Są ronda, teraz czas na kina

III miejsce w kategorii miasta na prawach powiatu

Publikacja: 19.07.2011 10:08

Władze Leszna na razie postawiły na rozwój infrastruktury drogowej

Władze Leszna na razie postawiły na rozwój infrastruktury drogowej

Foto: Fotorzepa, bartosz jankowski Bartosz Jankowski, Bartosz Jankowski

Inwestycje w drogi, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i mieszkań komunalnych oraz zakup nowoczesnych autobusów miejskich. To wszystko spowodowało, że blisko 65-tysięczne Leszno, szczycące się od prawie pół wieku posiadaniem praw miejskich, znalazło się w czołówce rankingu „Rzeczpospolitej".

Prezydent miasta Tomasz Malepszy nie ukrywa dumy z działań, jakie wspólnie ze współpracownikami podejmuje. – Wymieniliśmy autobusy miejskie na zupełnie nowe i dziś mamy najnowocześniejszy tabor miejski w kraju. Wspólnie z 17 okolicznymi gminami budujemy ekologiczne wysypisko, zakład rekultywacji i pozyskiwania energii elektrycznej z odpadów. Stawiamy na innowacyjność, budując za 11 mln zł strefę, która ma się stać inkubatorem przedsiębiorczości – wymienia.

Z tej ostatniej inicjatywy jest szczególnie dumny – 6 mln zł, jakie dała na ten cel Unia Europejska, wspólnie z wkładem z budżetu miasta przeznaczono na wybudowanie budynku o powierzchni 4 tys. mkw. – Chcemy, aby innowacyjne firmy miały możliwość zakupu powierzchni w strefie po preferencyjnej cenie 60 zł za metr – mówi prezydent. – Nie chcemy jednak inwestorów, którzy – tak jak jeden obcokrajowiec, który się do mnie zgłosił – prowadziliby tam np. produkcję torebek foliowych. Na razie więc hala stoi pusta, choć jest już gotowa na przyjęcie biznesmenów.

A nowe miejsca pracy są w Lesznie potrzebne. Właśnie likwidowane są dwie spółki produkujące części do japońskich fabryk: SEWS Polska i SEWS Components Europe Polska. Pracę straci ponad 1,1 tys. osób, które dołączą do zarejestrowanych już 2,4 tys. bezrobotnych. – Ludzie muszą sobie radzić sami, w urzędzie pracy jest 350 ofert do wzięcia od zaraz, może nie są to propozycje marzeń, ale są – uważa Malepszy. Dodaje, że miasto dba o najuboższych – właśnie oddało do użytku 24 nowe komunalne lokale mieszkalne.

Mieszkańcy miasta przyznają, że w ostatnim czasie Leszno zaczęło przypominać ogromny plac budowy. Powstają nowe ronda, liczne markety, galerie. Niestety, część z nich się martwi, że ogromne pieniądze przeznaczane na ten cel mogłyby być wydawane lepiej, a drogi – zamiast do prywatnych galerii – budowane na osiedlach.

– Miasto postawiło chyba sobie za cel przebudowanie skrzyżowań – mówi jeden z mieszkańców. – Tylu rond co u nas nie ma prawdopodobnie nigdzie. I dobrze, ale dlaczego buduje się kamienne murki dookoła, skoro w Londynie wystarczy wymalować na ulicy pasy za o wiele mniejsze pieniądze? Nie ma za to środków na nowe lodowisko, kręgielnię, kino. Letni amfiteatr został rozebrany, zamiast wyremontowany, a z zoo wywozi się zwierzęta.

Prezydent Malepszy nie podziela jednak tego sceptycyzmu. – Leszno ma być miastem bezpiecznym, a sprawę budowy rond zostawmy fachowcom, którzy się na tym znają – przekonuje. W jego ocenie lodowisko miastu nie jest potrzebne – lepiej inwestować w przyszkolne obiekty sportowe. Z zoo zaś usunięto tylko zwierzęta niebezpieczne, bo nie spełnia ono warunków do przetrzymywania takich stworzeń.

Swój pomysł na rozwój Leszna ma przewodniczący rady miejskiej Tadeusz Pawlaczyk. – Straciliśmy estetykę, buduje się ronda, a główne ulice w centrum są w opłakanym stanie. Miasto rozwija się nierównomiernie – mówi. W jego ocenie Leszno ma potencjał, aby stać się miastem, w którym kwitną sport i kultura, rozwijają się firmy, trzeba tylko bardziej racjonalnie rozdzielać pieniądze. – Chcemy uregulować prawa własności na lotnisku w Strzyżewicach i bardziej wypromować sport szybowcowy. Stworzyć leszczyńskie centrum nauki i program rozwoju koszykówki oraz piłki nożnej dla młodzieży – planuje.

—Elżbieta Glapiak

Inwestycje w drogi, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i mieszkań komunalnych oraz zakup nowoczesnych autobusów miejskich. To wszystko spowodowało, że blisko 65-tysięczne Leszno, szczycące się od prawie pół wieku posiadaniem praw miejskich, znalazło się w czołówce rankingu „Rzeczpospolitej".

Prezydent miasta Tomasz Malepszy nie ukrywa dumy z działań, jakie wspólnie ze współpracownikami podejmuje. – Wymieniliśmy autobusy miejskie na zupełnie nowe i dziś mamy najnowocześniejszy tabor miejski w kraju. Wspólnie z 17 okolicznymi gminami budujemy ekologiczne wysypisko, zakład rekultywacji i pozyskiwania energii elektrycznej z odpadów. Stawiamy na innowacyjność, budując za 11 mln zł strefę, która ma się stać inkubatorem przedsiębiorczości – wymienia.

Pozostało 81% artykułu
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy