Duży ruch w inwestycjach tramwajowych: jedne finiszują, inne startują

Mieszkańcy Krakowa odetchnęli z ulgą: skończyły się roboty przy torowisku na ulicy Franciszkańskiej, które rozpoczęły się w połowie marca.

Publikacja: 20.06.2025 16:48

We Wrocławiu pojawi się nowa trasa tramwajowa. Zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące tramwa

We Wrocławiu pojawi się nowa trasa tramwajowa. Zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące tramwaju na Psie Pole

Foto: adobestock

Choć ich zakończenie zaplanowano na późniejszy termin, wszystkie najważniejsze prace udało się zrealizować szybciej niż zakładano, a ruch przywrócono 19 czerwca, poinformował Zarząd Transportu Publicznego (ZTP).

W ramach inwestycji wymieniono zużyte elementy torowiska, m.in. szyny i zwrotnice pomiędzy ulicą Grodzką a filharmonią. Skorzystano z okazji, by poprawić stan infrastruktury drogowej: odnowiono nawierzchnię między torami a chodnikiem oraz zlikwidowano krawężnik przy torowisku.

Problem dla mieszkańców: tunel szybkiego tramwaju pod dworcem Kraków Główny na miesiąc wyłączony z ruchu

- Wszystkie te prace zostały przeprowadzone bez dodatkowych utrudnień dla mieszkańców i pasażerów – informuje ZTP. Zwłaszcza, że lokalizacja inwestycji miała kluczowe znaczenie: jest to serce krakowskiego Starego Miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie Wzgórza Wawelskiego, Plant, ulicy Grodzkiej oraz wielu najważniejszych atrakcji turystycznych.

Problemem będzie natomiast zamknięcie na miesiąc tunelu szybkiego tramwaju pod dworcem kolejowym Kraków Główny. Wymieniane będą elementy systemu przeciwpożarowego, do czego krakowski zarząd dróg przygotowywał się od trzech lat.

Czytaj więcej

Krakowskie metro przyjedzie później. Wpłynęła na to decyzja prezydenta Oświęcimia

Tymczasem w Warszawie pasażerowie mają kolejny problem, bo ruszył remont torów na ulicy Marszałkowskiej, związany z jej przebudową. To kolejna część modernizacji sieci tramwajowej stolicy. Spółka Tramwaje Warszawskie prowadzi roboty w Śródmieściu, na Mokotowie i Ochocie, a sytuacja w ostatnich tygodniach stała się dla pasażerów frustrująca, po rozpoczęciu prac w kolejnych newralgicznych punktach miasta. Trwa m.in. budowa torowiska na skrzyżowaniu ulicy Rakowieckiej i Alei Niepodległości, a także na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej. Wrócił za to ruch tramwajowy w Alei „Solidarności”, tramwaje kursują ulicą Andersa i od strony Żoliborza dojeżdżają do przystanku Metro Ratusz-Arsenał. Natomiast te jadące Marszałkowską od południa, dojeżdżają do Ronda Dmowskiego.

Latem uruchomiona zostanie nowa trasa tramwajowa – na Stegny. W ubiegłym tygodniu testowały ją pierwsze pojazdy. Nowa linia nr 19 połączy Dolny Mokotów z Dworcem Centralnym i ciągiem al. Jana Pawła II. Przejazd tramwajem ze Stegien do centrum ma trwać 20 minut. Warszawski ratusz zapowiedział, że na trasie nowego tramwaju pojawi się zielone torowisko - tory na ulicy św. Bonifacego będą przykryte zielonym rozchodnikiem, wzdłuż nich posadzonych zostanie 40 drzew. 

Wielka inwestycja tramwajowa we Wrocławiu

Także we Wrocławiu pojawi się nowa trasa, ale dopiero w przyszłości. Zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące tramwaju na Psie Pole. Wpłynęło około 2 tys. opinii, 86 proc. mieszkańców biorących udział w konsultacjach chce tej inwestycji. - Na Psim Polu mieszka obecnie około 24 tys. osób. To jedno z najbardziej zaludnionych osiedli Wrocławia, które wciąż intensywnie się rozwija – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Czytaj więcej

Podróż na szelkach. Samorządy kupują nowe trolejbusy

Eksperci przeanalizowali dziesięć wariantów. W pierwszym etapie odrzucili cztery z nich z uwagi na kryteria ekonomiczne i społeczne. W konsultacjach dyskutowano już tylko o dwóch wariantach przebiegu trasy, obu po niespełna 6 km, z 12 przystankami. Nie podjęto jeszcze decyzji o wyborze. Szacowany koszt budowy linii tramwajowej bez wykupu gruntów i zakupu taboru to 830 mln zł.

Infrastrukturę modernizują również Tramwaje Śląskie. Jak podał branżowy serwis InfoTram, spółka właśnie ogłosiła przetarg na przebudowę torowisk oraz sieci trakcyjnej na terenie dwóch miast: Będzina oraz Dąbrowy Górniczej. Inwestycja potrwa ponad dwa lata. Nie wiadomo natomiast jak długo potrwają problemy z tramwajami w Chorzowie, gdzie z powodu zagrożenia katastrofą budowlaną zamknięto na początku czerwca główną estakadę w środku miasta. Trzeba było zmienić trasy prawie 10 linii tramwajowych.

Choć ich zakończenie zaplanowano na późniejszy termin, wszystkie najważniejsze prace udało się zrealizować szybciej niż zakładano, a ruch przywrócono 19 czerwca, poinformował Zarząd Transportu Publicznego (ZTP).

W ramach inwestycji wymieniono zużyte elementy torowiska, m.in. szyny i zwrotnice pomiędzy ulicą Grodzką a filharmonią. Skorzystano z okazji, by poprawić stan infrastruktury drogowej: odnowiono nawierzchnię między torami a chodnikiem oraz zlikwidowano krawężnik przy torowisku.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Krakowskie metro przyjedzie później. Wpłynęła na to decyzja prezydenta Oświęcimia
Inwestycje
Droga Czerwona przyspieszy rozwój Gdyni i Pomorza. Pomogą fundusze unijne?
Inwestycje
Zmiany w inwestycji za 4 mld zł. W Katowicach wybudują tunel pod dworcem
Inwestycje
Na Mazowszu rusza budowa nowej ekspresówki
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Inwestycje
W wakacje pojedziemy nową trójmiejską obwodnicą