Krakowskie metro przyjedzie później. Wpłynęła na to decyzja prezydenta Oświęcimia

Kolejne opóźnienie w sprawie budowy metra w Krakowie. Już wiadomo, że kluczowy dla inwestycji dokument, czyli decyzja środowiskowa dla pierwszego etapu metra, nie zostanie wydana pod koniec czerwca.

Publikacja: 18.06.2025 15:01

Przedłużające się prace dotyczące decyzji środowiskowej w żaden sposób nie wstrzymują innych przygot

Przedłużające się prace dotyczące decyzji środowiskowej w żaden sposób nie wstrzymują innych przygotowań do budowy metra, zapewniają władze Krakowa

Foto: fot. Nahlik – shutterstock

Taki termin deklarował pierwotnie prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut, ale termin ten przesunie się na „po wakacjach”. Skąd w krakowskiej inwestycji udział Oświęcimia? W październiku ubiegłego roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) zadecydowało, że decyzję środowiskową wyda prezydent Oświęcimia, a to ze względu na potencjalny konflikt interesów w Krakowie. Okazało się, że nieruchomości należące do rodzin prezydenta i wiceprezydenta Krakowa znajdują się w pobliżu planowanej trasy metra, co może spowodować, że postępowanie nie będzie prowadzone bezstronnie.

Aby zapewnić pełną transparentność i zgodność z prawem, konieczne było przekazanie dokumentacji innemu organowi administracyjnemu, który bezstronnie poprowadzi dalsze postępowanie. Gmina Oświęcim przejęła więc dokumentację od SKO, a wydanie decyzji było planowane na koniec lutego tego roku. Okazało się to niemożliwe – prezydent Oświęcimia dopatrzył się w dokumentach m.in. braku uzgodnień ze strony Wód Polskich.

Czytaj więcej

Aleksander Miszalski: Kraków jest chyba najbardziej zadłużonym miastem w Polsce

Metro w Krakowie: niespełna miesiąc na uwagi do raportu środowiskowego

Po złożeniu przez inwestora poprawionego raportu, prezydent Oświęcimia poinformował o rozpoczęciu ponownego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla budowy pierwszego odcinka linii, która w przyszłości może stworzyć część systemu metra. Planowany pierwszy etap inwestycji to ok. sześciokilometrowy centralny odcinek, który ma przebiegać pod ziemią od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do budowanej obecnie linii tramwajowej (tramwaj do Mistrzejowic) w rejonie ronda Młyńskiego.

Zaktualizowany raport środowiskowy z pełną dokumentacją sprawy został już udostępniony. Z dokumentacją można zapoznać się osobiście w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Oświęcim, dokumenty są też dostępne online. Znajdziemy w nich m.in. analizy wpływu inwestycji na ludzi, przyrodę, krajobraz i klimat akustyczny.

– Zainteresowani mogą zgłosić uwagi lub wnioski dotyczące treści raportu do 15 lipca – informuje Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Opóźniona decyzja środowiskowa nie wstrzymuje przygotowań do budowy

Po wakacjach planowane jest dodatkowe udostępnienie raportu również w Krakowie. Po zakończeniu obecnego etapu składania uwag przygotowane zostanie odrębne wyłożenie dokumentacji – tak, by krakowianie mogli łatwiej zapoznać się z jej treścią i wziąć udział w dalszych działaniach informacyjnych i złożyć ewentualne uwagi.

Czytaj więcej

Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii

Szczegółowy termin oraz miejsce, w którym możliwe będzie zapoznanie się z raportem zostanie podany przez krakowski magistrat. Jak zapewnił Dariusz Nowak - przedłużające się prace dotyczące decyzji środowiskowej w żaden sposób nie wstrzymują innych przygotowań do budowy metra, prowadzonych przez krakowskich urzędników i Radę ds. Budowy Metra.

Taki termin deklarował pierwotnie prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut, ale termin ten przesunie się na „po wakacjach”. Skąd w krakowskiej inwestycji udział Oświęcimia? W październiku ubiegłego roku Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) zadecydowało, że decyzję środowiskową wyda prezydent Oświęcimia, a to ze względu na potencjalny konflikt interesów w Krakowie. Okazało się, że nieruchomości należące do rodzin prezydenta i wiceprezydenta Krakowa znajdują się w pobliżu planowanej trasy metra, co może spowodować, że postępowanie nie będzie prowadzone bezstronnie.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Droga Czerwona przyspieszy rozwój Gdyni i Pomorza. Pomogą fundusze unijne?
Inwestycje
Zmiany w inwestycji za 4 mld zł. W Katowicach wybudują tunel pod dworcem
Inwestycje
Na Mazowszu rusza budowa nowej ekspresówki
Inwestycje
W wakacje pojedziemy nową trójmiejską obwodnicą
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Inwestycje
W tym roku ponad 400 km nowych szybkich dróg. Które regiony skorzystają najbardziej?