Jeszcze w tym roku mają one przyspieszyć na Grochowie oraz na trasie prowadzącej przez Kercelak na Woli. Zielone światło będzie się zapalać na odcinkach o długości 6 kilometrów.

Zielona fala, która działa już na 160 z 255 skrzyżowań z tramwajami w Warszawie, ma docelowo objąć całe miasto. Teraz wprowadzenie systemu priorytetu dla jadącego tramwaju będzie dotyczyć dwóch szczególnie ruchliwych tras. Na liczącym blisko 3,5 kilometra ciągu ulic Towarowej i Okopowej od Placu Zawiszy przez Kercelak do ronda Babka tramwaje będą miały priorytet w 12 miejscach, gdzie znajduje się sygnalizacja świetlna. Z kolei na ulicy Grochowskiej od ronda Wiatraczna do pętli na Gocławiu zielone światło dla nadjeżdżającego tramwaju będzie się zapalało na 6 skrzyżowaniach. Oznacza to, że dla pasażerów linii nr 9 podróż na całej trasie będzie mogła się skrócić nawet o 10 minut.

Celem 90 proc. skrzyżowań

Prace związane z wdrożeniem priorytetów na Grochowie oraz między Placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Babka potrwają do końca roku. Będą kosztowały 576 tys. zł. Wykonawcą jest firma Siemens Mobilty.

CZYTAJ TAKŻE: Komunikacja publiczna po nowemu. Ma być znacznie wygodniej

Jeśli obecnie zielona fala działa na 63 proc. warszawskich skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje, to do końca obecnego roku ten udział zwiększy się do 75 proc. – Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań – zapowiada stołeczny Urząd Miasta.

Przy budowie zielonej fali stosowane będą rozwiązania oparte o lokalizację pojazdów poprzez system GPS. Spółka Tramwaje Warszawskie jest jedynym operatorem w Polsce wykorzystującym technologię tzw. wirtualnej lokalizacji GPS, pozwalającą usprawnić system i obniżyć jego koszty. Jeśli dawniej do budowy zielonej fali konieczne było układanie podziemnej instalacji wzdłuż torów i montowanie czujników wykrywających nadjeżdżające pojazdy, to obecnie roboty instalacyjne ograniczają się do samego skrzyżowania. W rezultacie koszty – tylko na jednych światłach – spadają o kilkaset tysięcy złotych.

Inwestycje w usprawnienie ruchu tramwajowego w Warszawie realizowano już od 2014 r. Linia nr 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a linia nr 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minuty, natomiast przejazd linią nr 2 z Nowodworów do metra Młociny – o 5 minut. Na tej ostatniej udało się skrócić czas przejazdu aż o jedną czwartą. – Z prędkością komunikacyjną ok. 30 kilometrów na godzinę to jedna z najszybszych linii tramwajowych w Polsce – informują Tramwaje Warszawskie.

Nowe linie, nowocześniejszy tabor

Warszawa realizuje teraz gigantyczny program inwestycyjny w rozbudowę komunikacji tramwajowej. W perspektywie do 2023 r. zaplanowana jest budowa 13 kilometrów nowych tras. Najważniejszą jest linia w kierunku Wilanowa.  Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. – Wkrótce podpiszemy umowę na kolejną ponad 2,5-kilometrową trasę na Woli. Jesteśmy po aukcji elektronicznej, dzięki której będzie można wybrać najkorzystniejszą ofertę – powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Spółka rozbudowuje również tabor: odbiera 123 nowe tramwaje zamówione w koreańskiej firmie Hyundai Rotem – jednego z największych producentów pojazdów szynowych na świecie. Najdłuższe będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż najpopularniejsze w stolicy tramwaje niskopodłogowe. W każdym będzie mogło podróżować nawet 240 osób.

Na usprawnienie i rozwój komunikacji tramwajowej stawiają również inne miasta. W Gdańsku trasa Nowa Politechniczna połączy istniejącą infrastrukturę tramwajową w dzielnicy Piecki-Migowo z Wrzeszczem, W Krakowie powstaje 4,5-kilometrowa linia do Mistrzejowic, która ma być pierwszą w Polsce tak dużą inwestycją transportową realizowaną w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

We Wrocławiu w połowie tego roku włączono do ruchu 2 kilometry nowego torowiska i 5 nowych peronów pierwszego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia w ostatnich latach. Natomiast w Poznaniu w przyszłym roku planowane jest zakończenie prac przy budowie linii tramwajowej na Naramowice. – To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiedział prezydent miasta Jacek Jaśkowiak.