Przy budowie zielonej fali stosowane będą rozwiązania oparte o lokalizację pojazdów poprzez system GPS. Spółka Tramwaje Warszawskie jest jedynym operatorem w Polsce wykorzystującym technologię tzw. wirtualnej lokalizacji GPS, pozwalającą usprawnić system i obniżyć jego koszty. Jeśli dawniej do budowy zielonej fali konieczne było układanie podziemnej instalacji wzdłuż torów i montowanie czujników wykrywających nadjeżdżające pojazdy, to obecnie roboty instalacyjne ograniczają się do samego skrzyżowania. W rezultacie koszty – tylko na jednych światłach – spadają o kilkaset tysięcy złotych.
Inwestycje w usprawnienie ruchu tramwajowego w Warszawie realizowano już od 2014 r. Linia nr 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a linia nr 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minuty, natomiast przejazd linią nr 2 z Nowodworów do metra Młociny – o 5 minut. Na tej ostatniej udało się skrócić czas przejazdu aż o jedną czwartą. – Z prędkością komunikacyjną ok. 30 kilometrów na godzinę to jedna z najszybszych linii tramwajowych w Polsce – informują Tramwaje Warszawskie.
Nowe linie, nowocześniejszy tabor
Warszawa realizuje teraz gigantyczny program inwestycyjny w rozbudowę komunikacji tramwajowej. W perspektywie do 2023 r. zaplanowana jest budowa 13 kilometrów nowych tras. Najważniejszą jest linia w kierunku Wilanowa. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. – Wkrótce podpiszemy umowę na kolejną ponad 2,5-kilometrową trasę na Woli. Jesteśmy po aukcji elektronicznej, dzięki której będzie można wybrać najkorzystniejszą ofertę – powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Spółka rozbudowuje również tabor: odbiera 123 nowe tramwaje zamówione w koreańskiej firmie Hyundai Rotem – jednego z największych producentów pojazdów szynowych na świecie. Najdłuższe będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż najpopularniejsze w stolicy tramwaje niskopodłogowe. W każdym będzie mogło podróżować nawet 240 osób.
Na usprawnienie i rozwój komunikacji tramwajowej stawiają również inne miasta. W Gdańsku trasa Nowa Politechniczna połączy istniejącą infrastrukturę tramwajową w dzielnicy Piecki-Migowo z Wrzeszczem, W Krakowie powstaje 4,5-kilometrowa linia do Mistrzejowic, która ma być pierwszą w Polsce tak dużą inwestycją transportową realizowaną w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
We Wrocławiu w połowie tego roku włączono do ruchu 2 kilometry nowego torowiska i 5 nowych peronów pierwszego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia w ostatnich latach. Natomiast w Poznaniu w przyszłym roku planowane jest zakończenie prac przy budowie linii tramwajowej na Naramowice. – To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiedział prezydent miasta Jacek Jaśkowiak.