Reklama
Rozwiń

Tunelem za miliard złotych jedziemy do Zakopanego

Niewiele ponad 2 kilometry liczy najbardziej spektakularna inwestycja drogowa w Małopolsce – włączony do ruchu ponad tydzień temu tunel na nowej zakopiance.

Publikacja: 21.11.2022 17:27

Tunel na zakopiance okazał się jedną z najtrudniejszych inwestycji na budowie polskich dróg

Tunel na zakopiance okazał się jedną z najtrudniejszych inwestycji na budowie polskich dróg

Foto: PAP/Grzegorz Momot

Oddanie ekspresowego przejazdu wydrążonego pod górą Luboń Mały co prawda opóźniło się o dwa lata wobec pierwotnego planu. Za to zrealizowane w ciągu trasy S7 przedsięwzięcie niewiele ma sobie równych: była to z pewnością jedna z najtrudniejszych budów na polskiej sieci szybkich dróg.

Do wydrążenia dwóch nitek tunelu o długości 2058 m każda używano ciężkiego sprzętu i materiałów wybuchowych. Tych ostatnich wykorzystano ok. 180 ton. Wydobyto taką ilość materiału skalnego, która pozwoliłaby zasypać 160 basenów o wymiarach olimpijskich. Do konstrukcji tunelu wykorzystano 48 tys. ton stali, a także 190 tys. m sześc. betonu, czyli tyle, ile byłoby wykorzystane na 45 km nawierzchni drogi dwujezdniowej. Ze względów technologicznych prace przy drążeniu tunelu prowadzone były 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Inwestycje
Duży ruch w inwestycjach tramwajowych: jedne finiszują, inne startują
Inwestycje
Krakowskie metro przyjedzie później. Wpłynęła na to decyzja prezydenta Oświęcimia
Inwestycje
Droga Czerwona przyspieszy rozwój Gdyni i Pomorza. Pomogą fundusze unijne?
Inwestycje
Zmiany w inwestycji za 4 mld zł. W Katowicach wybudują tunel pod dworcem
Inwestycje
Na Mazowszu rusza budowa nowej ekspresówki