Są ronda, teraz czas na kina

III miejsce w kategorii miasta na prawach powiatu

Publikacja: 19.07.2011 10:08

Władze Leszna na razie postawiły na rozwój infrastruktury drogowej

Władze Leszna na razie postawiły na rozwój infrastruktury drogowej

Foto: Fotorzepa, bartosz jankowski Bartosz Jankowski, Bartosz Jankowski

Inwestycje w drogi, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i mieszkań komunalnych oraz zakup nowoczesnych autobusów miejskich. To wszystko spowodowało, że blisko 65-tysięczne Leszno, szczycące się od prawie pół wieku posiadaniem praw miejskich, znalazło się w czołówce rankingu „Rzeczpospolitej".

Prezydent miasta Tomasz Malepszy nie ukrywa dumy z działań, jakie wspólnie ze współpracownikami podejmuje. – Wymieniliśmy autobusy miejskie na zupełnie nowe i dziś mamy najnowocześniejszy tabor miejski w kraju. Wspólnie z 17 okolicznymi gminami budujemy ekologiczne wysypisko, zakład rekultywacji i pozyskiwania energii elektrycznej z odpadów. Stawiamy na innowacyjność, budując za 11 mln zł strefę, która ma się stać inkubatorem przedsiębiorczości – wymienia.

Z tej ostatniej inicjatywy jest szczególnie dumny – 6 mln zł, jakie dała na ten cel Unia Europejska, wspólnie z wkładem z budżetu miasta przeznaczono na wybudowanie budynku o powierzchni 4 tys. mkw. – Chcemy, aby innowacyjne firmy miały możliwość zakupu powierzchni w strefie po preferencyjnej cenie 60 zł za metr – mówi prezydent. – Nie chcemy jednak inwestorów, którzy – tak jak jeden obcokrajowiec, który się do mnie zgłosił – prowadziliby tam np. produkcję torebek foliowych. Na razie więc hala stoi pusta, choć jest już gotowa na przyjęcie biznesmenów.

A nowe miejsca pracy są w Lesznie potrzebne. Właśnie likwidowane są dwie spółki produkujące części do japońskich fabryk: SEWS Polska i SEWS Components Europe Polska. Pracę straci ponad 1,1 tys. osób, które dołączą do zarejestrowanych już 2,4 tys. bezrobotnych. – Ludzie muszą sobie radzić sami, w urzędzie pracy jest 350 ofert do wzięcia od zaraz, może nie są to propozycje marzeń, ale są – uważa Malepszy. Dodaje, że miasto dba o najuboższych – właśnie oddało do użytku 24 nowe komunalne lokale mieszkalne.

Mieszkańcy miasta przyznają, że w ostatnim czasie Leszno zaczęło przypominać ogromny plac budowy. Powstają nowe ronda, liczne markety, galerie. Niestety, część z nich się martwi, że ogromne pieniądze przeznaczane na ten cel mogłyby być wydawane lepiej, a drogi – zamiast do prywatnych galerii – budowane na osiedlach.

– Miasto postawiło chyba sobie za cel przebudowanie skrzyżowań – mówi jeden z mieszkańców. – Tylu rond co u nas nie ma prawdopodobnie nigdzie. I dobrze, ale dlaczego buduje się kamienne murki dookoła, skoro w Londynie wystarczy wymalować na ulicy pasy za o wiele mniejsze pieniądze? Nie ma za to środków na nowe lodowisko, kręgielnię, kino. Letni amfiteatr został rozebrany, zamiast wyremontowany, a z zoo wywozi się zwierzęta.

Prezydent Malepszy nie podziela jednak tego sceptycyzmu. – Leszno ma być miastem bezpiecznym, a sprawę budowy rond zostawmy fachowcom, którzy się na tym znają – przekonuje. W jego ocenie lodowisko miastu nie jest potrzebne – lepiej inwestować w przyszkolne obiekty sportowe. Z zoo zaś usunięto tylko zwierzęta niebezpieczne, bo nie spełnia ono warunków do przetrzymywania takich stworzeń.

Swój pomysł na rozwój Leszna ma przewodniczący rady miejskiej Tadeusz Pawlaczyk. – Straciliśmy estetykę, buduje się ronda, a główne ulice w centrum są w opłakanym stanie. Miasto rozwija się nierównomiernie – mówi. W jego ocenie Leszno ma potencjał, aby stać się miastem, w którym kwitną sport i kultura, rozwijają się firmy, trzeba tylko bardziej racjonalnie rozdzielać pieniądze. – Chcemy uregulować prawa własności na lotnisku w Strzyżewicach i bardziej wypromować sport szybowcowy. Stworzyć leszczyńskie centrum nauki i program rozwoju koszykówki oraz piłki nożnej dla młodzieży – planuje.

—Elżbieta Glapiak

Inwestycje w drogi, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i mieszkań komunalnych oraz zakup nowoczesnych autobusów miejskich. To wszystko spowodowało, że blisko 65-tysięczne Leszno, szczycące się od prawie pół wieku posiadaniem praw miejskich, znalazło się w czołówce rankingu „Rzeczpospolitej".

Prezydent miasta Tomasz Malepszy nie ukrywa dumy z działań, jakie wspólnie ze współpracownikami podejmuje. – Wymieniliśmy autobusy miejskie na zupełnie nowe i dziś mamy najnowocześniejszy tabor miejski w kraju. Wspólnie z 17 okolicznymi gminami budujemy ekologiczne wysypisko, zakład rekultywacji i pozyskiwania energii elektrycznej z odpadów. Stawiamy na innowacyjność, budując za 11 mln zł strefę, która ma się stać inkubatorem przedsiębiorczości – wymienia.

Pozostało 81% artykułu
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego