Świętokrzyskie chce regionalnego lotniska

Władze województwa chcą z dotacji unijnych na lata 2014–2020 zainwestować m.in. w rozwój lotniska w Masłowie i w modernizację linii kolejowych.

Publikacja: 07.06.2013 00:42

Świętokrzyskie chce regionalnego lotniska

Foto: Bloomberg

Włodarze regionu wynegocjowali w ostatnim tygodniu dodatkowe 58 mln euro unijnej pomocy na lata 2014–2020. Tym samym kwota, jaką województwo ma otrzymać na inwestycje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wzrosła do 1 mld 223,3 mln euro. Około 75 proc. trafi na inwestycje.

W tej perspektywie unijnej priorytetem władz samorządowych były inwestycje w infrastrukturę drogową. Dzięki dotacjom na lata 2007–2013 samorząd planuje wybudować w sumie 75 km dróg wojewódzkich, gminnych i powiatowych i zmodernizować kolejne 519 km tych tras.

– Niewątpliwie najważniejszą z inwestycji drogowych z zrealizowanych z dotacji na lata 2007–2013 była modernizacja z dotacji z programu Polska Wschodnia drogi z Chmielnika przez Staszów i Połaniec w kierunku Kolbuszowej wraz z mostem na Wiśle. Kiedy przyszedłem do urzędu, pieniądze na inwestycje infrastrukturalne zostały już podzielone. Okazało się, że na inwestycje w tory żadnych środków nie zarezerwowano – mówi Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego. – To się zmieni w nadchodzących siedmiu latach – zapowiada marszałek Maćkowiak.

Dzięki dotacjom na kończącą się perspektywę unijną samorząd kupił już cztery pociągi elektryczne. Kolejne sześć zostało zamówionych.

Plany przewidują również zakup kolejnych pociągów i budowę w nowej perspektywie torów. Ma powstać m.in. łącznica z linią CMK Włoszczowej w kierunku Częstochowy, zelektryfikowana będzie linia ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego. – Nad tą ostatnią inwestycją pracujemy wraz z województwem łódzkim. I dla nas, i dla województwa podkarpackiego  połączenie z systemem kolei dużych prędkości jest kluczowe – mówi marszałek Maćkowiak.

Jak wynika z projektu Strategii Województwa Świętokrzyskiego do roku 2020, jednym z kluczowych celów jest osiągnięcie standardów dróg ekspresowych S7 i S74, tak by umożliwić włączenie regionu do systemu autostrad. Konieczna jest również dalsza rozbudowa dróg krajowych nr 9, 42, 73, 78 i 79.

Na liście inwestycji, które władze województwa chcą zrealizować do 2020 roku, jest też budowa lotniska w Masłowie. – Do dzisiaj nie powstał przygotowany z wielkim rozmachem port lotniczy w Obicach pod Kielcami. Nie udało się uzyskać poparcia na finansowanie inwestycji z dotacji unijnych. Tymczasem mamy funkcjonujące lotnisko w Masłowie, prawie w granicach administracyjnych miasta Kielce, które można rozbudować kosztem kilkudziesięciu milionów złotych, tak by starczyło na potrzeby naszego województwa – mówi wicemarszałek.

Port nie ma być lotniskiem konkurującym z międzynarodowymi portami lotniczymi, tylko obsługującym ruch małych samolotów biznesowych, ewentualnie ruch krajowy małymi samolotami. –

Włodarze regionu wynegocjowali w ostatnim tygodniu dodatkowe 58 mln euro unijnej pomocy na lata 2014–2020. Tym samym kwota, jaką województwo ma otrzymać na inwestycje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wzrosła do 1 mld 223,3 mln euro. Około 75 proc. trafi na inwestycje.

W tej perspektywie unijnej priorytetem władz samorządowych były inwestycje w infrastrukturę drogową. Dzięki dotacjom na lata 2007–2013 samorząd planuje wybudować w sumie 75 km dróg wojewódzkich, gminnych i powiatowych i zmodernizować kolejne 519 km tych tras.

Pozostało 81% artykułu
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego