Za nami pierwszy szczyt rowerowy w Polsce

25 października w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbył się pierwszy szczyt rowerowy Polish Bicycle Summit.

Publikacja: 01.11.2022 11:07

Uczestnicy Polish Bicycle Summit na tle portretów polskich mistrzów olimpijskich

Uczestnicy Polish Bicycle Summit na tle portretów polskich mistrzów olimpijskich

Foto: N.Bryl/roweremzdzieckiem.pl

Szczyt był swoistym ukoronowaniem akcji społecznej zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą Życie Regionów” – „Rowerem przez Polskę”. W jej ramach, od 23 maja bieżącego roku, na łamach „Rzeczpospolitej” oraz w serwisie regiony.rp.pl eksperci i entuzjaści dwóch kółek prowadzili dyskusję o polityce transportowej miast i regionów, w tym polityce rowerowej, która w ostatnim czasie w widoczny sposób zyskuje na znaczeniu. W dobie kryzysu energetycznego i szalejącej inflacji nikt już nie ma złudzeń, że potrzebujemy stabilnego i zrównoważonego systemu transportowego. Rower jako jeden z najtańszych i najefektywniejszych sposobów poruszania się na pewno będzie jego ważnym elementem.

W publikacjach nie zapomniano o rozrywce. Rower to także sport oraz turystyka. Dlatego na łamach „Rzeczpospolitej” prezentowano najlepsze trasy i szlaki rowerowe przez najpiękniejsze zakątki Polski.

Debata Rowerowe rewolucje ambasadorów najbardziej rowerowych krajów Europy

Debata Rowerowe rewolucje ambasadorów najbardziej rowerowych krajów Europy

N.Bryl/roweremzdzieckiem.pl

Po wielu miesiącach publikacji przyszedł czas na podsumowanie, którym był szczyt rowerowy Polish Bicycle Summit. – Jesteśmy tutaj, bo połączyła nas jedna bardzo ważna rzecz. Rowery. Każdy, kto dzisiaj się tutaj znalazł, jest w jakimś sensie z nimi związany. Nie tylko jako użytkownik, ale w przypadku wielu z obecnych osób jako ambasador zmian rowerowych w Polsce – mówiła podczas otwarcia spotkania Hanna Wawrowska, inicjatorka Polish Bicycle Summit i akcji społecznej „Rowerem przez Polskę".

– Zawsze chętnie wspieramy i uczestniczymy we wszystkich inicjatywach skierowanych do środowiska kolarskiego. W imieniu Polskiego Związku Kolarskiego z przyjemnością witamy na Polish Bicycle Summit – dodał Grzegorz Botwina, prezes Polskiego Związku Kolarskiego, współorganizator Polish Bicycle Summit.

Przykład płynie z zagranicy

Szczyt Polish Bicycle Summit rozpoczął się od debaty ambasadorów najbardziej rowerowych krajów Europy. Państw, które śmiało można uznać za flagowe przykłady dobrze zorganizowanego i przemyślanego systemu transportowego opartego w dużej mierze na dwóch kółkach. W panelu wystąpili: Daphne Bergsma, ambasador Holandii; Päivi Laine, ambasador Finlandii; Jurge Loo, konsul i attaché kulturalny ambasady Estonii, oraz Anna Krupka, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Łukasz Kubacki z UW testuje rower dla osób z niepełnosprawnościami, skonstruowany przez Jarosława Ro

Łukasz Kubacki z UW testuje rower dla osób z niepełnosprawnościami, skonstruowany przez Jarosława Rolę (z tyłu), paraolimpijczyka

H.Waw.

Przekaz dyskusji był jasny i wart podkreślenia, gdyż kontrastuje ze stale obecnym w Polsce przeświadczeniem, że rower to zabawka, z której z wiekiem się wyrasta. Wystarczy przytoczyć słowa ambasador Holandii, która podkreślała, że „jazda rowerem jest dla każdego. Niezależnie od tego, kim jesteśmy, jaki zawód wykonujemy i ile mamy lat”. Rower to narzędzie służące do codziennego transportu. Takie samo jak komunikacja miejska czy samochody.

Paneliści zwracali także uwagę na inny aspekt, który także często pojawia się w Polsce podczas dyskusji. Jazda na dwóch kółkach nie jest sezonowa. Doskonałym przykładem jest tutaj Finlandia, która bardziej kojarzy się z nartami niż rowerami. Päivi Laine, ambasador Finlandii, podkreślała tutaj, że jest to efekt dwóch czynników. Z jednej strony mentalności, z drugiej infrastruktury. Warto zaznaczyć, że w Finlandii są dedykowane służby, których zadaniem jest np. odśnieżanie DDR-ów w zimie. W efekcie często są one czystsze i bardziej przejezdne niż sąsiadujące z nimi drogi.

Jak zachęcić do jazdy rowerem mieszkańców? Debata oficerów rowerowych

Jak zachęcić do jazdy rowerem mieszkańców? Debata oficerów rowerowych

mat. pras.

A jak prezentuje się sytuacja nad Wisłą? Z roku na rok jest coraz lepiej, o czym mówiła Anna Krupka. Sekretarz stanu w resorcie sportu i turystyki wskazywała, że „jazda na rowerze nie jest jeszcze dominującym sposobem na życie, ale wszystko przed nami”. Widać to np. w zmianach, jakie zachodzą w infrastrukturze rowerowej.

Najbardziej rowerowe regiony Polski

Z zagranicy przenosimy się do kraju. Jak zmienia się rowerowa polska? O tym rozmawiano w dalszej części Polish Bicycle Summit. W drugim panelu szczytu „Polityka transportowa miast i regionów, w tym polityka rowerowa. Gdzie jesteśmy?” wzięli udział przedstawiciele władz jednostek samorządu terytorialnego oraz działacze organizacji społecznych.

W dyskusji wystąpili: Tomasz Dobrowolski, pełnomocnik rowerowy prezydenta „Rowerowa stolica Polski” – Bydgoszcz; Arkadiusz Ptak, burmistrz Pleszewa; Franciszek Sterczewski, poseł na Sejm RP; Karol Kieliszek, kierownik referatu ds. mobilności aktywne Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością Urzędu Miasta Lublin; Wiesław Bełz, prezes stowarzyszenia Rowerowe Katowice; Milan Rzepkowski, przedstawiciel województwa warmińsko-mazurskiego, zespół ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP, oraz Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności.

Debata Polityka transportowa miast i regionów, w tym polityka rowerowa. Gdzie jesteśmy?

Debata Polityka transportowa miast i regionów, w tym polityka rowerowa. Gdzie jesteśmy?

N.Bryl/roweremzdzieckiem.pl

W trzecim panelu przyjrzeliśmy się sytuacji z punktu widzenia sportowców i turystyki. W dyskusji „Rozwój aktywności fizycznej, korzyści płynące z aktywności fizycznej. Co nam dają rowery?” głos zabrali paraolimpijczycy, olimpijczycy, przedstawiciele związków sportowych oraz organizacji turystycznych. W panelu wystąpili: Grzegorz Botwina, prezes Polskiego Związku Kolarskiego; Łukasz Szeliga, prezes Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego; Zbigniew Matyszczak, Rowerowe Katowice, Polski Związek Niewidomych; Krzysztof Maksel, olimpijczyk, wicemistrz Europy, zdobywca Pucharu Świata; Wojciech Norkowski, przedstawiciel Polskiej Organizacji Turystycznej, Zbigniew Matyszczak, członek zarządu K.G.C. Polskiego Związku Niewidomych oraz Jarosław Rola, paraolimpijczyk, twórca marki One Sport – rowery dla osób z niepełnosprawnościami.

Rozwój aktywności fizycznej, korzyści płynące z aktywności fizycznej. Co nam dają rowery?

Rozwój aktywności fizycznej, korzyści płynące z aktywności fizycznej. Co nam dają rowery?

N.Bryl/roweremzdzieckiem.pl

W czwartej dyskusji spotkali się ambasadorzy akcji „Rowerem przez Polskę”: „Jeżdżę rowerem, bo...”. W rozmowie wzięli udział: Marcin Duma, prezes IBRiS; Napoleon Bryl, roweremzdzieckiem.pl; Waldemar Sadowski, „Rowerowe sygnały”; Piotr Rutkowski, zastępca rzecznika prasowego mBanku, współorganizator wyścigu rowerowego Sudovia Gravel.

W ostatnim panelu rozmawiano na temat polityki rowerowej z punktu widzenia codziennych użytkowników. Osób, dla których rower to z jednej strony sport i rekreacja, ale z drugiej, także codzienny środek transportu. W panelu „Co możemy zrobić? Jak zachęcić do jazdy rowerem mieszkańców?” wystąpili: Marcin Wójcik, oficer rowerowy Krakowa; Piotr Kalisz, pełnomocnik marszałka województwa śląskiego ds. polityki rowerowej; Jakub Dybalski, rzecznik ZDM Warszawa; Wanda Nowotarska, pełnomocnik marszałka woj. zachodnio-pomorskiego ds. komunikacji rowerowej; Sylwia Skuta, oficer rowerowy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego; Joanna Matuszczyk, kierownik zespołu ds. rozwoju ruchu rowerowego, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Debata ambasadorów akcji „Rzeczpospolitej” „Rowerem przez Polskę”. Skąd ta pasja?

Debata ambasadorów akcji „Rzeczpospolitej” „Rowerem przez Polskę”. Skąd ta pasja?

N.Bryl/roweremzdzieckiem.pl

Oprócz wymienionych debat uczestnicy Polish Bicycle Summit mieli także przyjemność wysłuchać dwóch prezentacji. Pierwszą z nich była opowieść o wyprawie rowerowej przez USA, którą odbył Rafał Jurkowlaniec, b. wojewoda i marszałek woj. dolnośląskiego, prezes Dolnośląskiego Związku Kolarskiego. Drugą było wystąpienie prof. Leszka Sibilskiego, inicjatora światowego Dnia Roweru, który przybliżył, jak Światowy dzień Roweru ogłoszony przez ONZ może zwiększyć zrównoważoną aktywną mobilność w Polsce.

Rowerowe pasje podróżnicze – Rafał Jurkowlaniec o podróży rowerem po USA

Rowerowe pasje podróżnicze – Rafał Jurkowlaniec o podróży rowerem po USA

N.Bryl/roweremzdzieckiem.pl

Szczyt był swoistym ukoronowaniem akcji społecznej zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą Życie Regionów” – „Rowerem przez Polskę”. W jej ramach, od 23 maja bieżącego roku, na łamach „Rzeczpospolitej” oraz w serwisie regiony.rp.pl eksperci i entuzjaści dwóch kółek prowadzili dyskusję o polityce transportowej miast i regionów, w tym polityce rowerowej, która w ostatnim czasie w widoczny sposób zyskuje na znaczeniu. W dobie kryzysu energetycznego i szalejącej inflacji nikt już nie ma złudzeń, że potrzebujemy stabilnego i zrównoważonego systemu transportowego. Rower jako jeden z najtańszych i najefektywniejszych sposobów poruszania się na pewno będzie jego ważnym elementem.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rok rowerowy na Pomorzu Zachodnim
Materiał partnera
Katowice przesiadają się na rower
Rowerem przez Polskę
Rower publiczny wymyślony na nowo
Materiał partnera
Milion wykręconych kilometrów
Rowerem przez Polskę
Wiceprezydent Gdańska: Rower jest świetnym uzupełnieniem komunikacji publicznej