z taryfą Zarządu Transportu Metropolitalnego. Docelowo będzie się on składał z 1000 stacji oraz około 8000 rowerów IV generacji. Będzie to jeden z największych systemów w Europie.

Piotr Kisiel, dyrektor Departamentu Edukacji, Sportu, Turystyki i Spraw Zagranicznych, Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego

W 2022 r. w naszym regionie odbyły się Pierwsze Gravelowe Mistrzostwa Polski oraz Tour de Pologne, co potwierdza atrakcyjność województwa zarówno dla amatorów, jak i zawodowców. 2023 r. także będzie obfitował w szereg wydarzeń tego typu: MTBCROSS MARATON dla miłośników kolarstwa górskiego, Otwarcie Sezonu Rowerowego na Jeleniowskich Ścieżkach – połączone z zawodami pn. Jeleniowskie Enduro MTB 2023, wrześniowy II Piknik Rowerowy.

W puli środków unijnych w programie Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego ok. 270 mln zł ma być przeznaczone właśnie na budowę i rozwój infrastruktury rowerowej (zarówno w ramach mobilności miejskiej, jak i zwiększenia dostępności regionu). Pierwsze nabory do realizacji tych inwestycji będą miały miejsce właśnie w 2023 r.

Do końca br. ma zostać zakończona budowa drogi dla rowerów z miejscowości Prząsław do Nagłowic, która połączy się z istniejącą ścieżką rowerową prowadzącą do granicy z województwem śląskim. To fragment trasy rowerowej nr 154 długości ok. 23 km. Zakończy się, ale też i rozpocznie, wiele mniejszych inwestycji, np. w Kielcach, Ostrowcu Świętokrzyskim, Sandomierzu, Starachowicach. Kontynuowana będzie budowa międzynarodowej trasy EuroVelo 11 z Wiślicy do Pińczowa.

Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego

Co roku przybywa nam nowych i atrakcyjnych tras. Taki będzie też 2023 r. Jako samorząd województwa realizujemy projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, która ma ponad 1100 km! Gotowe jest 630 km. Hitem ostatnich wakacji było otwarcie polsko-niemieckiej rowerowej przeprawy przez Odrę. Do Siekierek można wygodnie dojechać Trasą Pojezierzy Zachodnich i dalej pomknąć na Berlin. Pięknie jest też na transgranicznej trasie wokół Zalewu Szczecińskiego. Finalizujemy również inwestycje na Velo Baltica. Niedawno skończyliśmy odcinki Wisełka–Międzywodzie, a teraz budowany jest Dziwnówek–Łukęcin. Za kilka miesięcy zaprosimy też na nowiutkie 10 km TPZ, brzegiem jeziora Pile. Przed wakacjami gotowe będą nowe drogi rowerowe m.in. w Karlinie, okolicach Mielna, Białogardu czy Myśliborza. Największą inwestycją lat 2023–2024 będzie 60 km szlaku Złocieniec–Wałcz, co ułatwi dojazd np. z Poznania do Kołobrzegu.

Z myślą o miłośnikach aktywnego wypoczynku stworzyliśmy aplikację – mapę wszystkich dróg rowerowych województwa. Kolejna inicjatywa to system rekomendacji miejsc przyjaznych rowerzystom. Regularnie organizujemy też rajdy rowerowe – w tym roku planujemy ich co najmniej sześć.

Marcin Drogorób, dyrektor Departamentu Sportu i Turystyki, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

2023 r. w województwie kujawsko-pomorskim jest Rokiem Mikołaja Kopernika. Tak jak Kopernik ruszył Ziemię, my poruszymy w tym roku jak najwięcej rowerowych kół na Kujawach i Pomorzu. Kosmiczna energia napędzi cykl rajdów „Kujawsko-Pomorskie na rowery”. Ale okazji do kręcenia kilometrów będzie jeszcze wiele: kopernikański rajd rowerowy (ok. 200 km na trasie Toruń–Frombork–Toruń, 25–28 maja); Międzynarodowy Wyścig Kolarski Kobiet Szlakiem Królewny Anny Wazówny; Rowerowa Sztafeta Jakubowa (ok. 90-km trasa Toruń–Kruszwica i dalej do Mogilna). W tym roku kładziemy nacisk na bezpieczeństwo rowerzystów: podczas imprez zorganizujemy pokazy udzielania pierwszej pomocy, a uczestników wyposażymy w odblaskowe gadżety. Będzie to rok kontynuacji rozbudowy sieci dróg. Nadrzędnym celem samorządu województwa jest połączenie siecią tras rowerowych pięciu miast prezydenckich (Bydgoszczy, Grudziądza, Inowrocławia, Torunia i Włocławka) oraz naszych uzdrowisk (Ciechocinek, Inowrocław, Wieniec). Otworzą się nowe możliwości dla fanów Wiślanej Trasy Rowerowej. Rozpoczną się też realizacje projektów budowy dróg rowerowych do parków krajobrazowych i rejonów atrakcyjnych turystycznie.

Piotr Kalisz, pełnomocnik marszałka województwa śląskiego ds. polityki rowerowej

W latach 2021–2022 pracowaliśmy m.in. nad przygotowaniem „Regionalnej polityki rowerowej”, aktualizacją „Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej” (wspólnie z Metropolią GZM), przygotowaniem „Wytycznych projektowych dróg dla rowerów” na drogach wojewódzkich (wspólnie z ZDW w Katowicach), odpowiednimi zapisami w Regionalnym Planie Transportowym, programie Fundusze Europejskie dla Województwa Śląskiego oraz Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji. Wierzę, że w 2023 r. zostaną ogłoszone pierwsze konkursy na dofinansowanie budowy regionalnych tras rowerowych, co pozwoli rozpocząć promocję mobilności rowerowej. W naszym województwie mamy największe w Polsce natężenie ruchu samochodowego i każde auto mniej na naszych drogach, to czystszy, cichszy i zdrowszy region. W ramach działań promocyjnych Urząd planuje kontynuowanie spotkań z „oficerami rowerowymi” z gmin i powiatów, uczestnictwo w ogólnopolskich i światowych wydarzeniach rowerowych, a może także organizację ogólnopolskiej konferencji rowerowej w Katowicach. Wierzę, że 2023 r. będzie dla nas przełomowy.

Marcin Wójcik, główny specjalista, dział ds. projektów międzynarodowych i zrównoważonej mobilności

Z perspektywy Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie najważniejszym wydarzeniem 2023 r. będzie uruchomienie pierwszej w Polsce długoterminowej wypożyczalni rowerów pod nazwą LajkBike. Pierwszych 500 granatowych miejskich rowerów, wyposażonych w trzy biegi, bagażnik i podwójne zapięcie (o-lock wraz z łańcuchem), trafi do mieszkanek i mieszkańców już w marcu. W styczniu rozstrzygnie się, czy i kiedy ofertę wzbogacą rowery elektryczne (trwa przetarg).

Ale nic nie znaczy dla rozwoju ruchu rowerowego tyle, co dobra infrastruktura. Gmina miejska Kraków kontynuuje swoje działania na tym polu. W 2023 r. zwiększą się możliwości mieszkańców północnej części Krakowa. Nowe DDR prowadzić będą aż do północnych granic miasta. 14 km nowych tras powstanie też w ramach modernizacji wałów Wisły i Dłubni. Wyzwaniem będzie połączenie odcinków Wiślanej Trasy Rowerowej, gdzie na przeszkodzie stoją kwestie własnościowe terenów. Więcej szczęścia ma już budowana nowa przeprawa przez Wisłę „przyklejona” do mostu kolejowego, która pozwoli na bezpieczne ominięcie nieprzyjaznej dla ruchu rowerowego ul. Limanowskiego.

Magdalena Opyd, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego

Małopolska jest liderem w zakresie budowy tras rowerowych i tę pozycję mamy zamiar utrzymać zarówno w 2023 r., jak i w kolejnych latach. W obszarze infrastruktury priorytetem jest dla nas oddanie do użytku wszystkich tras VeloMałopolska. Trasa VeloDunajec jest gotowa w 80 proc., ale już zdobywa uznanie zarówno turystów, jak i ekspertów – w 2022 r. została wyróżniona przez Polską Organizację Turystyczną. Dlatego to, na co chcemy położyć teraz nacisk, to zaproszenie turystów polskich i zagranicznych do Małopolski na rowery. Jesteśmy gotowi. Mamy ok. 900 km infrastruktury o najwyższym standardzie, z czego ponad połowa to drogi odseparowane od ruchu samochodowego. Do tego bogata sieć szlaków rowerowych o różnym poziomie trudności oraz 200 certyfikowanych Miejsc Przyjaznych Rowerzystom. Szansą na prezentację walorów Małopolski, w tym rowerowych, są odbywające się pod koniec czerwca III igrzyska europejskie. W Krynicy-Zdroju odbędą się zawody w kolarstwie górskim (MTB XCO) natomiast w Krzeszowicach w konkurencji BMX. To niejedyne wydarzenia rowerowe, na które do Małopolski zapraszamy miłośników jazdy na dwóch kółkach.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rok rowerowy na Pomorzu Zachodnim
Materiał partnera
Katowice przesiadają się na rower
Rowerem przez Polskę
Rower publiczny wymyślony na nowo
Materiał partnera
Milion wykręconych kilometrów
Rowerem przez Polskę
Wiceprezydent Gdańska: Rower jest świetnym uzupełnieniem komunikacji publicznej