Droga Czerwona przyspieszy rozwój Gdyni i Pomorza. Pomogą fundusze unijne?

Gdynia ma dostać kolejną szansę przyspieszenia rozwoju gospodarczego. Stanie się tak za sprawą budowy Drogi Czerwonej, strategicznego połączenia miasta i regionu oraz sieci dróg krajowych z gdyńskim portem.

Publikacja: 29.05.2025 15:25

Droga Czerwona ma być dwujezdniową arterią prowadzącą do gdyńskiego portu od trójmiejskiej obwodnicy

Droga Czerwona ma być dwujezdniową arterią prowadzącą do gdyńskiego portu od trójmiejskiej obwodnicy w rejonie węzła Gynia Chylonia

Foto: fot. Port Morski Gdynia

Na początku maja realizację inwestycji potwierdzili wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek. - Czy z pieniędzy europejskich, czy z pieniędzy budżetu państwa polskiego Droga Czerwona zostanie zrealizowana. I to nie jest obietnica. To jest nasza determinacja – zapowiedział wicepremier na zorganizowanej w Gdyni konferencji dotyczącej przyszłości miasta i Pomorza.

- Możemy mieć najlepszą Marynarkę Wojenną, ale bez Drogi Czerwonej, bez zadbania o Estakadę Kwiatkowskiego, o której teraz również cała Polska często słyszy, ten port nie będzie spełniał należycie swojej funkcji – stwierdziła na spotkaniu Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

Niespełna miesiąc wcześniej minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował na antenie Radia Zet o planowanej specustawie dla inwestycji, która miałaby pomóc w jej realizacji m.in. poprzez uproszczenie, a wręcz wyłączenie niektórych procedur administracyjnych. – W tej kadencji problem Drogi Czerwonej zostanie rozwiązany – zadeklarował Klimczak.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna dla rozwoju Gdyni i Pomorza

Droga Czerwona ma być dwujezdniową arterią prowadzącą do gdyńskiego portu od trójmiejskiej obwodnicy w rejonie węzła Gynia Chylonia. Bez tej inwestycji trudno mówić o rozwoju gospodarczym regionu. Ale nie tylko: trasa jest także kluczowa dla bezpieczeństwa i obronności kraju. Gdynia bowiem, poza strategicznym dla polskiej gospodarki portem morskim, łączy też port wojenny, terminal regularnie przeładowujący sprzęt wojskowy NATO, stocznię wojenną, strategiczne obiekty Marynarki Wojennej czy wojskowe lotnisko w Babich Dołach.

Czytaj więcej

Do trójmiejskich portów wróciły statki wycieczkowe. To świetna reklama dla miast

Gdy w lutym tego roku w Ministerstwie Obrony Narodowej odbyło się spotkanie dotyczące realizacji Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, zaprezentowano na nim listę inwestycji drogowych wybranych przez specjalnie powołany w tym celu zespół. Wśród nich wskazano na kluczowe przedsięwzięcia do natychmiastowej realizacji: Drogę Czerwoną wraz z Estakadą Kwiatkowskiego oraz Via Pomerania na odcinku od Ustki do Bydgoszczy.

Sprawa budowy Drogi Czerwonej ciągnie się od długiego czasu. Jeszcze w końcu poprzedniej dekady brak działań w sprawie Drogi Czerwonej krytykował NIK: - Aktualny stan drogowej infrastruktury dostępowej do portu w Gdyni zagraża sprawnemu funkcjonowaniu i rozwojowi tego portu - stwierdzał NIK w raporcie, podkreślając konieczność zrealizowania inwestycji.

Problemem były jednak pieniądze. - Nakłady na wybudowanie tej drogi znacząco przekraczają możliwości finansowe samego portu, jak i miasta. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby ciężar inwestycji polegającej na wybudowaniu drogi sfinansowany został z budżetu państwa – informowała „Rzeczpospolitą” w połowie 2019 r. Anna Pogorzelska z działu marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Jak ma wyglądać i ile kosztować Droga Czerwona

Już w tym czasie eksperci podkreślali, że bez alternatywnego do Trasy Kwiatkowskiego połączenia gdyńskiego portu z siecią dróg krajowych, inwestycje w jego rozbudowę nie mają większego sensu. Na początku obecnej dekady przyspieszenie inwestycji zapowiadał rząd PiS. W 2022 r. podpisano umowę na prace przygotowawcze. Jednak dopiero teraz realizacja planów związanych z budową Drogi Czerwonej wydaje się mieć większe szanse. 

Czytaj więcej

Podróż na szelkach. Samorządy kupują nowe trolejbusy

Droga Czerwona będzie mieć długość ok. 9 kilometrów, znajdzie się na niej 5 węzłów łączących trasę z siecią drogową regionu. W komunikacji z gdyńskim portem ma zastąpić Trasę Kwiatkowskiego, niedostosowaną do przenoszenia ciężkiego transportu i już mocno zniszczoną. Budowa będzie podzielona na odcinki: Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego, Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70, Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy. Ten pierwszy odcinek, przeszło 6-kilometrowy ma być najważniejszy – określi jak będą wyglądać pozostałe fragmenty trasy.

Koszt budowy Drogi Czerwonej sięgnie ok. 2 miliardów złotych. Przedsięwzięcie z nią związane obejmie także budowę towarzyszącej infrastruktury oraz różnego rodzaju elementów mających poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Na początku maja realizację inwestycji potwierdzili wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek. - Czy z pieniędzy europejskich, czy z pieniędzy budżetu państwa polskiego Droga Czerwona zostanie zrealizowana. I to nie jest obietnica. To jest nasza determinacja – zapowiedział wicepremier na zorganizowanej w Gdyni konferencji dotyczącej przyszłości miasta i Pomorza.

- Możemy mieć najlepszą Marynarkę Wojenną, ale bez Drogi Czerwonej, bez zadbania o Estakadę Kwiatkowskiego, o której teraz również cała Polska często słyszy, ten port nie będzie spełniał należycie swojej funkcji – stwierdziła na spotkaniu Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Zmiany w inwestycji za 4 mld zł. W Katowicach wybudują tunel pod dworcem
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Inwestycje
Na Mazowszu rusza budowa nowej ekspresówki
Inwestycje
W wakacje pojedziemy nową trójmiejską obwodnicą
Inwestycje
W tym roku ponad 400 km nowych szybkich dróg. Które regiony skorzystają najbardziej?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Materiał Promocyjny
Inwestycje biogazowe - jak zdobyć zaufanie społeczności?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont