Zmiany w inwestycji za 4 mld zł. W Katowicach wybudują tunel pod dworcem

W gigantycznej inwestycji kolejowej w Katowicach, wartej blisko 4 mld zł przebudowie tamtejszego węzła kolejowego, właśnie rozszerzono zakres prac.

Publikacja: 28.05.2025 14:59

Inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch pociągów

PKP PLK

Inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch pociągów

Foto: PKP PLK

Zarządzająca infrastruktura spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zawarła porozumienie z katowickim samorządem w sprawie dodatkowego przedsięwzięcia, jakim będzie skomunikowanie stacji kolejowej z międzynarodowym dworcem autobusowym. Kolejarze przygotują także miejsce pod przyszłą budowę nowego peronu przy katowickim stadionie miejskim. W ramach umowy z miastem zobowiązali się do pomocy w uzyskaniu na niego pieniędzy.

Wybudowany zostanie tunel pod peronem nr 1, który połączy stację Katowice z ul. Mikołowską. Powstanie także kładka dla pieszych, która stanie się łącznikiem między węzłem przesiadkowym i międzynarodowym dworcem autobusowym przy ul. Sądowej, a ul. Mikołowską i stacją kolejową. Pozwoli to sprawnie przechodzić pasażerom pociągów do dalekobieżnych autobusów i odwrotnie. Za budowę kładki odpowiedzialne będzie miasto, które po zakończeniu inwestycji przejmie także tunel pod dworcem.

Największa inwestycja w Katowicach od dziesięcioleci

- Jako samorząd chcemy, aby ta inwestycja przyniosła korzyści dla mieszkańców nie tylko bezpośrednio na terenach infrastruktury kolejowej. Budowa kładki łączącej dworzec kolejowy z dworcem autobusowym i nowego peronu przy Arenie Katowice to efekt naszych intensywnych rozmów z inwestorem – poinformował Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

Czytaj więcej

Miasta bez kolei są wykluczone komunikacyjnie. Ale sytuacja powoli się poprawia

Zmieni się także technologia przebudowy dwóch kluczowych dla ruchu w mieście wiaduktów kolejowych nad ulicami Mikołowską i Św. Jana. Dzięki temu przez cały czas trwania inwestycji nie będzie wyłączany ruch tramwajów, co planowano wcześniej. Także zamknięty obecnie ruch samochodów pod wiaduktem na Mikołowskiej zostanie wznowiony wcześniej.

Inwestycja na katowickim węźle kolejowym jest największym przedsięwzięciem w mieście od dziesięcioleci. Ma zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch pociągów. Zaplanowano budowę 22 km nowych torów (2 tory zostaną dobudowane), przebudowę kolejnych na długości 96 km oraz wymianę 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów. Dobudowa torów pozwoli oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów.

Wielka inwestycja finansowana z funduszy unijnych

W Katowicach powstaną nowe przystanki: Morawa, Uniwersytet, Akademia oraz Kokociniec. Pozostałe przystanki, a także stacje kolejowe zostaną zmodernizowane. W zakres inwestycji wchodzi budowa lub przebudowa 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Zaplanowano również budowę centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego prowadzone będą pociągi na linii od Sosnowca do Tychów.

Czytaj więcej

CPK koryguje linię kolejową do granicy z Czechami

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Jej wartość sięga 7 mld zł. Przedsięwzięcie jest w 85 procentach dofinansowywane z unijnych pieniędzy w ramach instrumentu CEF - Łącząc Europę (Connecting Europe Facility).

Zarządzająca infrastruktura spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zawarła porozumienie z katowickim samorządem w sprawie dodatkowego przedsięwzięcia, jakim będzie skomunikowanie stacji kolejowej z międzynarodowym dworcem autobusowym. Kolejarze przygotują także miejsce pod przyszłą budowę nowego peronu przy katowickim stadionie miejskim. W ramach umowy z miastem zobowiązali się do pomocy w uzyskaniu na niego pieniędzy.

Wybudowany zostanie tunel pod peronem nr 1, który połączy stację Katowice z ul. Mikołowską. Powstanie także kładka dla pieszych, która stanie się łącznikiem między węzłem przesiadkowym i międzynarodowym dworcem autobusowym przy ul. Sądowej, a ul. Mikołowską i stacją kolejową. Pozwoli to sprawnie przechodzić pasażerom pociągów do dalekobieżnych autobusów i odwrotnie. Za budowę kładki odpowiedzialne będzie miasto, które po zakończeniu inwestycji przejmie także tunel pod dworcem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Droga Czerwona przyspieszy rozwój Gdyni i Pomorza. Pomogą fundusze unijne?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Inwestycje
Na Mazowszu rusza budowa nowej ekspresówki
Inwestycje
W wakacje pojedziemy nową trójmiejską obwodnicą
Inwestycje
W tym roku ponad 400 km nowych szybkich dróg. Które regiony skorzystają najbardziej?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Materiał Promocyjny
Inwestycje biogazowe - jak zdobyć zaufanie społeczności?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont