Ile kilometrów dróg gminnych jest na terenie gminy?

Ogólna długość dróg publicznych na terenie Gminy Brańsk wynosi 52,235 km, w tym drogi o nawierzchni bitumicznej to 44,039 km , a  drogi gruntowe – 8,196 km.

Ile z nich wymaga naprawy, modernizacji?

Zdecydowana większość dróg na terenie gminy jest w bardzo dobrym stanie, bo w latach poprzednich znaczna część środków zewnętrznych, jakie pozyskiwaliśmy, była przeznaczona właśnie na naprawę dróg, głównie utwardzenie mieszanką bitumiczną, wykonanie zjazdów.

Drogi gruntowe, szczególnie dojazdowe do pól na bieżąco są nawożone i równane, ponieważ gmina posiada własną żwirownię.

""

fot. Urząd Gminy Brańsk

regiony.rp.pl

Skąd pomysł, by to sama gmina zajęła się remontami, budową dróg?

Produkcja betonu przy wykorzystaniu własnego sprzętu, jego dostawa na miejsce budowy przy użyciu betonomieszarki będącej własnością gminy oraz utwardzanie nawierzchni drogowych przez pracowników urzędu, to wyróżnia Gminę Brańsk na tle innych okolicznych samorządów, jako gminę rozwiniętą gospodarczo.

Pomysł utwardzania nawierzchni drogowych w technologii betonowej bez zwątpienia wpływa pozytywnie na rozwój gospodarczy gminy.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Dużo dróg udało się już naprawić?  Były z tym jakieś  problemy?  

Dopiero jesienią zeszłego roku uruchomiliśmy węzeł do produkcji betonu, przed zimą udało nam się położyć nawierzchnię o długości 800 metrów. Maksymalna grubość nawierzchni do 20 cm, szerokość pasa drogowego 3,5 m.

Co roku planujemy wykonać 4 km dróg betonowych łączących poszczególne miejscowości oraz dojazdowe do mieszkańców zamieszkujących kolonie.

CZYTAJ TAKŻE: Szansa na lepsze drogi? Rząd szykuje na to ponad 3,26 mld zł

Jaką nawierzchnię układa gmina? Robią to urzędnicy, czy pracownicy gminnej spółki? Jak to wygląda?

Nawierzchnie dróg betonowych wykonują samodzielnie pracownicy Referatu Ochrony Środowiska, Infrastruktury Technicznej i Inwestycji Urzędu Gminy Brańsk.

Przebudowa dróg gminnych w drogi wykonane w technologii betonowej to szereg procesów obejmujących wykonanie dokumentacji, przygotowanie podłoża w tym nawiezienie kruszywem, wyrównanie i utwardzenie, montaż szalunków czy produkcja mieszanki betonowej wysokowytrzymałościowej przy użyciu własnego węzła do produkcji betonu.

Potem jest dowóz mieszanki betonowej na drogę, stabilizacja betonu oraz jego zacieranie i przycinanie, a na koniec usypanie i zagęszczenie poboczy z kruszywa łamanego przy użyciu układarki do poboczy.

""

fot. Urząd Gminy Brańsk

regiony.rp.pl

Gminie opłaca to się bardziej samej zająć drogami, niż wynajmować wyspecjalizowane firmy?

Każda inwestycja na początku wymaga nakładów finansowych, podobnie jest w tej sytuacji. Zakup węzła do produkcji betonu i maszyn do konserwacji i budowy dróg wyniósł niemal  600 tys. zł, z czego środki z funduszu sołeckiego to 468 709,20 zł oraz z budżetu gminy: 124 642,80 zł.

Drogi z betonu układane przez naszą gminę są pięć razy tańsze.

""

fot. Urząd Gminy Brańsk

regiony.rp.pl

Podobno inne samorządy  też chcą się uczyć od gminy Brańsk – jak we własnym zakresie naprawiać czy modernizować gminne drogi? Co ich najbardziej ciekawi?

Oczywiście pierwszym pytaniem jakie słyszymy są koszty budowy takich dróg i koszt samej inwestycji, jaką jest węzeł. Budżety samorządów są mocno okrojone i każdy dobry włodarz szuka oszczędności nie chcąc tracić jednocześnie na jakości.

CZYTAJ TAKŻE: Rządowy fundusz bogatszy o 3 mld złotych. I nie tylko na drogi

Do gminy trafiło wsparcie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych? Duże? Na co pójdzie?

Gmina Brańsk z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych otrzymała dotację w wysokości 500 tys. zł. Są to bardzo małe środki, wręcz dyskryminujące.

W ramach tych środków zakupiono układarkę do poboczy MIREX UP280 przeznaczoną do usypywania poboczy przebudowywanych dróg w technologii betonowej.

Wydatek poniesiono ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych to 68 tys. 880  zł brutto. Pozostała kwota w wysokości 431 200,00 zł zostanie wykorzystana w roku bieżącym na zakup używanego samochodu ciężarowego z wywrotką i betonomieszarką w systemie wymiennym oraz zbiornika na cement.