IV edycja Krajowego Kongresu Sekretarzy Jednostek Samorządu Terytorialnego, organizowanego przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz Krajową Radę Forów Sekretarzy JST, odbędzie się w dniach 19–20 września 2019 r. w hotelu Novotel w Warszawie. Będzie to wyjątkowa edycja, ponieważ 30 lat temu, 18 września 1989 roku, została powołana do życia Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Samorząd profesjonalny
Podczas kongresu sekretarze z miast, gmin i powiatów wymieniają się doświadczeniami i poglądami, debatują o aktualnych zagadnieniach istotnych dla sprawnego funkcjonowania i zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego. W tym roku rozmawiać będą m.in. o tym, jak dbać o sprawną pracę urzędu, optymalizować koszty operacyjne, motywować pracowników samorządowych, modernizować i integrować systemy informacyjne w urzędach i jak zapewnić im bezpieczeństwo. – Podczas sesji plenarnej będziemy gościć absolwenta Harvardu, dyrektora wykonawczego prestiżowego International City Management Association (ICMA) Petera Agha, który przedstawi możliwości współpracy międzynarodowej forów sekretarzy na rzecz profesjonalizacji i rozwoju zawodowego pracowników administracji samorządowej – mówi Marcin Smala, wiceprezes zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. – Założone w 1914 roku stowarzyszenie ICMA zrzesza specjalistów w zakresie zarządzania samorządem i wspiera rozwój zawodowy ponad 11 000 sekretarzy miast i gmin oraz innych urzędników samorządowych na całym świecie.
fot kongressekretarzy.pl
W tegorocznej edycji na kongresowym podium pojawią się między innymi: Robert Kośla – dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji oraz dr Maciej Kawecki – były koordynator wdrażania reformy RODO w Polsce, którzy poruszą tematy cyberbezpieczeństwa oraz modernizacji i integracji systemów informatycznych w urzędach. Wśród panelistów nie zabraknie również Macieja Kiełbusa – partnera w kancelarii prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners sp.k. w Poznaniu, który będzie uczestniczył w panelu dyskusyjnym dotyczącym współpracy między samorządami w zakresie wspólnego zakupu usług.
Trzeba dzielić się doświadczeniem
– Zależy nam na integracji środowiska sekretarzy. Kongres to nie tylko wykłady, prelekcje i panele dyskusyjne, to także czas na spotkania, podczas których budować i rozszerzać można trwałe kontakty, pozwalające na wymianę informacji i doświadczeń zawodowych. Jestem przekonany, że takie spotkania ułatwiają realizację codziennych obowiązków i są impulsem do dalszych działań – mówi dr Cezary Trutkowski, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. – Każdego roku program kongresu, który powstaje w porozumieniu ze środowiskiem sekretarzy w jednostkach samorządu terytorialnego z całej Polski i pod przewodnictwem Krajowej Rady Forów Sekretarzy, odzwierciedla pełne spektrum ważnych zagadnień dla administracji samorządowej. Zależy nam na tym, by kongres był miejscem debaty z przedstawicielami władz centralnych, którzy mają bezpośredni wpływ na przepisy prawa oddziałujące na funkcjonowanie samorządów.