Aktualizacja: 24.11.2024 22:09 Publikacja: 21.11.2022 17:27
Tunel na zakopiance okazał się jedną z najtrudniejszych inwestycji na budowie polskich dróg
Foto: PAP/Grzegorz Momot
Oddanie ekspresowego przejazdu wydrążonego pod górą Luboń Mały co prawda opóźniło się o dwa lata wobec pierwotnego planu. Za to zrealizowane w ciągu trasy S7 przedsięwzięcie niewiele ma sobie równych: była to z pewnością jedna z najtrudniejszych budów na polskiej sieci szybkich dróg.
Do wydrążenia dwóch nitek tunelu o długości 2058 m każda używano ciężkiego sprzętu i materiałów wybuchowych. Tych ostatnich wykorzystano ok. 180 ton. Wydobyto taką ilość materiału skalnego, która pozwoliłaby zasypać 160 basenów o wymiarach olimpijskich. Do konstrukcji tunelu wykorzystano 48 tys. ton stali, a także 190 tys. m sześc. betonu, czyli tyle, ile byłoby wykorzystane na 45 km nawierzchni drogi dwujezdniowej. Ze względów technologicznych prace przy drążeniu tunelu prowadzone były 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.
Niemal 420 mln zł warte będą projekty rozwojowe dla regionu Warmii i Mazur, jakie zarząd województwa chce uruchomić we współpracy z lokalnymi samorządami.
Rządowy program budowy 100 obwodnic podsumowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Kolej odgrzewa dawny pomysł budowy nowego dworca Warszawa Gdańska wraz z kompleksem biurowym.
Prawie 200 kilometrów nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic i tras szybkiego ruchu zostanie finalnie oddanych do użytku kierowcom w tym roku.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Część inwestycji, jak w przypadku budowy warszawskiego tramwaju do Wilanowa, złapała spory poślizg.
Region organizuje szereg akcji pomocowych, również skierowanych do dzieci i młodzieży.
Wszyscy byśmy chcieli, żeby ta wojna się skończyła. Tylko chcemy, żeby skończyła się sprawiedliwym pokojem. Z punktu widzenia Rzeszowa najważniejszy jest fakt utrzymania dalej bazy wojskowej NATO i obecności wojsk sojuszu w naszym regionie – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Wydatki na oświatę pochłaniają coraz poważniejszą część budżetów samorządów. Finansowanie oświaty oraz powrót do odebranych kompetencji samorządowych to tematy do rozmów z rządem.
W Rankingu Samorządów 2024 zwyciężyły Dąbrowa Górnicza, Łeba i gmina Sulmierzyce. Czym się wyróżniły?
Gimnazjów nie przywrócimy. Ale obecny system małych szkół odpowiada potrzebom rodziców, a nie potrzebom uczniów.
Zarządzanie finansami, emisja obligacji, wsparcie transformacji energetycznej – jest wiele pól współpracy, na których bank może pomóc samorządom w sprostaniu wyzwaniom współczesności.
Po zauważalnym boomie na hulajnogi w latach 2021–2022 do łask wróciły miejskie rowery publiczne. Tylko w ciągu ostatniego roku ich liczba w Polsce wzrosła o niemal 29 proc., z poziomu 21 tys. w 2023 r. do niemal 28 tys. w br.
Górnośląsko- -Zagłębiowska Metropolia jako jedyna w Polsce zbudowała swój system miejskich wypożyczalni rowerów jako równoważny element transportu publicznego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas